Jeg har målt RF på utelufta i ett helt år. Og det er selvfølgelig nesten 100 %(90-100) hele året. Så til dere som mener at bilen skal stå ute, lykke til. @Thag. Virker som det er ventilasjon som er hoved nøkkelen, men man må huske på at når luft varmes opp synker RF. Derfor bør folk parkere i varm garasje med god ventilasjon. @frodes. Dokumenter gjerne at rust prosessen år fortere jo varmere det er!? Bluesman
Har du lest arikkelen? . Her er ett sitat: Hvis garasjen er såpass stor at det er god lufting i tillegg til varme, vil forholdene være langt bedre, siden fuktigheten tørker ut. Jeg mente hva er det som gjør at rust øker med temp.?
Mulig overflatene tørker etter en stund, men det er vanligvis ikke der det ruster.
Rust er en prosess som akselererer med bla. temperatur. Ideelt sett burde bilen stått i fryseboks, men det blir litt drøyt igjen.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Målet er at bilene ikke skal ruste ihjel... Hva anbefaler folk?
Parker ute, ferdig snakka.
Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til, men for ganske mange av oss på i allefall sørlandet, østlandet og vestlandet er ikke mange kuldegrader noe vi er plaget med i lengre perioder. Ergo er smelteeffekten tilstede uansett inne eller uteparkering.. Og når forholdene er slik, velger jeg heller å parkere i en godt ventilert garasje.
Det gir tross alt muligheten til å slippe unna isskraping og snømaking av bilen de gangene det *Er* noe...
Så godt ventilert at den blir nesten like bra som å stå ute?
Min garasje er delvis isolert (ikke ferdig ennå),8( det blir mye varmere inne enn ute.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Om det er like bra som å stå ute hele vinteren, eventuelt bedre enn å stå ute hele vinteren avhenger av innfallsvinkelen man har til problemstillingen i utgangspunktet. Men jeg har hele tiden understreket at dette er noe som har fungert godt nok for meg
Graden av ventilajon er jo kun avhengig av avtrekket. Jeg kunne f.eks. kjørt viftene lenger perioder av gangen, kjørt to samtidig, mange muligheter.
Men for mitt tilfelle holdt viften garasjen tørr og fin, den senket innetemperaturen, og dersom alternativet var å stå ute utsatt for elementene, og ruste der også (som nevnt er skikkelig vinterkulde mangelvare i allefall i Akershus disse vintrene)
Summen av plusser og minuser gjorde at jeg vurderte det dithen å sette bilene inne i en i utgangspunktet kald men isolert garasje, med et godt avtrekk! Men jeg ser jo at for hver som mener det ene, så er det en som mener det andre
Jeg tror nok det funker helt greit sånn du gjør det. Det er verre med de som varmer opp, gjerne bare såvidt frostfritt, totalt mangler ventilasjon, og kjører bilen inn hver dag.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
På tegneblokka for min kommende nye garasje har jeg tegnet inn foran åpningen en avløpsrenne, og har lyst til å legge inn oppovervendte dyser så jeg kan spyle bort saltlaken på undersiden før jeg parkerer bilen i garasjen. De fleste (egentlig: alle) jeg nevner det for sier at "Det vil jo være kjempeflott å bli kvitt saltet så fort som mulig. Strålende idé!" Jeg har ingen planer om verken oppvarming, avfukter eller særskilt ventilasjon i garasjen.
Så kommer innleggene i denne debatten der det luftes stor bekymring om vann som blir liggende i skjøter og sprekker og hulrom... Er det noen alvorlig ment risiko for at underspylingen kan gjøre mer skade enn å la saltet ligge, ved at saltet kan bli spylt inn i sprekker og hulrom? Spylingen tilfører naturligvis fukt, men vil ikke bilen være minst like våt i utgangspunktet (og dessuten vil dysene spyle bort slaps og søle som holder på fuktigheten).
Kort sagt: Er det fra rust-sysnspunkt noen god grunn til å ikke prøve å spyle bort saltlaken?
(Andre spørsmål og hensyn, f.eks. at vannrør og avløpsrenne må være selvdrenerende, holder vi utenfor denne diskusjonen - det er bare rust-risikoen jeg bekymrer meg for her.)
@Thag. Virker som det er ventilasjon som er hoved nøkkelen, men man må huske på at når luft varmes opp synker RF. Derfor bør folk parkere i varm garasje med god ventilasjon.
@frodes. Dokumenter gjerne at rust prosessen år fortere jo varmere det er!?
Bluesman
https://www.dinside.no/bolig/kald-eller-oppvarmet-garasje/61707209
Jeg mente hva er det som gjør at rust øker med temp.?
Rust er en prosess som akselererer med bla. temperatur. Ideelt sett burde bilen stått i fryseboks, men det blir litt drøyt igjen.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til, men for ganske mange av oss på i allefall sørlandet, østlandet og vestlandet er ikke mange kuldegrader noe vi er plaget med i lengre perioder. Ergo er smelteeffekten tilstede uansett inne eller uteparkering.. Og når forholdene er slik, velger jeg heller å parkere i en godt ventilert garasje.
Det gir tross alt muligheten til å slippe unna isskraping og snømaking av bilen de gangene det *Er* noe...
.Thag
Min garasje er delvis isolert (ikke ferdig ennå),8( det blir mye varmere inne enn ute.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Graden av ventilajon er jo kun avhengig av avtrekket. Jeg kunne f.eks. kjørt viftene lenger perioder av gangen, kjørt to samtidig, mange muligheter.
Men for mitt tilfelle holdt viften garasjen tørr og fin, den senket innetemperaturen, og dersom alternativet var å stå ute utsatt for elementene, og ruste der også (som nevnt er skikkelig vinterkulde mangelvare i allefall i Akershus disse vintrene)
Summen av plusser og minuser gjorde at jeg vurderte det dithen å sette bilene inne i en i utgangspunktet kald men isolert garasje, med et godt avtrekk! Men jeg ser jo at for hver som mener det ene, så er det en som mener det andre
.Thag
Jeg tror nok det funker helt greit sånn du gjør det. Det er verre med de som varmer opp, gjerne bare såvidt frostfritt, totalt mangler ventilasjon, og kjører bilen inn hver dag.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
På tegneblokka for min kommende nye garasje har jeg tegnet inn foran åpningen en avløpsrenne, og har lyst til å legge inn oppovervendte dyser så jeg kan spyle bort saltlaken på undersiden før jeg parkerer bilen i garasjen. De fleste (egentlig: alle) jeg nevner det for sier at "Det vil jo være kjempeflott å bli kvitt saltet så fort som mulig. Strålende idé!" Jeg har ingen planer om verken oppvarming, avfukter eller særskilt ventilasjon i garasjen.
Så kommer innleggene i denne debatten der det luftes stor bekymring om vann som blir liggende i skjøter og sprekker og hulrom... Er det noen alvorlig ment risiko for at underspylingen kan gjøre mer skade enn å la saltet ligge, ved at saltet kan bli spylt inn i sprekker og hulrom? Spylingen tilfører naturligvis fukt, men vil ikke bilen være minst like våt i utgangspunktet (og dessuten vil dysene spyle bort slaps og søle som holder på fuktigheten).
Kort sagt: Er det fra rust-sysnspunkt noen god grunn til å ikke prøve å spyle bort saltlaken?
(Andre spørsmål og hensyn, f.eks. at vannrør og avløpsrenne må være selvdrenerende, holder vi utenfor denne diskusjonen - det er bare rust-risikoen jeg bekymrer meg for her.)