2,416    9    3  

Garasjeport vil ikke gå opp

 15     0
Hei,

Har en garasjeport som krangler litt. Om sommeren så går den som en drøm, men mot høst og vinter så krangler den veldig. 
Når jeg trykker på knappen så går den bare en kvart del opp også blir den stående der. Må kjøre den ned igjen også opp igjen. Må gjøre det flere ganger før den går helt opp.

På sommeren så er det ikke mye den bråker, men på vinteren så smeller og bråker det skikkelig. knirker og hyler. 

Det er garasjeport med fjærer på begge sider, ikke torsjon. 

Noen som har en i de på hva det kan være?

HSt
   #1
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Det er trolig maks kraft innstilt som får den til å stoppe. Det er hoppene og smellene som er skyld i det. Er leddene smørt med fett som kun er flytende i sommervarme ? Nå bør en følge portleverandørs beskrivelse av smøring
  (trådstarter)
   #2
 15     0
Hvordan får en justert på kraft? Vet det er justering på motoren som bestemmer når porten skal stoppe pp vei opp eller ned. Tenkte skulle rengjøre alle skinner og hjul. Så spraye på med silikonspray. Kjøpte huset for to år siden så godt mulig det er noe fett som stivner i kulde
   #3
 24,032     Akershus     0
I tillegg bør løftefjærenes stramming sjekkes. Frikoble porten. Den skal gli lett opp og ned og bli stående stille omtrent i halvåpen stilling.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 15     1
Om den ikke står i halvåpen posisjon? Mener å huske at motoren ble skiftet ut tid tilbake. Kjøpte huset av min far. Kan den være for svak?
   #5
 24,032     Akershus     0
Da må du stramme eller slakke på fjærene. Enkelte har stubber med kjetting for å kunne justere. Tenk over hvor porten skal stå når du frigjør fjærer, de kan bli «sprelske om de står i max spenn.
Signatur
   #6
 2,718     0
I tillegg bør løftefjærenes stramming sjekkes. Frikoble porten. Den skal gli lett opp og ned og bli stående stille omtrent i halvåpen stilling.

Ideelt sett skal porten stå stille i omtrent alle stillinger. Vekten av porten blir mindre og mindre jo mer åpen den er (ettersom de seksjonene som ligger vannrett ikke "teller"), og tilsvarende blir fjærene slakkere etterhvert som den åpnes, uansett fjærtype. Mulig porter med torsjonsfjærer er lettere å "parkere" i alle mulige mellomstillinger enn de med strekkfjærer.
   #7
 24,032     Akershus     0
Enig i det. Kanskje bør likevektpunktet ligge nærmere bakken. Står i manualen til portleverandøren.

Vi har vippeporter. De står ca 1/3 åpen i ro. Et kompromiss. Feil blir det uansett med rette armer.

Med wiretrekk tror jeg det er likegyldig om det er vanlige strekkfjærer eller torsjonsfjærer.

Edit. Har nok overført litt for mye erfaring fra en manuell vippeport til en rulleport her. Se bort fra mine postinger og sjekk monteringsbeskrivelsen for denne type port. 
Signatur

HSt
   #8
 35,438     Lillestrøm kommune     0
På Hőrmann port husker jeg at festepunkt for fjær eller vardet trinse ble flyttet nedover mot gulvet, det var selve festetvsom ble stykket inn i hullet lenger ned på skinnen (for å stramme fjær). Vi hadde en med sprekk i skinne her i går, å bare øke kraft å rive den opp er ingen god løsning.
  (trådstarter)
   #9
 15     2
I tillegg bør løftefjærenes stramming sjekkes. Frikoble porten. Den skal gli lett opp og ned og bli stående stille omtrent i halvåpen stilling.

Ideelt sett skal porten stå stille i omtrent alle stillinger. Vekten av porten blir mindre og mindre jo mer åpen den er (ettersom de seksjonene som ligger vannrett ikke "teller"), og tilsvarende blir fjærene slakkere etterhvert som den åpnes, uansett fjærtype. Mulig porter med torsjonsfjærer er lettere å "parkere" i alle mulige mellomstillinger enn de med strekkfjærer.

Frikoblet porten i dag, og den stod stille i halvåpen posisjon. Sjekket fjærene og at selve porten stod rett. Så ikke noe problem.
Det er trolig maks kraft innstilt som får den til å stoppe. Det er hoppene og smellene som er skyld i det. Er leddene smørt med fett som kun er flytende i sommervarme ? Nå bør en følge portleverandørs beskrivelse av smøring


Men, jeg sjekket kraftinnstillingen på motoren. Den stod nesten på minimalt, økte kraften litt og da gikk porten opp uten store problemer. Venter til i morgen etter en natt med litt kjøling så får jeg se. Men tror det er flere faktorer inne. Rengjorde skinnene og hjulene som var rimelig fettete og svarte. (Vært en del lakkering, sveis og soting fra diverse bilprosjekter 😁) skal handle silikonspray for å spraye litt.
Men oppdaget også at når porten gikk igjen så var stoppsensoren stilt for høyt opp slikt at skinna som kjedet går i ble presset kraftig opp. Så finstilte justeringen så porten stopper ved bakken i akkurat posisjon.
Er nok at alt trengs justering, stramming, spraying og kjælne ord.