12,937    20    7  

Vedlikehold henger

 45     1
Hei

Jeg har en Gaupen Yrkeshenger http://www.gaupen.no/Henger.aspx?visHenger=60040

I instruksjonsboken står det bare veldig overfladisk om vedlikehold: http://www.gaupen.no/Service.aspx

Nå står hengeren som er fire år gammel på Felleskjøpet for å skifte bremsesko etc.

Det synes jeg er tidlig, men kjører jo en del vinter etc. Samtidig ser jeg jo at den skal ha service hvert år, det blir fort dyrt. Derfor hadde det vært veldig greit å kunne gjøre enkelt vedlikehold selv.

Er det noen som har tilgang til hvilket serviceprogram som gjennomføres? hva som skal smøres, renses etc? Hvor smøreniplene er og så videre.


   #1
 240     0
Hei. Sjøl har jeg en Tysse henger jeg kjøpte brukt.
Kan ikke skjønne at det er nødvendig for årlig service for en privatperson.

Det som er av vanlig vedlikehold er å fette draget, så det sklir greit. Dette gjøres med fettpresse. Men ikke press inn for mye.
Ellers er det fornuftig og smøre hengsler osv. Smøre bremsewierene litt er greit.

Vedlikehold ved behov er jo å justere bremser. Evt bytte. Hjullager stramme, evt bytte. Bremsewierene kan jo ruste fast. Og deler i draget kan trenge utskifting etter mange års bruk.

Jeg kjøpe som sagt en brukt. 17 års gammel. Og jeg stramma hjullager og justere bremser, ellers bare tut og kjør.
   #2
 6,009     Finnmark     1
Service på henger....... Er det ikke bare å bytte lys og stikkontakt etterhvert som de blir ødelagt 😀
Normalt trenger man "aldri" å bytte brensesko på henger.......
Signatur
   #3
 4,110     Akershus (Follo)     0
Ikke hvis du følger Claptions råd.
Gjør du ikke det så har du flaks om ikke bremsebelegg og sko har skilt lag.
Signatur
   #4
 1,060     Jevnaker     0
Hadde første service på Tiki-hengeren(2007) i fjor høst. Byttet bremsewire(var rustet fast) og byttet bremsebelegg på ene akselen(belegget hadde løsnet på ene hjulet). Hjullagerene er presset inn i tromlen og tromlen er skrudd fast på akseltappen, så det er ingen stramming.
Burde nok ha smurt draget i samme slengen, men tenkte ikke på det da.

Det stod børr fast nå i vår og var ikke til å rikke for hånd. Da ble det smøring og bremsing med tung last(ca 1200kg) for å få løsnet det igjen. Etter 10-15 harde oppbremsinger(på bygdevei) og smøring litt innimellom så er draget så godt som nytt igjen. Har smurt nesten hver gang jeg har brukt den i sommer for å få ut rustvann og gammelt brunt fett. Nå er det kun gult friskt fett som kommer ved smøring.

Så eneste utgiftene på den har egentlig vært nye bremsewire og et sett med bremsesko.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 45     0
Takk for gode innspill alle sammen.

Noen gode ideer på hvordan man får bort rust på nagler, skruer på karmer og lignende? Kan man etter-galvanisere?

Har ikke hatt problemer med draget, og det smører nok FK nå. Men heretter blir det nok noen runder med fettpressen ja.
   #7
 627     Tromsø     0
Min henger går mye med opp mot maks last og forsøker bestandig å laste slik at jeg får et par hundre kilo på kula. Kan ha lovlig 150kg på kula. Dette sliter naturligvis en del på påløpet, så hver gang jeg skal kjøre så gir jeg smøreniplene ett lite pump med pressa. Ellers riskikerer man at det setter seg fast og ikke vil bremse når du trenger det.. Ellers så går det jo på stramming av bremseband, smøring av hengsler og slikt.. Dørken smøres hvert år med olje.

En annen ting mange kanskje ikke tenker over er å rengjøre og smøre kula/hansken.. Veistøv og sand fungerer som slipepasta og sliter hansken og kula slik at klaringene kan bli for store og slarken.. Pleier vaske rent og gi kula en dært med grease før jeg skal ut på tur.

   #9
 627     Tromsø     1
Jeg har brukt owatrololje til platten. Denne trekker veldig inn i treverket. Jeg innbiller meg iallefall at treverket varer lengre..
   #10
 1,060     Jevnaker     1
Trekker den såpass inn at det ikke blir glatt?
Signatur