14,373    15    1  

Bygge nytt hus : Holde tilbake betaling pga feil og mangler

MML
 253     0
Vi har akkurat begynt bygging og allerede har det vært visse uenigheter angående kvaliteten på gjennomført arbeid. Det har ikke vært nødvendig foreløpig, men hvilke bestemmelser gjelder rundt tilbakeholdelse av betaling? Ser at det på regningene står at det påløper 8,5% rente ved for sen betaling, men vi er jo ikke interessert i å betale for arbeidet før vi er fornøyd (i den forbindelse viser all erfaring at det er mye lettere å bli enige så lenge håndtverkerne ikke har fått betaling....).

Hvordan har andre på forumet løst dette?

   #1
 642     Trøndelag     0
Dette er interessant. Har selv håndtverker med korte frister (ikke noe problem det, altså), men vil gjerne være fornøyd når ting er ferdig før pengene utbetales
   #2
 53     nordland     0
jeg holdt tilbake til jeg kunne gå igjennom leveransen. og utført arbeid var godt nok.

fikk også det med at man da måtte betale rente. men jeg bestridet regningen.
og da må regningen gjennomgåes på nytt. tok da opp saken at arbeidet ikke var godt nok utført. eller at ikke alt var levert eller noe ikke var utført.

Lykke til

   #3
 2,172     Oslo     0

hei,

Bygger du nytt hus? I så tilfelle reguleres betaling i din kontrakt. Se også bustadoppføringslova som styrer deler av dette.

Vi holdt tilbake store deler av betalingen når vi bygget hus.
Det var avtalt 5-6 delbetalinger hvis jeg ikke husker feil.
Klare definerte områder måtte være ferdigstilt før betaling kunne kreves.

F.eks. faktura 2 krever: Tett hus, vindtett, vinduer, dører, sutak.
Hvis det mangler ett vindu holdes betalingen tilbake inntil denne er på plass.
Er vindtettingen mangelfult utført holdes også bekøpet tilbake.

Hold tilbake penger - det fungere!

Har du betalt mister du ofte ditt viktigste "pressmiddel".

Vi sendte bare faktura i retur (på forefallsdatoen) med beskjed om at følgelde punkter må utbedres før ny faktura kan sendes.

Pkt 1
Pkt 2
Pkt 3

osv...
bex
   #4
 4,293     Østlandet     0
det har vært flere tråder om ligende, en tråd omhandlet %satser som ble utbetalt etter deler av huset ble ferdiggjort, og befart, foreks: reisverk, tett tak, osv.  flere har også leid inn egne kontrolører for og hjelpe seg med og være sikker på at alt er riktig ved vær utbetaling
Signatur
MML
  (trådstarter)
   #5
 253     0
Mulig jeg var litt uklar. Kontrakten har bestemmelser for hvor mye som skal betales til hvilken tid (reist grunnmur, tett hus osv). Spørsmålet var mer i forhold til hva man skal gjøre dersom man ikke er fornøyd.

Vi har en ekstern byggkontrollør og har planer om at han skal gå gjennom det som er gjort før vi betaler for arbeidet. Problemet er jo at dette i mange tilfeller vil ta lengre tid enn fakturaens 10 dagers betalingsfrist.

I tillegg kommer det garantert en situasjon der vi faktisk ikke er fornøyd og ikke ønsker å betale før evt feil er utbedret. Er det slik å forstå at dere da bare kontakter fakturaavdelingen og melder i fra om at det er uenighet om arbeidet? Hva skjer da med de 8,5% rentene som det trues med ved for sen betaling?
   #6
 3,573     buskerud     0
kompis har aldtid holdt tilbake litt fram til han har sett kåken før overtagelse ved alle nykjøp (heldiggrisen har altid endt opp med ntt hver gang han flytter)

Erfaring med bekjentes kjøp... holder du litt igjen hvis du har noe å utsette på arbeidet, så blir det rettet asap, betaler du alt, tar det år og dag...før de kanskje retter... sånn halveis.
bex
   #7
 4,293     Østlandet     0
men er man ikke enig så er man ikke enig, og det er bare og si det, og dem kan ikke sende det til inkasso heller, for med engang du bestrider beløpet kan ikke inkassoselskapet gjøre noe mer
Signatur

   #8
 492     Trondheim     0

men er man ikke enig så er man ikke enig, og det er bare og si det, og dem kan ikke sende det til inkasso heller, for med engang du bestrider beløpet kan ikke inkassoselskapet gjøre noe mer


Og en fin måte å unngå stridigheter med inkasso osv, er å sette restbeløp inn på sperret konto hvor det presiseres hva pengene er tenkt til. Blir det noen stridigheter da så skal det mye til for at de kan påstå at du ikke har tenkt å betale når pengene er avsatt på konto, men at de ikke vil bli utbetalt før alt er i orden.
   #9
 2,172     Oslo     1

Spørsmålet var mer i forhold til hva man skal gjøre dersom man ikke er fornøyd.


Da holder man tilbake penger, dvs. betaler ikke den aktuelle delfakturaen.


Vi har en ekstern byggkontrollør og har planer om at han skal gå gjennom det som er gjort før vi betaler for arbeidet. Problemet er jo at dette i mange tilfeller vil ta lengre tid enn fakturaens 10 dagers betalingsfrist.


En fagmann som bruker mer enn 10 dager på å vurdere arbeidet som er utført bør du bytte ut.
Byggkontrolløren bør besøke byggplassen uanmeldt flere ganger i byggeperioden og ta en "rask" sluttbefaring når man er ved en kontraktsmessig milepæl. Det er f.eks svært vanskelig å bedømme vindtetting, dampsperre og membran når huset har fått ytterkledning, gipsplater eller fliser.


I tillegg kommer det garantert en situasjon der vi faktisk ikke er fornøyd og ikke ønsker å betale før evt feil er utbedret. Er det slik å forstå at dere da bare kontakter fakturaavdelingen og melder i fra om at det er uenighet om arbeidet? Hva skjer da med de 8,5% rentene som det trues med ved for sen betaling?


Vi sendte alltid et hyggelig brev hvor vi i korte trekk skrev:
Vi kan desverre ikke se at kontraktens punkter som regulerer utførelse og fakturering er tilstede. Helt konkret ber vi om at følgende punkter utbedres.
Pkt.1
Pkt.2
Pkt.3
Vennligst krediter vedlagte faktura og send ny når påpekte mangler er brakt i orden.
Se også vedlagte bilder som viser ovenfor nevnte mangler eller feilaktig utførelse.


Et par gode råd:
- Ta masse bilder!
- Besøk byggeplassen så ofte du kan - helt uanmeldt og gjerne på kveldstid slik at du får "arbeidsro" og kan ta masse bilder i ro og mak.
- Som amatør oppdager du ofte ÅPENBARE feil. Ta bilder, legg ut på forumet og be om en vurdering. Det er MANGE kompetente folk her inne. Jo fler bilder desto bedre. Folk her inne ser ofte feil på bilder du selv ikke oppdager  ;)

Du skriver "kontakte fakturaavdelingen".
Ja, men alltid skriftlig i brevs form. E-post fungerer også. ALDRI muntlig på telefon.

Hvis dere blir enige om noe muntlig på byggeplass elelr telefon - Send ALLTID en e-post til vedkommende hvor du oppsumerer hva dere er enige om. Alltid! Ingen unntak!

Trusler om renter, gebyrer osv er bare tull.
Så lenge de ikke har oppfylt kontraktens vilkår for betaling kan de 1) ikke kreve betaling 2)selvfølgelig ikke kreve renter og gebyrer 3) ikke iverksette inndrivelse/inkasso så lenge kravet er omstridt. (Neste steg vil da være forliksrådet +6mnd).

Viktig: Entreprenøren kan IKKE stanse arbeidet hvis du holder tilbake penger. I så tilfelle løper avtalte tidsfrister og evnt. dagbøter påløper ved overskridelser. Dette er regulert i bustadoppføringslova og kan ikke avtales vekk/bort til gunst for entreprenøren/byggmester/byggefirma.
 
Hilsen en som hadde drøssevis med feil i byggeperioden, var på byggeplassen hver dag, tok mange tusen bilder ila byggeperioden, holdt tilbake samtlige fakturaer 30-60 dager og fikk alle feil utbedret 100%.

Fulgte heldigvis alle mine ovenfor nevnte råd - etter mange timer på dette forumet.
Ingen grunn til å gå i samme felle som alle andre har gjort før deg  ;)
MML
  (trådstarter)
   #10
 253     0
Takker for godt og fyldig svar!

Angående vår byggkontrollør hadde vi planlagt å kalle han inn før hver faktura og betale på timebasis. Det var nok et godt tips å heller velge "totalpakka",slik at han blir mer involvert i prossesen.