6,496
14
2
Full takhøyde i garasje med dobbelport på gavlvegg?
308
Karmøy, Rogaland
1
Jeg holder på å planlegge en "mindre" ombygging av garasjen. For enkelthetens skyld kan man si det skal bygges ny garasje.
Garasjen kommer til å måle 6,2m innvendig i bredden, og på denne siden står porten. Jeg skal ha løftebukk, så jeg "må" ha full takhøyde, samt ønsker jeg dobbel garasjeport, da løftebukken må monteres midt på for å få nok løftehøyde.
Takvinkelen er/blir ca. 30* og veggene blir ca. 240 høye før sperrene kommer. Det er ønskelig med minst 3,5m fri høyde over en bredde på ca. to meter.
Bredden på porten er ikke helt bestemt, men man kan anta 5m +/-.
...og her er det litt utfordringer. Å montere limtredrager i taket er en grei løsning for å få mest mulig høyde, men da denne ikke får støtte hele veien ned grunnet garasjeporten, må det en relativt heftig (stål?) bjelke her ser jeg for meg.
Noen som har vært borti noe lignende og har noen erfaring?
Jeg ser det også finnes litt alternativer når det gjelder takstoler, men jeg er usikker på hvor mye ekstra man får av en slik konstruksjon. For min del vil nok isåfall de to nederste være mest aktuelle.
Det er ikke mulig å ha innkjøring på langsiden, og taket må ligge denne veien. Veggene kan dessverre ikke bli høyere.
Jeg er ikke ute etter nøyaktig dimensjonering, kun råd om evt. løsninger.
Garasjen kommer til å måle 6,2m innvendig i bredden, og på denne siden står porten. Jeg skal ha løftebukk, så jeg "må" ha full takhøyde, samt ønsker jeg dobbel garasjeport, da løftebukken må monteres midt på for å få nok løftehøyde.
Takvinkelen er/blir ca. 30* og veggene blir ca. 240 høye før sperrene kommer. Det er ønskelig med minst 3,5m fri høyde over en bredde på ca. to meter.
Bredden på porten er ikke helt bestemt, men man kan anta 5m +/-.
...og her er det litt utfordringer. Å montere limtredrager i taket er en grei løsning for å få mest mulig høyde, men da denne ikke får støtte hele veien ned grunnet garasjeporten, må det en relativt heftig (stål?) bjelke her ser jeg for meg.
Noen som har vært borti noe lignende og har noen erfaring?
Jeg ser det også finnes litt alternativer når det gjelder takstoler, men jeg er usikker på hvor mye ekstra man får av en slik konstruksjon. For min del vil nok isåfall de to nederste være mest aktuelle.
Det er ikke mulig å ha innkjøring på langsiden, og taket må ligge denne veien. Veggene kan dessverre ikke bli høyere.
Jeg er ikke ute etter nøyaktig dimensjonering, kun råd om evt. løsninger.
Port produsentene oppgir ofte større krav til høyde over skinnen enn det som reelt trengs så ser du på utstilling av port med skinner så kan du kanskje løfte skinnen nærmere skrå delen av taket enn det produsenten oppgir. Tore Ligaard (vet ikke om de har avdelinger på din kant av landet) har utstilling med portskinner o.l. Vi brukte deres utstilling til å bekrefte at også sidemålet kunne krympes litt hvis en godtok litt mer plunder.
Dette kan løses med vanlig garasjeport uten "tverrbjelke" og med motor montert på fjæren (som da er rett over porten). Ulempen her er at den ikke kan åpnes noe særlig med bil på bukken.
Er annet (og ganske reelt) alternativ er rulleport.
Hvis du kan klare deg med en forholdsvis smal port kan du ha en drager på hver side av porten.
Når det kommer til port, finnes det mange løsninger. Sidemontert rulleport feks.
Hvor bred er porten din? Hvor stor er bjelken over port sammenlignet med den i taket?
Prinsippet i begge garasjene er likt, bare ene har dobbelport og den andre to enkle.
Jeg vet han som gjorde sveisejobben leverte materialer og gjorde sannsynligvis jobben privat. Om det foreligger beregninger på snølast eller dimensjonering vet jeg ikke, men jeg jobbet med stålkonstruksjoner før og er tilfreds med dimensjonene som er valgt.
Tusen takk for bilder og info.
Garasjen som er hvit innvendig er noe høyere enn den andre. Arealet er omtrent likt. Uten å ha målt tipper jeg de er litt over 6x8. I følge taksten er de hhv 53 og 54kvm brutto.
Det spørs om ikke en slik løsning må vurderes nærmere, det hadde vært veldig greit å klart seg uten takstoler, selv de typene som er nevnt over her.
Hvis jeg hadde hatt mulighet, hadde jeg satt stor pris på en bod eller noe i andre etasje i den ene garasjen til sånt smått putle arbeid som kan gjøres i en kontorstol, men det får være grenser for hvor bortskjemt man skal være.