1,563    9    2  

Hjelp med vedlikehold av strømaggregat

tcp
 988     0
Vi har et helt nytt strømaggregat på hytten som vi kjøpte i fjor, og som vi aldri har brukt. 

Nå har aggregatet overvintrer i boden(bod uten varme) hele vinteren, og vi planlegger å bruke det nå i påsken. 

Men er det noe jeg bør gjøre med aggregatet før det startes ( oljeskift o.l.) ?

Bør det og forberedes før vinteren kommer? Som sagt så kjøpte vi det i fjor høst og satte det inn i boden, fikk kun startet det for å teste at det virket. 

   #1
 6     0
sjekk olje og kjølevann, kjøp inn en ny plugg å ha liggende, er surt hvis den ryker når dere ikke har ny tilgjenglig.
   #2
 4,190     0
Ville vurdert å bytte ut bensinen, bensin er ferskvare for tiden og over tid skilles det ut partikler og drit.

Før man setter bort for vinteren ville jeg derfor byttet olje, kjørt det tomt og byttet/renset luft og oljefilter. Tipper det står noe om dette i manualen?
   #3
 3,210     Vestlandet     1
Ville gjort første oljeskift etter relativt kort tid. Ihvertfall hvis det er kinagreier.
   #4
 4,110     Akershus (Follo)     0
For mange år siden hadde jeg ansvaret for flere aggregater. Og det vanligste problemet var børstene i generatorene. For å unngå servicetilfeller var det beste å starte dem med etpar måneders mellomrom. Dette var før E90 og andre tilsetninger til drivstoffet (forrige årtusen), så i dag er kanskje dette et større problem. Forskjellen er at vi hadde problemer med generatorene, ikke motorene. Om vi hadde driti på skjekene og ikke fulgt opp, så var det til med Kontakt60 eller "børstesjau" = drittjobb.

Ellers er jeg helt enig med Oddbjoh: Skru av drivstoffkrana og kjør til den stopper. Det er så mye tilsetninger i bensinen nåtildags at det er greit å få det ut av drivstoffsystemet før lagring. Dette gjelder ikke bare aggregater, men alle ottomotorer. Dvs. snøfresere, gressklippere, motorsager ....

Skill 2 problemer: motor vil ikke eller motor går, men generator er ustabil eller gir ikke strøm.
Signatur
tcp
  (trådstarter)
   #5
 988     0
Takk for alle tips, kjøper inn ny plugg, olje og bensin i dag 😊

Ble litt usikker når Esplog skriver å sjekke kjølevannet, har alle aggregater dette?
HSt
   #6
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Nei, har ikke hørt om noen som ikke er luftkjølte. Er tips kan være å være nøye med å stenge bensinkran, har erfart at bensin renner ned i oljen (ingen motorspesialist, er detvfordi forgasseren renner over, ved f.eks. temperatursvigninger ?) Ellers er det å ikke overbelaste agregatet lurt, noen avmagnetiserer generatoren når denne overbelastes.
   #7
 4,110     Akershus (Follo)     0
Det er mulig de i dag bruker magneter i generatorene. Men de jeg var borti hadde statorviklinger som leverte strøm. Så hadde de en rotorvikling som ble brukt til å regulere spenningen som ble levert fra statoren.
Riktignok er det nødvendig med en remanent magnetisme for å starte prosessen, men den er så liten at det ikke kan kalles en magnet. Det er forøvrig akkurat samme konstruksjon på generatoren i en bil. Den har bare mange flere poler og dermed høyere frekvens, og er en 3-fas generator.

Jeg har litt vondt for å se hvordan de kan regulere spenningen på en permanentmagnet generator. Selvfølgelig er det mulig, men veldig dyrt ift. bare å regulere ved rotorviklingen.
Signatur

HSt
   #8
 35,438     Lillestrøm kommune     1
Jeg kan ikke så mye om disse bare vet at det er flere som får defekte agreggater ved overbelastning over lang tid. Det finnes en metode for å remagnetisere disse ved hjelp av ekstern DC strøm, men prosedyre eller detaljer kan jeg ikke.
TSt
   #9
 13,730     0
Synkrone generatorer uten AVR modul kan ha dette, 12V batteri kobles i 230V uttaket noen sekunder uten at generator er i gang men en må vite hva en driver med.  De med AVR modul så er denne modulen som er utsatt.  Andre typer er inverter aggregater, disse er veldig utsatt for skader hvis en ikke passer på å koble fra lasten under start og stopp.
Det at en ikke tar hensyn til startstrøm som kan være 2-5 ganger på noen produkter og på den måten tar liv av aggragetet ved gjentatte forsøk er nok det største problemet. Her er det mye mangel på kunnskap.
Det med børster på aggregater har jeg aldri hørt om som noe vesentlig problem men det kan vel avhenge av fabrikat.  Sørg iallefall for å kjøpe fra noen som leverer reservedeler over tid, får spørsmål fra mange fortvilte aggregat eiere som ikke får tak i deler.