#21
 5,410     Langhus     0
Eksempelet som advokat cappelen og Krefting beskriver er ikke avkorting av reklamasjonstiden, det er tiden fra en reklamasjon er oppdaget til man går til rettslige skritt.

(Lar man taket være lekk i mer enn tre år har man tross alt skapt et alvorlig problem...)

Blir litt som å gi 10 års garanti, men kravet du fremsetter skulle blitt foreldet etter 3..

Signatur

   #22
 2,172     Oslo     0


Så lenge man "reklamerer innen 5 år" og "snarest mulig" oppnår man rettsvern for sitt krav.


Nei, det blir foreldet 3 år etter overtagelse eller 12 måneder etter "kravet ble oppdaget".  Kravet må være erkjent eller kravshaveren må ha gått til rettslige skritt (som forliksklage eller stevning) dersom kravet skal ha rettsvern utover dette.


Som jeg har skrevet tidligere; jeg diskuterer ikke foreldelse.

Så lenge man "reklamerer innen 5 år" og "snarest mulig" oppnår man rettsvern for sitt krav.

Dvs. at evnt. feil som dukker opp ila. 5 år skal utbedres av entreprenør, men forutsetter at du meldte fra "snarest mulig".  Om snarest mulig er 1-2-3 eller 12 mnd har jeg ingen kunnskap om. Personlig ville jeg sendt et slikt krav umiddelbart.

   #23
 382     Østfold     0

Som jeg har skrevet tidligere; jeg diskuterer ikke foreldelse.

Så lenge man "reklamerer innen 5 år" og "snarest mulig" oppnår man rettsvern for sitt krav.


Feil! Har du lest eksempelet i dokumentet til cappelen&krefting?

Et eksempel er byggherren som reklamerte straks overfor entreprenøren, da han oppdaget en lekkasje fra taket to måneder etter innflytting.  Entreprenøren svarte at han ikke forsto dette fordi han mente at arbeidet ble utført fagmessig, og han svarte ikke på om at han ville gjøre noe med saken.  Byggherren skrev flere brev til entreprenøren om det samme, men entreprenøren nøyde seg med å henvise til sitt første svar og la også til noe annet ullent og uforpliktende.  Dermed hadde byggherren reklamert.  Men fordi byggherren ikke startet rettsak mot entreprenøren innen tre år etter overtagelsen, fikk entreprenøren medhold i at byggherrens krav var foreldet og gått tapt.  Dette blir resultatet uansett om byggherren er en forbruker og har en lengstefrist på fem år for reklamasjoner.


Hjelper dette på din forståelse av problemstillingen?
   #24
 5,410     Langhus     0
Kravet er rettskraftig så sant det er satt frem innen reklamasjonsfristens utløp
Hvis man ikke får aksept på kravet hos motpart eller har tatt kravet til retten innen 3 år fra overtagelse eller 1 år fra mangelen ble oppdaget så vil kravet bli foreldet.

Dvs en mangel oppdaget på dag 0 har 3 års foreldelsesfrist (3 år fra overtagelse)
En mangel oppdaget etter 1 år vil ha 2 års foreldelsesfrist (3 år fra overtagelse)
en mangel oppdaget 2 år fra overtagelse og frem til reklamasjonsfristens utløp vil ha 1 års foreldelse.

Foreldelsesfristen løper fra da man har oppdaget mangelen.

[quote="din første link"]I tillegg til reklamasjonsreglene i bustadoppføringslova løper det foreldelsesfrister som følger av foreldelsesloven. Kjøperen må derfor sørge for at kravet hans ikke blir foreldet. Foreldelsesfristen er på 3 år, og begynner å løpe på overtakelsesdatoen. Det løper en tilleggsfrist på ett år fra du oppdaget mangelen.[/quote]

Edit: Etter tre år er det vel kun skjulte feil og mangler som gir reklamasjonsrett.
Bør jo åpne øynene hvis det tar mer enn tre år å oppdage at det mangler takstein på huset Smile
Signatur
   #25
 2,172     Oslo     0


Feil! Har du lest eksempelet i dokumentet til cappelen&krefting?

Hjelper dette på din forståelse av problemstillingen?


Nei, problemet er at du diskuterer foreldelse, noe jeg ikke forholder meg til.

Jeg forholder meg kun til 5 års frist for reklamasjon og viktigheten av å "snarest mulig" melde stt krav.

Jeg er forøvrig helt enig i din tolkning av begrepet foreldelse.