6,496    14    2  

Full takhøyde i garasje med dobbelport på gavlvegg?

awt
 308     Karmøy, Rogaland     1
Jeg holder på å planlegge en "mindre" ombygging av garasjen. For enkelthetens skyld kan man si det skal bygges ny garasje.

Garasjen kommer til å måle 6,2m innvendig i bredden, og på denne siden står porten. Jeg skal ha løftebukk, så jeg "må" ha full takhøyde, samt ønsker jeg dobbel garasjeport, da løftebukken må monteres midt på for å få nok løftehøyde.

Takvinkelen er/blir ca. 30* og veggene blir ca. 240 høye før sperrene kommer. Det er ønskelig med minst 3,5m fri høyde over en bredde på ca. to meter.

Bredden på porten er ikke helt bestemt, men man kan anta 5m +/-.

...og her er det litt utfordringer. Å montere limtredrager i taket er en grei løsning for å få mest mulig høyde, men da denne ikke får støtte hele veien ned grunnet garasjeporten, må det en relativt heftig (stål?) bjelke her ser jeg for meg.

Noen som har vært borti noe lignende og har noen erfaring?

Jeg ser det også finnes litt alternativer når det gjelder takstoler, men jeg er usikker på hvor mye ekstra man får av en slik konstruksjon. For min del vil nok isåfall de to nederste være mest aktuelle.


Full takhøyde i garasje med dobbelport på gavlvegg? - images-3_zpsbzbcjoby.jpeg - awt

Full takhøyde i garasje med dobbelport på gavlvegg? - sal_4.jpg - awt
Full takhøyde i garasje med dobbelport på gavlvegg? - images-2_zpsk03ccvi9.jpeg - awt


Det er ikke mulig å ha innkjøring på langsiden, og taket må ligge denne veien. Veggene kan dessverre ikke bli høyere.

Jeg er ikke ute etter nøyaktig dimensjonering, kun råd om evt. løsninger.

HSt
   #1
 35,438     Lillestrøm kommune     1
Et råd er å tenke på garasjeporten, den svinger innover og kan jo ikke komme høyere enn den ytre delen hvis noe er på skrå mot ytterveggene. Men selvfølgelig innenfor porten blir det noe mer høyde. Takstoldimensjonering er ikke akkurat mitt felt så jeg vet ikke hva som vil være beste løsningen.

Port produsentene oppgir ofte større krav til høyde over skinnen enn det som reelt trengs så ser du på utstilling av port med skinner så kan du kanskje løfte skinnen nærmere skrå delen av taket enn det produsenten oppgir. Tore Ligaard (vet ikke om de har avdelinger på din kant av landet) har utstilling med portskinner o.l. Vi brukte deres utstilling til å bekrefte at også sidemålet kunne krympes litt hvis en godtok litt mer plunder.
awt
  (trådstarter)
   #2
 308     Karmøy, Rogaland     0
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår helt hva du mener, men veggene er i "normal" høyde, og innvendig høyde er jo enda større, så det blir ikke andre utfordringer her enn at man må ta hensyn til bukken.

Dette kan løses med vanlig garasjeport uten "tverrbjelke" og med motor montert på fjæren (som da er rett over porten). Ulempen her er at den ikke kan åpnes noe særlig med bil på bukken.

Er annet (og ganske reelt) alternativ er rulleport.
   #3
 22     0
Du vil oppnå ca 120 cm ekstra ved å heise en to meter bred bil opp i sperrene.
Hvis du kan klare deg med en forholdsvis smal port kan du ha en drager på hver side av porten.
   #4
 705     0
Jeg har 3,5meter fri høyde i hobbygarasjen min. Der er det satt opp en ståldrager i takåsen slik at man slipper takstoler. Ca 30gr takvinkel med dobbel port på galvvegg. På galvveggen ligger en ståldrager over porten, med to støttebein på hver side. Drageren ligger ellers på et firkantstålrør i hver ende.

Når det kommer til port, finnes det mange løsninger. Sidemontert rulleport feks.
awt
  (trådstarter)
   #5
 308     Karmøy, Rogaland     0
Det blir temmelig likt som hos meg, så da bør ihvertfall det være en mulighet. Smile

Hvor bred er porten din? Hvor stor er bjelken over port sammenlignet med den i taket?
   #6
 705     0
Heb bjelken i taket og over porten er lik. Hadde ikke stige tilgjengelig no, men ca 280x140. Tykkelse er jeg usikker på. Firkant stålet som er vertikale støtter, er 120x120. Tykkelse vet jeg ikke.

Prinsippet i begge garasjene er likt, bare ene har dobbelport og den andre to enkle.

Jeg vet han som gjorde sveisejobben leverte materialer og gjorde sannsynligvis jobben privat. Om det foreligger beregninger på snølast eller dimensjonering vet jeg ikke, men jeg jobbet med stålkonstruksjoner før og er tilfreds med dimensjonene som er valgt.
Full takhøyde i garasje med dobbelport på gavlvegg? - image.jpeg - HaakonMD
Full takhøyde i garasje med dobbelport på gavlvegg? - image.jpeg - HaakonMD
awt
  (trådstarter)
   #7
 308     Karmøy, Rogaland     0
Supert!

Tusen takk for bilder og info. Smile

   #8
 705     0
Det var ikke så lett å laste opp bilder direkte fra mobilen som jeg håpet. Nytt forsøk med bilder fra den andre garasjen og.. Beklager rotet, men prosjektene står i kø..

Garasjen som er hvit innvendig er noe høyere enn den andre. Arealet er omtrent likt. Uten å ha målt tipper jeg de er litt over 6x8. I følge taksten er de hhv 53 og 54kvm brutto.
Full takhøyde i garasje med dobbelport på gavlvegg? - image.jpeg - HaakonMD
Full takhøyde i garasje med dobbelport på gavlvegg? - image.jpeg - HaakonMD
awt
  (trådstarter)
   #9
 308     Karmøy, Rogaland     0
Rot hører til, så det overlever vi. Smile

Det spørs om ikke en slik løsning må vurderes nærmere, det hadde vært veldig greit å klart seg uten takstoler, selv de typene som er nevnt over her.
   #10
 705     0
Eneste jeg savner er muligheten for å lagre plank på en lett måte. Med takstoler får man lagringsmuligheter på kjøpet, noe jeg må bruke det dyrebare veggarealet mitt til.



Hvis jeg hadde hatt mulighet, hadde jeg satt stor pris på en bod eller noe i andre etasje i den ene garasjen til sånt smått putle arbeid som kan gjøres i en kontorstol, men det får være grenser for hvor bortskjemt man skal være.