#31
 7,685     Bærum     0
Du bør bruke slipepasta når du sliper ventilene. Hvis den går fint nå er det vel greit. Kan være lurt å ta en runde til vinteren når du har god tid.

   #32
 22,342     Akershus     0
Kanskje du må justere ventilen du pusset på slik at den lukker helt, hvis det er problemet.
   #35
 923     0
Se hvordan den funker du. Kan godt være at du har pussa vekk ett belegg, har med hell "slipt" ventiler med sandpapir på slike motorer før. Ventilslipepasta er egentlig noe drit som ødelegger setene.
Hva ventilklaringen skal være aner jeg ikke, men om du har slipt rundt ventilen med papir foreslår jeg at du prøver.

Bare så det er sagt, det er ikke slik man sliper ventiler.

  (trådstarter)
   #36
 2,264     0
Ventilklaringa er avstanden mellom ventilen og pinnen som trykker den inn? Tenkte aldri på å måle denne, tenkte at lengden på ventilene endrer seg ikke? Men slitasje på ventil og sete kan jo tilsi at avstanden blir mindre? Har bladstål til ventilklaringsmåling liggende.

På eksosventilen lå det et "flak" midt i der den ligger ann mot setet. Ca 2x4 mm stort, tykt nok at det var lett synlig og kjentes med fingeren. Skrapte den av med en flattrekker og pusset rundt med 600 papir.

  (trådstarter)
   #38
 2,264     0
Videoen er fra samme motor som jeg har, og problemet stemmer ganske bra overens med motoren min. Har tilogmed samme lyden i når jeg tar av potta, som beskrives der. Tror ikke ventilen min er brent, men at brent olje har satt seg mellom ventilen og ventilsete. Mulig jeg prøver en sliperunde ala beskrevet der.
  (trådstarter)
   #39
 2,264     0
Slipte ventilen i går, den var antageligvis brent, da den ikke lenger hadde perfekt passform mot ventilsetet. Slipte den den til den passet. Måtte da slipe lengden på ventilen etterpå, da det ble for lite klaring, tok av 1/10 mm her.
Betydelig mer comp i motor etterpå. Har fortsatt "psch" lyd i eksos når jeg drar rundt. Ved å se nøye etter, ser jeg eksosventilen løfter seg ca en halv mm under kompresjon av sylinder før tenning. Litt googling tilsier at dette er en funksjon som gjør det lettere å starte, og denne "luftinga" forsvinner når motoren starter. Denne luftinga vil uansett lage lyd når den åpner ventilen under kompresjon.