20,316    39    6  

Gressklippermotor uten kompresjon

 2,264     1
Hei

Har en 10-15 år gammel Snapper gressklipper, med en 6 hk B&S motor.
Denne har gått feilfritt i maaange år, men har brukt litt olje. (ca 1 liter pr sesong, 1 time klipp pr runde). Etter hvert har jeg begynt å ane at den ikke har 6 hester i motoren lenger, da den kveles lett i tykt gress. Den går jevnt og fint, lett å starte.

Tenkte jeg skulle sjekke kompresjonen ved å dra rundt kniven på den.
Det er absolutt NULL kompresjon, jeg klarer ikke engang å kjenne når sylinderen er på topp når jeg drar rundt kniven.

Hvordan finner jeg ut om det er stempelringer eller ventiler som lekker luft?

   #1
 282     Tønsberg     0
Har du tatt ut pluggen? Min 8 år gamle Klippo, stoppet og var uten kompresjon, da var det pluggen som var helt nedkokset. En runde med stålbørsten, og stilling av avstand med søkeblad var den like lettstartet og sterk som før.
   #2
 1,185     0
Er det en 2-takter så har den bare enkelt innsug og avkast og det er enten sprekk i toppen, gåen toppakning, lekkasje rundt tennplugg, sprekk i stempel eller dårlige stempelringer.

Er det 4-takter så kan det hende en av ventilene henger litt åpen eller ventiltetningene er dårlige.

En nedkokset tennplugg fører ikke til dårlig kompresjon, bare dårlig tenning.
   #3
 3,210     Vestlandet     1
Det er lett å ta av toppen på disse. Uten at jeg skal påstå at du nødvendigvis blir så mye klokere av det.
   #4
 22,342     Akershus     1
Du får sett ventilene og sylinderveggen hvis du tar av toppen, det kan gi noen hint. Det er 4takts motor
  (trådstarter)
   #5
 2,264     0
Det er dårlic kompresjon ja, det er mer trøbbel enn bare tennplugge.
Motoren er 4-takter.
Jeg er altså ute etter hvordan jeg skiller slitte ventiler/ventilseter fra slitte stempelringer.

Fikk ett tips her om å spray wd40 inn i plugghullet. Får jeg en viss kompresjon da, er hvertfall stempelringer slitt.
   #6
 3,210     Vestlandet     1
Kanskje du kan sende trykkluft i innsuget når den ventilen er lukka, og trykkluft inn eksosen når eksosventilen er lukka. Det blir jo feil vei i forhold til den veien ventilene skal lukke. Men hvis det lekker som en sil er det kanskje en god indikasjon på at feilen er i en ventil?
  (trådstarter)
   #7
 2,264     0
Sammen med zalovann kan det en god kombinasjon. Har god erfaring med å finne lekasjer i frontlykter til bil på denne måten.

   #8
 1,185     1
Hva med å sette oljetrykk på oljepåfyllingen? Da vil jo en evt. lekkasje på stempelringer kunne komme ut gjennom åpne ventiler og tennplugghullet.
   #9
 7,685     Bærum     0
Antar det er plaskesmøring på en gressklipper med ventilert bunnkasse.
   #10
 22,342     Akershus     0
Ta av toppen det er lettere enn det andre som er foreslått.

BTW: På noen motorer var det feil i ventilsetene slik at de løsnet, husker ikke år og type.