20,316
39
6
Gressklippermotor uten kompresjon
2,264
1
Hei
Har en 10-15 år gammel Snapper gressklipper, med en 6 hk B&S motor.
Denne har gått feilfritt i maaange år, men har brukt litt olje. (ca 1 liter pr sesong, 1 time klipp pr runde). Etter hvert har jeg begynt å ane at den ikke har 6 hester i motoren lenger, da den kveles lett i tykt gress. Den går jevnt og fint, lett å starte.
Tenkte jeg skulle sjekke kompresjonen ved å dra rundt kniven på den.
Det er absolutt NULL kompresjon, jeg klarer ikke engang å kjenne når sylinderen er på topp når jeg drar rundt kniven.
Hvordan finner jeg ut om det er stempelringer eller ventiler som lekker luft?
Har en 10-15 år gammel Snapper gressklipper, med en 6 hk B&S motor.
Denne har gått feilfritt i maaange år, men har brukt litt olje. (ca 1 liter pr sesong, 1 time klipp pr runde). Etter hvert har jeg begynt å ane at den ikke har 6 hester i motoren lenger, da den kveles lett i tykt gress. Den går jevnt og fint, lett å starte.
Tenkte jeg skulle sjekke kompresjonen ved å dra rundt kniven på den.
Det er absolutt NULL kompresjon, jeg klarer ikke engang å kjenne når sylinderen er på topp når jeg drar rundt kniven.
Hvordan finner jeg ut om det er stempelringer eller ventiler som lekker luft?
Er det 4-takter så kan det hende en av ventilene henger litt åpen eller ventiltetningene er dårlige.
En nedkokset tennplugg fører ikke til dårlig kompresjon, bare dårlig tenning.
Motoren er 4-takter.
Jeg er altså ute etter hvordan jeg skiller slitte ventiler/ventilseter fra slitte stempelringer.
Fikk ett tips her om å spray wd40 inn i plugghullet. Får jeg en viss kompresjon da, er hvertfall stempelringer slitt.
BTW: På noen motorer var det feil i ventilsetene slik at de løsnet, husker ikke år og type.