1,563
9
2
Hjelp med vedlikehold av strømaggregat
988
0
Vi har et helt nytt strømaggregat på hytten som vi kjøpte i fjor, og som vi aldri har brukt.
Nå har aggregatet overvintrer i boden(bod uten varme) hele vinteren, og vi planlegger å bruke det nå i påsken.
Men er det noe jeg bør gjøre med aggregatet før det startes ( oljeskift o.l.) ?
Bør det og forberedes før vinteren kommer? Som sagt så kjøpte vi det i fjor høst og satte det inn i boden, fikk kun startet det for å teste at det virket.
Nå har aggregatet overvintrer i boden(bod uten varme) hele vinteren, og vi planlegger å bruke det nå i påsken.
Men er det noe jeg bør gjøre med aggregatet før det startes ( oljeskift o.l.) ?
Bør det og forberedes før vinteren kommer? Som sagt så kjøpte vi det i fjor høst og satte det inn i boden, fikk kun startet det for å teste at det virket.
Før man setter bort for vinteren ville jeg derfor byttet olje, kjørt det tomt og byttet/renset luft og oljefilter. Tipper det står noe om dette i manualen?
Ellers er jeg helt enig med Oddbjoh: Skru av drivstoffkrana og kjør til den stopper. Det er så mye tilsetninger i bensinen nåtildags at det er greit å få det ut av drivstoffsystemet før lagring. Dette gjelder ikke bare aggregater, men alle ottomotorer. Dvs. snøfresere, gressklippere, motorsager ....
Skill 2 problemer: motor vil ikke eller motor går, men generator er ustabil eller gir ikke strøm.
Ble litt usikker når Esplog skriver å sjekke kjølevannet, har alle aggregater dette?
Riktignok er det nødvendig med en remanent magnetisme for å starte prosessen, men den er så liten at det ikke kan kalles en magnet. Det er forøvrig akkurat samme konstruksjon på generatoren i en bil. Den har bare mange flere poler og dermed høyere frekvens, og er en 3-fas generator.
Jeg har litt vondt for å se hvordan de kan regulere spenningen på en permanentmagnet generator. Selvfølgelig er det mulig, men veldig dyrt ift. bare å regulere ved rotorviklingen.
Det at en ikke tar hensyn til startstrøm som kan være 2-5 ganger på noen produkter og på den måten tar liv av aggragetet ved gjentatte forsøk er nok det største problemet. Her er det mye mangel på kunnskap.
Det med børster på aggregater har jeg aldri hørt om som noe vesentlig problem men det kan vel avhenge av fabrikat. Sørg iallefall for å kjøpe fra noen som leverer reservedeler over tid, får spørsmål fra mange fortvilte aggregat eiere som ikke får tak i deler.