HSt
   #31
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Spyle av er lurt men ikke hver dag, ellers er ekstra rustbegandling ofte det som må til

   #32
 1,749     Norge     0
Mulig overflatene tørker etter en stund, men det er vanligvis ikke der det ruster.

Rust er en prosess som akselererer med bla. temperatur. Ideelt sett burde bilen stått i fryseboks, men det blir litt drøyt igjen.

Det er i California man kjøper gamle biler uten rust!
Hvis bilen står i kuldegrader, hva skjer når du kjører? varme inne i bilen, motor, bremser?
Hvor får du dette fra at rust akselerer med temperaturen?
   #33
 350     Viken     0
Blei også nyskjerrig på dette med rust og temperatur. Googla litt og slik jeg forstod det så økte rust/korrosjon med temperaturen.
Hvor mye det har å si i denne diskusjonen vites ikke..
Signatur
   #34
 10,486     Akershus     2
Fukt er også en viktig faktor. Varmt og tørt er finfint, det, derfor er bilene i California lite utsatt for rust.
Signatur
   #36
 1,231     Bergen     1
Rustfaren med "varm" garasje består i at bilen (karosseriet) holder en temperatur under garasjeluftas duggpunkt i øyeblikket bilen kjøres inn. Hvis man har kontroll på dette har man kontroll på rusten. Isolert og varmere garasje enn uteluft muliggjør dette så det er en reell risiko man må ta hensyn til når/hvis man planlegger isolert garasje. Stort sett så merker man det på at ruta dugger idet man kjører bilen inn.

Jeg kan legge ved bilde fra min egen logging av utetemperatur og garasjeluftduggpunkt i vinter, her ser vi at dette omtrent ikke har skjedd, men jeg kan opplyse at det har kostet meg 363 Kwh på avfukteren i samme tidsperioden. Les "2/1" på datoskalaen som 1. februar.

Isolert men kald garasje, ventilasjon eller avfukter? - rustfare.png - radial

NB: Utetemp (grønn) dupper under gul kurve noen ganger - husk at det som regel er midt på natta, og det er ikke akkurat da bilen kjøres inn.
  (trådstarter)
   #37
 203     0
Akkurat det med at uteparkering kan sikkert diskuteres, ved 60% relativ fuktighet og over ruster alt uansett.
I California tørker jo selv grunnen ut flere meter ned, så kan ikke være rare luftfuktigheten der🙂


Ser enkelte her skriver målinger på 80-90% RF året rundt, det betyr jo at man får rust uansett lufting? Unntatt når det er blått på gradestokken da... Spørs om en skikkelig avfukter er eneste reelle alternativ?
Hva slags avfukter bruker du Berland?

Sendte mail til Acetec om hva de eventuelt anbefaler imellom Evodry 6H eller Evodry PD i min 6,2x6,8 garasje med std 2,4m takhøyde.
Evodry 6H er nemlig halv pris av Evodry PD...men også halv kapasitet.

De anbefaler uansett ikke 6H på noe som belastes såpass mye med fuktighet som en dobbelgarasje, PD var anbefalingen.

Damn ass, irriterende å bruke nesten 15løk på en boks😂
Positive er at du kan sette feks 50% RF uansett temperatur, og etter kort tid er du faktisk på ett fuktnivå det ikke kan ruste lenger...🤔

   #40
 1,231     Bergen     0

De 600W som avfukteren drar på full effekt får man i hovedsak igjen som varme. Utenom det er står det varmekabler på med termostat på et par plussgrader. Jeg har ikke kontroll på når de slår inn og derfor om de gir noe betydelig forbruk, men jeg tror det er sjelden. Bil med varm motor som kommer inn fører også til ca. en grads temperaturøkning.