Som Tovas skriver er jo dette en modell for nettleiebetaling, men plutselig er det ikke like greit med 4-8kW effekt i varmtvannsbeholder hvis dette er modellen som kommer. 1-2-3 brytere burde komme tilbake og nattsenking blir kanskje som i England heller å hente ut effekt på natten eller midt på dagen for å bruke den på en annen tid. Nå hadde vel dette blitt litt mer spiselig hvis det hadde vært store effektuttak, men hytteieren hadde et rimelig moderat uttak av effekt. Poenget er at de med VB-varme kan tilpasse seg dette, for strøm-forbrukere er det betydelig vanskeligere
Neste store tariffendring som innføres for boliger er nok egen tariff for lading av El-biler.
Det blir heldigvis så vanskelig å gjøre/sjekke at det er nok mer sjangs for at strømavgiften til staten øker for alle. Egentlig er jo det helt fantastisk for da vil selv Kari på 95 i en bygård i Oslo være med å bidre til fellesskapet på samme måte som vi gjør når vi fyller drivstoff i dag. Så at avgiften flyttes fra drivstoff til strøm er jo bare kjempepositivt og med den takten folk kjøper elbil så skjer nok det innen få år.
Det ligger allerede en detaljert skissert plan for hvordan dette kan/skal gjennomføres.
AMS (Avansert Måle- og Styringssystem) skal innføres i alle norske boliger innen 1. januar 2019. Med AMS vil nettleverandøren kunne følge med på strømforbruket ditt i sanntid.
Dersom du kobler til en el-bil med hurtiglader så vil nettleverandøren enkelt kunne detektere dette med AMS systemet. Strømforbruket ditt vil være relativt høyt over en lengre tidsperiode mens hurtigladingen gjennomføres. En slik hurtigladig vil være enkel å oppdage, da den vil skille seg ut fra hva som er "normalt effektuttak" i en ordinær bolig. AMS vil gi et svært detaljert oversiktsbilde over ditt strømforbruk.
Alle el-biler har noe som heter pilotsignal, som bidrar til å kunne styre ladestrømmen. Mange el-bil-eiere er kjent med dette fra før, da de har fått redusert ladestrømmen til 10A ved lading med ordinært Schuko-stikk. Pilotsignalet har en rekke funksjoner, og det er mye gjennomført tankegang bak pilotsignalet da dette ble tatt i bruk på alle nye el-biler.
Det vil fortsatt være tillatt å lade el-biler med 10A ladestrøm på ordinært Schuko-stikk. Problemet for nettleverandørene er kapasiteten i strømnettet når halve Norge skal begynne å hurtiglade el-bilene når de kommer hjem fra jobb.
Fremtidsplanene er en egen strømtariff med kommunikasjon mellom AMS og pilotsignalet. Dersom du har en el-bil og ønsker å hurtiglade denne, må du betale en høyere strømpris for å hurtiglade el-bilen på dagtid. Nettleverandørene vil kunne avdekke personer som ikke følger et eventuelt nytt reglement for hurtiglading ved hjelp av AMS-systemet. Et slikt reglement vil nettleverandørene kunne innføre som en del av nettleieavtalen, uten overordnet lovendring.
Mange forsto ikke hvorfor elverkene fjernet H3 tariffen. Nå kommer den tilbake i ny innpakning.
Dette vil komme i en eller annen form.
Det vil føre til behov for automatikk som vil forsøke å "glatte ut" strømforbruket ved f.eks å slå av vvb eller utsette kloakkpumping på hytta men noen minutter.
Hva for signal er det tenkt ut fra AMS og hvordan kan eksisterende installasjon endres for å tilpasse seg dette? I hyttesammenheng er det viktig med "gode nok" løsninger til en fornuftig pris, ikke nødvendig vis RollsRoyce til ditto pris.
Det som er litt sprøtt i det hele er at NVE foreslår å skrote den mekanismen man har for å håndtere effekttopper i dagens regelverk. Denne fungerer bra og er meget virkningsfull. Skrotes denne vil det bli enda større behov for å regulere private forbrukeres effektuttak (les; straffe med høye effektledd).
Kort fortalt har man egne tariffer der de som kan klare seg uten strøm i korte el. lengre perioder lar seg koble ut fra nettselskapets driftssentral når det er kapasitetsproblemer i nettet. For dette så betaler kunde en lavere tariff.
Det kan på mange måter sammenliknes med det å sende ett brev el. transport av varer. Er kravet til leveransesikkerhet og hastighet høyt (rekommandert) så betaler man en høyere pris enn om det ikke er så farlig om det skjer på hurtigste og sikreste måte (b og c post).
For egen bedrifts del så kan det lokale nettselskap koble ut en effekt på nærmere 2MW. Mange slike avtaler monner en del når det er problemer med kapasitet i nettet.
Det som er litt sprøtt i det hele er at NVE foreslår å skrote den mekanismen man har for å håndtere effekttopper i dagens regelverk. Denne fungerer bra og er meget virkningsfull.
Kort fortalt har man egne tariffer der de som kan klare seg uten strøm i korte el. lengre perioder lar seg koble ut fra nettselskapets driftssentral når det er kapasitetsproblemer i nettet. For dette så betaler kunde en lavere tariff.
For egen bedrifts del så kan det lokale nettselskap koble ut en effekt på nærmere 2MW. Mange slike avtaler monner en del når det er problemer med kapasitet i nettet.
Jeg antar det i dette tilfellet dreier seg om en el-kjel med egen tariff? Dette har vært benyttet i Norge i mange tiår, hvor større el-kjeler driftes på egne tariffer med fjern-utkobling av ekstern driftssentral.
Samme driftsprinsipp ligger i det nye AMS systemet, hvor el-biler er én av belastningene man ønsker å inkludere i en ny tariff for boliger. I hovedsak ønsker man å forskyve primærlading av el-biler til nattestid, når det er overproduksjon i strømnettet. Prinsippet er en videreutvikling av tariffene som benyttes for store el-kjel installasjoner, men med mer automatikk.
Jeg antar det i dette tilfellet dreier seg om en el-kjel med egen tariff?
El-kjel ja, men også annen type forbruk.
I utgangspunktet så er det jo bare tull å sette en el-bil på (hurtig)lading midt i 'middagstiden' når den heller kan lades på natta når det er mer en nok kapasitet i nettet.
Man må nok på en el. annen måte få forbrukerne til å forstå og innrette seg etter at det er problematisk med for store effekttopper i nettet. Problemet med forsøksordningen i Fredrikstad og flere av forslagene som foreligger fra NVE er jo at det også vil straffe forbrukere for høyt effektuttak også i de periodene av døgnet/uka hvor det er plenty kapasitet i nettet.
Personlig tror jeg mest på en ordning der man må betale for høyt forbruk kun i spisslasttimene. Det er mest rettferdig. Da kan man også f.eks få 'betalt' for en stor akkumulatortank på VP om man kan skru av VP i spisslasttimene.
I utgangspunktet så er det jo bare tull å sette en el-bil på (hurtig)lading midt i 'middagstiden' når den heller kan lades på natta når det er mer en nok kapasitet i nettet.
Man må nok på en el. annen måte få forbrukerne til å forstå og innrette seg etter at det er problematisk med for store effekttopper i nettet.
Det er mange som ikke forstår (eller vil forstå) dette. De fleste barnefamilier har en lang rekke ettermiddagsaktiviteter og gjøremål. Det er helt klart et stort problem at de fleste vil få hurtigladet bilen mens man fortærer middagen, slik at bilen er klar for nye kjørerunder til både fotballtrening, handlerunder og andre ærender på ettermiddagstid. Det er denne typen hurtiglading man nå planlegger at det skal koste "ekstra", pga kapasitetsproblemer i nettet.
I vinterhalvåret er strømnettet allerede på kanten til å kollapse i enkelte deler av landet. Ola Nordmann kommer hjem fra jobb for å ta en dusj, lage middag og få opp varmen i boligen etter en lang arbeidsdag. Dersom halve Norge nå skal begynne å hurtiglade el-biler i tillegg i samme tidsperiode, så vil man møte enorme utfordringer i strømnettet i tiden fremover.
AMS er den første store endringen som vil bli foretatt i norske boliger. Med AMS innført, så vil nettleverandørene ha en langt større mulighet til å opprette egne tariffer for el-bil-lading, eller maksimaleffekt-tariffer. Hva som blir mest lønnsomt eller kostbart for forbrukeren gjenstår å se.
En ting er i hvert fall sikkert. Noe kommer til å skje.
Her jeg bor er de fleste hus seksjonert. El anlegg inn til (alle?) husa er ikke opp dimensjonert. Når det blir -10 ute, så blinker i det i spotter og termostat begynner å klikke på badet hos meg. På samme måte som det er begrenset på hvor mye vann en får inn i huset gjennom hovedledning, er det begrensinger på hvor mye strøm inntaks kabel klarer å levere. Nå skal kunde faktureres for manglende vedlikehold/oppgradering gjennom mange 10år...?Det er vel 15 år siden de som jobbet med vedlikehold ble sagt opp. Eventuell vedlikehold skulle leies inn.Nettet her er iallefall ikke klart for el biler..De langsikte kostnadene for å produsere strøm i Rogaland er ca 1 øre pr kwt.(på gamle kraftverk).
Strømkvaliteten inn til huset ditt skal være innenfor nettleverandørens leveringsgarantier. Dersom du mener at inntakskabelen ikke er i stand til å gi en strømkvalitet innenfor hva nettleverandøren har definert i sin leveringsgaranti, så kan du be om å få dette utbedret. Dersom du er i tvil om strømkvaliteten er innenfor nettleverandørens leveringsgaranti kan du be om å få montert måleutstyr/loggutstyr som kontrollerer nettkvaliteten over en lengre tidsperiode. Måledataene vil så bli analysert av nettleverandøren.
At kundene blir fakturert for manglende vedlikehold/oppgradering gjennom mange tiår vil jeg påstå er en usaklig påstand. Nettleverandørene har stått overfor en lang rekke utfordringer de siste tiårene grunnet drastisk økning i strømforbruket. Forbrukerne benytter nå primært elektrisk oppvarming (varmepumpe er en indirekte elektrisk oppvarmingskilde), det er langt flere elektriske apparater i boliger enn tidligere, og forbrukerne vil følge trenden med både induksjonsplatetopp, dampovn og heftige hvitevarer på kjøkkenet som forbruker mye strøm ved middagslaging. Ola Nordmann kaster ut både vedovn og oljefyr, for å gå over til luft-luft eller luft-vann varmepumper. Siste skrik er at halve Norge vil investere i elbil. Belastningen på strømnettet har økt i eksponentiell grad de siste årene.
Jeg vil ikke påstå at forbrukerne nå blir "straffet" med økte strømpriser og nye tariffer pga kapasitetsproblemer i strømnettet. Nettleien vil øke i årene fremover, for å kompensere for det stadig økende strømbehovet til norske forbrukere.
AMS kan ikke måle om man bruker induksjonstoppen eller elbilen, den måler bare effektuttaket. Dermed høres det veldig rart ut med en egen elbil-tariff. Lading av elbil er en veldig enkel forbruker å shape, det er teknisk mulig å lage løsninger som justerer opp og ned effekten etter andre forbrukere - feks kutte elbil-ladingen de fem minuttene man fyrer opp induksjonstoppen. Det er også mange andre forbrukere som kan styres, f.eks. oppvarming av varmtvann (som interessant nok trekker akkurat like mange watt som endel elbiler).
Det ligger allerede en detaljert skissert plan for hvordan dette kan/skal gjennomføres.
AMS (Avansert Måle- og Styringssystem) skal innføres i alle norske boliger innen 1. januar 2019. Med AMS vil nettleverandøren kunne følge med på strømforbruket ditt i sanntid.
Dersom du kobler til en el-bil med hurtiglader så vil nettleverandøren enkelt kunne detektere dette med AMS systemet. Strømforbruket ditt vil være relativt høyt over en lengre tidsperiode mens hurtigladingen gjennomføres. En slik hurtigladig vil være enkel å oppdage, da den vil skille seg ut fra hva som er "normalt effektuttak" i en ordinær bolig. AMS vil gi et svært detaljert oversiktsbilde over ditt strømforbruk.
Alle el-biler har noe som heter pilotsignal, som bidrar til å kunne styre ladestrømmen. Mange el-bil-eiere er kjent med dette fra før, da de har fått redusert ladestrømmen til 10A ved lading med ordinært Schuko-stikk. Pilotsignalet har en rekke funksjoner, og det er mye gjennomført tankegang bak pilotsignalet da dette ble tatt i bruk på alle nye el-biler.
Det vil fortsatt være tillatt å lade el-biler med 10A ladestrøm på ordinært Schuko-stikk. Problemet for nettleverandørene er kapasiteten i strømnettet når halve Norge skal begynne å hurtiglade el-bilene når de kommer hjem fra jobb.
Fremtidsplanene er en egen strømtariff med kommunikasjon mellom AMS og pilotsignalet. Dersom du har en el-bil og ønsker å hurtiglade denne, må du betale en høyere strømpris for å hurtiglade el-bilen på dagtid. Nettleverandørene vil kunne avdekke personer som ikke følger et eventuelt nytt reglement for hurtiglading ved hjelp av AMS-systemet. Et slikt reglement vil nettleverandørene kunne innføre som en del av nettleieavtalen, uten overordnet lovendring.
Dette vil komme i en eller annen form.
Det vil føre til behov for automatikk som vil forsøke å "glatte ut" strømforbruket ved f.eks å slå av vvb eller utsette kloakkpumping på hytta men noen minutter.
Hva for signal er det tenkt ut fra AMS og hvordan kan eksisterende installasjon endres for å tilpasse seg dette? I hyttesammenheng er det viktig med "gode nok" løsninger til en fornuftig pris, ikke nødvendig vis RollsRoyce til ditto pris.
Kort fortalt har man egne tariffer der de som kan klare seg uten strøm i korte el. lengre perioder lar seg koble ut fra nettselskapets driftssentral når det er kapasitetsproblemer i nettet. For dette så betaler kunde en lavere tariff.
Det kan på mange måter sammenliknes med det å sende ett brev el. transport av varer. Er kravet til leveransesikkerhet og hastighet høyt (rekommandert) så betaler man en høyere pris enn om det ikke er så farlig om det skjer på hurtigste og sikreste måte (b og c post).
For egen bedrifts del så kan det lokale nettselskap koble ut en effekt på nærmere 2MW. Mange slike avtaler monner en del når det er problemer med kapasitet i nettet.
Jeg antar det i dette tilfellet dreier seg om en el-kjel med egen tariff? Dette har vært benyttet i Norge i mange tiår, hvor større el-kjeler driftes på egne tariffer med fjern-utkobling av ekstern driftssentral.
Samme driftsprinsipp ligger i det nye AMS systemet, hvor el-biler er én av belastningene man ønsker å inkludere i en ny tariff for boliger. I hovedsak ønsker man å forskyve primærlading av el-biler til nattestid, når det er overproduksjon i strømnettet. Prinsippet er en videreutvikling av tariffene som benyttes for store el-kjel installasjoner, men med mer automatikk.
El-kjel ja, men også annen type forbruk.
I utgangspunktet så er det jo bare tull å sette en el-bil på (hurtig)lading midt i 'middagstiden' når den heller kan lades på natta når det er mer en nok kapasitet i nettet.
Man må nok på en el. annen måte få forbrukerne til å forstå og innrette seg etter at det er problematisk med for store effekttopper i nettet.
Problemet med forsøksordningen i Fredrikstad og flere av forslagene som foreligger fra NVE er jo at det også vil straffe forbrukere for høyt effektuttak også i de periodene av døgnet/uka hvor det er plenty kapasitet i nettet.
Personlig tror jeg mest på en ordning der man må betale for høyt forbruk kun i spisslasttimene. Det er mest rettferdig.
Da kan man også f.eks få 'betalt' for en stor akkumulatortank på VP om man kan skru av VP i spisslasttimene.
Det er mange som ikke forstår (eller vil forstå) dette. De fleste barnefamilier har en lang rekke ettermiddagsaktiviteter og gjøremål. Det er helt klart et stort problem at de fleste vil få hurtigladet bilen mens man fortærer middagen, slik at bilen er klar for nye kjørerunder til både fotballtrening, handlerunder og andre ærender på ettermiddagstid. Det er denne typen hurtiglading man nå planlegger at det skal koste "ekstra", pga kapasitetsproblemer i nettet.
I vinterhalvåret er strømnettet allerede på kanten til å kollapse i enkelte deler av landet. Ola Nordmann kommer hjem fra jobb for å ta en dusj, lage middag og få opp varmen i boligen etter en lang arbeidsdag. Dersom halve Norge nå skal begynne å hurtiglade el-biler i tillegg i samme tidsperiode, så vil man møte enorme utfordringer i strømnettet i tiden fremover.
AMS er den første store endringen som vil bli foretatt i norske boliger. Med AMS innført, så vil nettleverandørene ha en langt større mulighet til å opprette egne tariffer for el-bil-lading, eller maksimaleffekt-tariffer. Hva som blir mest lønnsomt eller kostbart for forbrukeren gjenstår å se.
En ting er i hvert fall sikkert. Noe kommer til å skje.
At kundene blir fakturert for manglende vedlikehold/oppgradering gjennom mange tiår vil jeg påstå er en usaklig påstand. Nettleverandørene har stått overfor en lang rekke utfordringer de siste tiårene grunnet drastisk økning i strømforbruket. Forbrukerne benytter nå primært elektrisk oppvarming (varmepumpe er en indirekte elektrisk oppvarmingskilde), det er langt flere elektriske apparater i boliger enn tidligere, og forbrukerne vil følge trenden med både induksjonsplatetopp, dampovn og heftige hvitevarer på kjøkkenet som forbruker mye strøm ved middagslaging. Ola Nordmann kaster ut både vedovn og oljefyr, for å gå over til luft-luft eller luft-vann varmepumper. Siste skrik er at halve Norge vil investere i elbil. Belastningen på strømnettet har økt i eksponentiell grad de siste årene.
Jeg vil ikke påstå at forbrukerne nå blir "straffet" med økte strømpriser og nye tariffer pga kapasitetsproblemer i strømnettet. Nettleien vil øke i årene fremover, for å kompensere for det stadig økende strømbehovet til norske forbrukere.
AMS kan ikke måle om man bruker induksjonstoppen eller elbilen, den måler bare effektuttaket. Dermed høres det veldig rart ut med en egen elbil-tariff.
Lading av elbil er en veldig enkel forbruker å shape, det er teknisk mulig å lage løsninger som justerer opp og ned effekten etter andre forbrukere - feks kutte elbil-ladingen de fem minuttene man fyrer opp induksjonstoppen.
Det er også mange andre forbrukere som kan styres, f.eks. oppvarming av varmtvann (som interessant nok trekker akkurat like mange watt som endel elbiler).