709
8
0
Isolering/plater innvendig tak garasje
4
0
Jeg har en ca 45m2 garasje med mønetak og åpent loft. Leca vegger. Bjelker er 2x6 tommer.
Har levd mange år med at alt inni der ruster på én vinter, men har endelig tatt affære og montert aktiv avfukter. Når jeg først er i gang tenker jeg å i tillegg å isolere/plate taket mot loft og få inn en varmepumpe.
Anbefalinger på hvor mye/hvilken isolasjon jeg trenger i taket mot loft? Hvilke takplater? Må jeg inn med fuktsperre?
Har levd mange år med at alt inni der ruster på én vinter, men har endelig tatt affære og montert aktiv avfukter. Når jeg først er i gang tenker jeg å i tillegg å isolere/plate taket mot loft og få inn en varmepumpe.
Anbefalinger på hvor mye/hvilken isolasjon jeg trenger i taket mot loft? Hvilke takplater? Må jeg inn med fuktsperre?
Kanskje lurt å legge ut litt flere bilder 😉
Gjerne og info om hvilken type tak du har, er det takstein og sutaksplater eller vindduk?
Ser ut som den nye avfukteren klarer å holde fukt nede på inntil -35% i forhold til ute på våte Bergensdager. Men det vil jo da si ca. 55-60% RH. Litt mer enn bilen trives i, ville jeg tro. På ekstra våte og kalde dager skulle man vel tro det vil hjelpe å varme opp garasjen. Har alltid innbilt meg at bilen hadde trivdes bedre i en stue med 20°C og 45% RH på vinteren enn i garasjen med 2°C og 55% RH. Villig til å vedde på at en bil som har gått i California i snitt har mye mindre rust enn som har gått i Bergen. Og vi har mye regn både sommer og vinter.
Men jeg vet ikke hvor grensen går så kanskje redder avfukteren løsningen din
Bil/scooter må jo selvsagt ut, så det er helt klart et poeng du har der. Planen er uansett ikke +20°C hele året, men kanskje må jeg ned på +10 eller noe slikt om vinteren. Har planer om å kunne jobbe komfortabelt i garasjen om vinteren også, og da går det jo an å heller øke temperatur ved behov, gitt at kjøretøyene er relativt tørre. Høres ut som Home Assistant etterhvert vil få litt mer automatisering å ta seg av
Det er kun hvis bilen tørker fort at den vil ha det bedre i varme. Men problemet er at det kan være innvendig det også kondenserer og der tørker det opp sakte. Så en er helt avhengig av at bilen er godt rustbeskyttet i hulrom ellers blir den en tesil.
Har satt RF på 40% året rundt, og har ingen problemer med rust på hverken biler eller verktøy. Smart dampsperre nede pga varme på loftet.
Mitt tips er å gjøre det enkelt.
100mm isolasjonsplater med ferdig papp mot kaldloftet ditt, 100mm i veggene (forutsatt vindsperre er montert). Bruk feks vindsperre eller en smart dampsperre mot "varm side", og ikke plast, siden det ofte kan forekomme at garasjen er kaldere enn omgivelsene ute når ting ikke er oppvarmet, og da kondenserer det på plasten.
Hold kaldloftet veldig luftig, gjerne 2-4 luker + åpent langs raftekasser.
Kle helst med feks skikkelig bred 12-15mm rupanel innvendig. Utrolig praktisk, solid, er diffusjonsåpen OG (en smule) isolerende.
Selv brukte jeg OSB, men måtte lage 20mm luftespalte på baksiden med slisse nede og oppe, siden OSB er diffusjonstett og ville stengt inne fukt mellom fuktsperre/smart dampsperre og OSB.
Mye man skal måtte tenke på...