39,227
38
3
Garasje med kjeller
227
0
Er det noen her som har erfaring med å bygge garasje med underbygd kjeller?
Skal bygge garasje og der hvor jeg ønsker innkjøringen er det en bratt skråning nedover før det flater ut til en gressplen. Så i stede for å fylle masse opp tenker jeg å lage kjeller under garasjen. Kjellerrommet er på sikt tenkt å benyttes til hobbyrom/verksted.
Garasjen skal være 6x6 meter. For å redusere spennet tenker jeg å sette opp en delevegg midt i kjellerrommet.
Det jeg lurer mest på er hvordan etasjeskillet mellom kjeller og garasje bør utføres. På sikt er det jo ønskelig å kunne varme opp kjellerrommet, så da må det jo isoleres. Lecaplank er en løsning jeg har tenkt på. Slik jeg har forstått det må man i tillegg til byggeplanken ha 60mm armert påstøp oppå byggeplanken når de benyttes til garasjegulv med underbygd kjeller. Totalt 260mm med 200mm byggeplank + isolasjon minst 20cm blir det da totalt 46 cm etasjeskille!! Det må da finnes en bedre løsning?
Skal bygge garasje og der hvor jeg ønsker innkjøringen er det en bratt skråning nedover før det flater ut til en gressplen. Så i stede for å fylle masse opp tenker jeg å lage kjeller under garasjen. Kjellerrommet er på sikt tenkt å benyttes til hobbyrom/verksted.
Garasjen skal være 6x6 meter. For å redusere spennet tenker jeg å sette opp en delevegg midt i kjellerrommet.
Det jeg lurer mest på er hvordan etasjeskillet mellom kjeller og garasje bør utføres. På sikt er det jo ønskelig å kunne varme opp kjellerrommet, så da må det jo isoleres. Lecaplank er en løsning jeg har tenkt på. Slik jeg har forstått det må man i tillegg til byggeplanken ha 60mm armert påstøp oppå byggeplanken når de benyttes til garasjegulv med underbygd kjeller. Totalt 260mm med 200mm byggeplank + isolasjon minst 20cm blir det da totalt 46 cm etasjeskille!! Det må da finnes en bedre løsning?
Faren min bygde akkurat denne løsningen for snart 15 år siden og er kjempefornøyd med den.
Min fars garasje er bygd av 25 cm Leca Isoblokk og måler 6 x 7 m.
Innkjøringen er på 6 m veggen og her er det fylt helt opp på muren, er vel 10 skift total høyde. I denne veggen er hvert annet skift av u-blokk som er utstøpt også er det brukt skikkelige masser ved tilbakefylling. Har hatt hjullaster i portåpningen for å hente paller uten at det vises på veggen under. I tilegg er dekket som er plasstøpt støpt samtidlig med at siste u-blokkskiftet er støpt. Dette hjelper nok på å stabilisere veggen.
Dekket er plasstøpt med en bærebjelke i midten som er opplagret i endene. På undersiden er dekket isolert med 5 cm isopor. Han har montert en varmepumpe som varmer opp verkstedet i underetasjen og han holder jevnt 17-18 grader i verkstedet uten at vi kan se at is/snø smelter i garasjedelen.
Jeg planlegger hus der garasjen kommer til å bli integrert i huset på samme måte, verksted/lager i kjeller og garsje i etasjen over. På bakgrunn av de erfaringene/obeservasjonene jeg har gjort blir min garasje utført på følgende måte.
Vegger i kjelleren i betong, enten støpt i Malthusforskaling eller ett forskalingssystem i EPS. Etasjeskille i hulldekke, mest sannsynlig 265 mm tykkelse. På undersiden av dekket isolerer jeg for at varmen ikke stiger opp og smelter is/snø i garasjen. I garasjedelen kommer jeg til å støpe på slik at jeg får skikkelig fall til portene slik at smeltevann renner denne veien. Monterer en bred garasjeport på 5 - 6m slik at man ikke får to porter med en smal søyle i midten, min far har dette og han angrer på at han ikke kjøpte en bredport da han bygde.
Håper dette har gitt deg noen innspill i planleggingen videre.
Det som du må passe på er reguleringsplan og gesimshøyde. En slik garasje kan lett bli for høy.
Dersom du tenker på alternativ to så trenger du ikke isolere all verden. Vær heller nøye med tetting slik at du unngår trekk og utlufting av den varme lufta. Det merker du mer til enn at rommet slipper litt mer varme gjennom 200mm leca.
Dersom rommet skal varmes opp permanent er saken en helt annen. Da må du nok bruke løsningen du har foreslått.
Vil forresten tro at du slipper billigere unna i tykkelse dersom du bruker betong kontra lecaplank.
Finnes det noen beregningstabell for tykkelse og armering? Og hvilke laster bør man dimensjonere for?
Garasjen vil komme innenfor begrensningene i reguleringsplanen, men i og med at det tok 1 ½ år med trenering fra kommunens side før jeg fikk byggetillatelse på huset, regner jeg med dette tar minst like lang tid med garasjen. Så det er ett langtidsprosjekt kan du si.
Dette vet egentlig forskaleren, ja han har nok noen beregninger å gå ut fra. Jeg har bygget tilsvarende, der la de 2*25mm arm.jern på det kritiske punktet, rett nok har jeg et hull der, fordi "kjelleren" min er helt under jorda. Har desverre ikke bilder av armering, men tegninger ligger under sveitser 1918
Plata er t=15cm. og hadde ingen problemer med å ta 1500kg/m² (utilsiktet, jeg ante ikke at spon+gips veide så mye )
Ellers skal du jo ikke beregne for mer enn det du kan/kommer til å putte i garasjen. 2 biler blir uansett ikke mer enn ca.250kg/m² å det er ikke mye...