2,416
9
3
Garasjeport vil ikke gå opp
15
0
Hei,
Har en garasjeport som krangler litt. Om sommeren så går den som en drøm, men mot høst og vinter så krangler den veldig.
Når jeg trykker på knappen så går den bare en kvart del opp også blir den stående der. Må kjøre den ned igjen også opp igjen. Må gjøre det flere ganger før den går helt opp.
På sommeren så er det ikke mye den bråker, men på vinteren så smeller og bråker det skikkelig. knirker og hyler.
Det er garasjeport med fjærer på begge sider, ikke torsjon.
Noen som har en i de på hva det kan være?
Har en garasjeport som krangler litt. Om sommeren så går den som en drøm, men mot høst og vinter så krangler den veldig.
Når jeg trykker på knappen så går den bare en kvart del opp også blir den stående der. Må kjøre den ned igjen også opp igjen. Må gjøre det flere ganger før den går helt opp.
På sommeren så er det ikke mye den bråker, men på vinteren så smeller og bråker det skikkelig. knirker og hyler.
Det er garasjeport med fjærer på begge sider, ikke torsjon.
Noen som har en i de på hva det kan være?
Ideelt sett skal porten stå stille i omtrent alle stillinger. Vekten av porten blir mindre og mindre jo mer åpen den er (ettersom de seksjonene som ligger vannrett ikke "teller"), og tilsvarende blir fjærene slakkere etterhvert som den åpnes, uansett fjærtype. Mulig porter med torsjonsfjærer er lettere å "parkere" i alle mulige mellomstillinger enn de med strekkfjærer.
Vi har vippeporter. De står ca 1/3 åpen i ro. Et kompromiss. Feil blir det uansett med rette armer.
Med wiretrekk tror jeg det er likegyldig om det er vanlige strekkfjærer eller torsjonsfjærer.
Edit. Har nok overført litt for mye erfaring fra en manuell vippeport til en rulleport her. Se bort fra mine postinger og sjekk monteringsbeskrivelsen for denne type port.
Frikoblet porten i dag, og den stod stille i halvåpen posisjon. Sjekket fjærene og at selve porten stod rett. Så ikke noe problem.
Men, jeg sjekket kraftinnstillingen på motoren. Den stod nesten på minimalt, økte kraften litt og da gikk porten opp uten store problemer. Venter til i morgen etter en natt med litt kjøling så får jeg se. Men tror det er flere faktorer inne. Rengjorde skinnene og hjulene som var rimelig fettete og svarte. (Vært en del lakkering, sveis og soting fra diverse bilprosjekter 😁) skal handle silikonspray for å spraye litt.
Men oppdaget også at når porten gikk igjen så var stoppsensoren stilt for høyt opp slikt at skinna som kjedet går i ble presset kraftig opp. Så finstilte justeringen så porten stopper ved bakken i akkurat posisjon.
Er nok at alt trengs justering, stramming, spraying og kjælne ord.