Den med mye sot på er innsugsventilen, husker ikke helt hvordan disse skal stå normalt sett, men innsugsventilen var noe sotet, og eksosventilen lå litt langt inn, det er ingen hydrauliske løftere eller ventiljustering på disse, man må slipe eller shimse, så det kan være mulig eksosventilen står litt åpen.
Liten nedre ventil er eksos, og stor øvre ventil er innsug.
Tipper på at oljeforbruket går rett inn i innsuget via veivhuslufting, enten pga høyt trykk i vevhuset pga gjennomslag, eller overoppheting pga gjengrodde kjøleribber, dette gir en kokset innsugsventil, og dårlig komp. Du kan prøve å legge an handa mot sylinderen og sveive nå, så kjenner du fort om det er futt i stempelringene.
Skal ta av eksospotta i morra og ta en titt på ventilene. Hvordan løsner jeg stemplet? Kjenner ingen kant i sylinderen. Jeg heller litt mot at det er litt av begge deler, dvs både ventiler og stempel. Mulig jeg kan tyne ett år eller 2 ut av motoren med nye stempelringer.
Sett motor på Toppdødpunkt akkurat med lukkede ventiler. Sett trykkluft inn i plugghullet, da vil du se hvor det blåser, det bør egentlig bare blåse i veivhuset, og ikke voldsomt mye. Nippel har biltema.
Tok ut ventilene i dag, innsug var fint, eksos hadde ett ru-belegg på hele anleggsflaten på ventil. Pusset ventil og ventilsete med 600 papir. Merkbart mer kompresjon etterpå, men ikke helt som ny. Sylinder var akkurat smørt med olje i tillegg. Tror jeg kommer til å kjøpe en kompresjonstester og se. Har ikke nok gress til å teste om motoreffekt er høyere nå. Kommer til å bruke klipperen slik den er nå, kjøper kompresjonstester og bytter ventilringer i vinter hvis den har veldig dårlig kompresjon. Fikk vasket motoren skikkelig i tillegg.
Sjekk ventilsetene nøye.
Det er mest sannsynlig et deksel bak eksospotten som du kan åpne der du kan se hvordan ventilene er styrt, kanskje det kan vise noe.
Liten nedre ventil er eksos, og stor øvre ventil er innsug.
Tipper på at oljeforbruket går rett inn i innsuget via veivhuslufting, enten pga høyt trykk i vevhuset pga gjennomslag, eller overoppheting pga gjengrodde kjøleribber, dette gir en kokset innsugsventil, og dårlig komp.
Du kan prøve å legge an handa mot sylinderen og sveive nå, så kjenner du fort om det er futt i stempelringene.
Jeg heller litt mot at det er litt av begge deler, dvs både ventiler og stempel. Mulig jeg kan tyne ett år eller 2 ut av motoren med nye stempelringer.
For å ta ut stempel må du dele blokka.
Ser du noen langsgående riper i sylinderveggene?
Sett trykkluft inn i plugghullet, da vil du se hvor det blåser, det bør egentlig bare blåse i veivhuset, og ikke voldsomt mye.
Nippel har biltema.
Kommer til å bruke klipperen slik den er nå, kjøper kompresjonstester og bytter ventilringer i vinter hvis den har veldig dårlig kompresjon.
Fikk vasket motoren skikkelig i tillegg.