14,373
15
1
Bygge nytt hus : Holde tilbake betaling pga feil og mangler
253
0
Vi har akkurat begynt bygging og allerede har det vært visse uenigheter angående kvaliteten på gjennomført arbeid. Det har ikke vært nødvendig foreløpig, men hvilke bestemmelser gjelder rundt tilbakeholdelse av betaling? Ser at det på regningene står at det påløper 8,5% rente ved for sen betaling, men vi er jo ikke interessert i å betale for arbeidet før vi er fornøyd (i den forbindelse viser all erfaring at det er mye lettere å bli enige så lenge håndtverkerne ikke har fått betaling....).
Hvordan har andre på forumet løst dette?
Hvordan har andre på forumet løst dette?
fikk også det med at man da måtte betale rente. men jeg bestridet regningen.
og da må regningen gjennomgåes på nytt. tok da opp saken at arbeidet ikke var godt nok utført. eller at ikke alt var levert eller noe ikke var utført.
Lykke til
hei,
Bygger du nytt hus? I så tilfelle reguleres betaling i din kontrakt. Se også bustadoppføringslova som styrer deler av dette.
Vi holdt tilbake store deler av betalingen når vi bygget hus.
Det var avtalt 5-6 delbetalinger hvis jeg ikke husker feil.
Klare definerte områder måtte være ferdigstilt før betaling kunne kreves.
F.eks. faktura 2 krever: Tett hus, vindtett, vinduer, dører, sutak.
Hvis det mangler ett vindu holdes betalingen tilbake inntil denne er på plass.
Er vindtettingen mangelfult utført holdes også bekøpet tilbake.
Hold tilbake penger - det fungere!
Har du betalt mister du ofte ditt viktigste "pressmiddel".
Vi sendte bare faktura i retur (på forefallsdatoen) med beskjed om at følgelde punkter må utbedres før ny faktura kan sendes.
Pkt 1
Pkt 2
Pkt 3
osv...
Vi har en ekstern byggkontrollør og har planer om at han skal gå gjennom det som er gjort før vi betaler for arbeidet. Problemet er jo at dette i mange tilfeller vil ta lengre tid enn fakturaens 10 dagers betalingsfrist.
I tillegg kommer det garantert en situasjon der vi faktisk ikke er fornøyd og ikke ønsker å betale før evt feil er utbedret. Er det slik å forstå at dere da bare kontakter fakturaavdelingen og melder i fra om at det er uenighet om arbeidet? Hva skjer da med de 8,5% rentene som det trues med ved for sen betaling?
Erfaring med bekjentes kjøp... holder du litt igjen hvis du har noe å utsette på arbeidet, så blir det rettet asap, betaler du alt, tar det år og dag...før de kanskje retter... sånn halveis.
Og en fin måte å unngå stridigheter med inkasso osv, er å sette restbeløp inn på sperret konto hvor det presiseres hva pengene er tenkt til. Blir det noen stridigheter da så skal det mye til for at de kan påstå at du ikke har tenkt å betale når pengene er avsatt på konto, men at de ikke vil bli utbetalt før alt er i orden.
Da holder man tilbake penger, dvs. betaler ikke den aktuelle delfakturaen.
En fagmann som bruker mer enn 10 dager på å vurdere arbeidet som er utført bør du bytte ut.
Byggkontrolløren bør besøke byggplassen uanmeldt flere ganger i byggeperioden og ta en "rask" sluttbefaring når man er ved en kontraktsmessig milepæl. Det er f.eks svært vanskelig å bedømme vindtetting, dampsperre og membran når huset har fått ytterkledning, gipsplater eller fliser.
Vi sendte alltid et hyggelig brev hvor vi i korte trekk skrev:
Vi kan desverre ikke se at kontraktens punkter som regulerer utførelse og fakturering er tilstede. Helt konkret ber vi om at følgende punkter utbedres.
Pkt.1
Pkt.2
Pkt.3
Vennligst krediter vedlagte faktura og send ny når påpekte mangler er brakt i orden.
Se også vedlagte bilder som viser ovenfor nevnte mangler eller feilaktig utførelse.
Et par gode råd:
- Ta masse bilder!
- Besøk byggeplassen så ofte du kan - helt uanmeldt og gjerne på kveldstid slik at du får "arbeidsro" og kan ta masse bilder i ro og mak.
- Som amatør oppdager du ofte ÅPENBARE feil. Ta bilder, legg ut på forumet og be om en vurdering. Det er MANGE kompetente folk her inne. Jo fler bilder desto bedre. Folk her inne ser ofte feil på bilder du selv ikke oppdager ;)
Du skriver "kontakte fakturaavdelingen".
Ja, men alltid skriftlig i brevs form. E-post fungerer også. ALDRI muntlig på telefon.
Hvis dere blir enige om noe muntlig på byggeplass elelr telefon - Send ALLTID en e-post til vedkommende hvor du oppsumerer hva dere er enige om. Alltid! Ingen unntak!
Trusler om renter, gebyrer osv er bare tull.
Så lenge de ikke har oppfylt kontraktens vilkår for betaling kan de 1) ikke kreve betaling 2)selvfølgelig ikke kreve renter og gebyrer 3) ikke iverksette inndrivelse/inkasso så lenge kravet er omstridt. (Neste steg vil da være forliksrådet +6mnd).
Viktig: Entreprenøren kan IKKE stanse arbeidet hvis du holder tilbake penger. I så tilfelle løper avtalte tidsfrister og evnt. dagbøter påløper ved overskridelser. Dette er regulert i bustadoppføringslova og kan ikke avtales vekk/bort til gunst for entreprenøren/byggmester/byggefirma.
Hilsen en som hadde drøssevis med feil i byggeperioden, var på byggeplassen hver dag, tok mange tusen bilder ila byggeperioden, holdt tilbake samtlige fakturaer 30-60 dager og fikk alle feil utbedret 100%.
Fulgte heldigvis alle mine ovenfor nevnte råd - etter mange timer på dette forumet.
Ingen grunn til å gå i samme felle som alle andre har gjort før deg ;)
Angående vår byggkontrollør hadde vi planlagt å kalle han inn før hver faktura og betale på timebasis. Det var nok et godt tips å heller velge "totalpakka",slik at han blir mer involvert i prossesen.