1,931    64    0  

(bil:) Spyling av motorrom - lurt?

 5,111     Sørnorge     0
Hadde bilen inne til skift av olje og filter i går. Da hadde de glemt å skru til til oljefilteret, så mekkanikerns kjøretur ut av verkstedhallen og rundt bygget til parkeringsplassen medførte at det meste av motorrommet ble innsatt med olje. De tok da bilen tilbake og spylte motorrommet med en hageslange. Er det en akseptabel løsning?

Det eneste problemet jeg har oppdaget er at det stinker olje av lufta som blåses inn i kupeen. Men er dette bra for elektronikk og annet som har blitt spylt med olje og vann? Bør jeg foreta meg noe i etterkant av dette?

Det er en 2004 primera p12 diesel.

   #1
 2,264     0
Ville hvertfall vasket motorrommet med motorvask. Vann på olje hjelper jo ingenting? Ville også sjekket luftfilter og luftinntak for kupe, at det ikke ligger olje der. Litt avhengig av hvor filteret sitter, så er det ikke sikkert hele motorrommet er nedsauset.

Glemte selv å sette på påfyllingslokket for olje en gang, kom ca 8 mil før oljenivået var for lavt. "Søl" var vel stikkordet etterpå.

Min erfaring med motorvask er forøvrig at det går bra. Du trenger ikke nispyle rett på dynamo eller sikringsblokka, men det meste i motoren blir sauset i vann når du ligger i 100 på veien i regnvær-
   #2
 535     Horten     0
Spyle motor er ingen problem. det gjør jeg selv et par ganger i året.
spyle lett over gjerne med varmt vann, ha så på fettløser og motorvask som du lar stå å virke litt før du spyler av ( bruk gjerne munnstykke så du får litt trykk.)


Tips jeg fikk for noen år siden va å sørge for at motoren er halvvarm.
det vil si kanskje vente 15 minutter etter du har kjørt, for da er olje å skitt varmt og mykt, samt at noe av vannet som blir liggende på teite plasser damper bort litt fortere.


når det gjelder olje lukt, så krev at de bytter filterene dine.
Lukta vil være der til du har vasket uansett, men skader jo ikke :)

Om lukta blir vedvarende, får du kjøpt "motor Parfyme" som fjerner det Smile
  (trådstarter)
   #3
 5,111     Sørnorge     0
Takk. Da ber jeg dem om filterbytte hvis det fortsatt lukter i morgen. (Er ikke hjemme i dag)
   #4
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Haha  ;D

For noen suppegjøker. Dette er grunnen til at jeg bytter olje og filtre selv. De setter udugelige folk til "enkle" ting og hva skjer?

Overstrammer hjulmuttere/drar av bolten, ødelegger gjenger i bunnpannen, suger opp oljen fra bunnpannen isteden for la dritten (bunnfallet) renne skikkelig ut, bruker billig motoroljer og fakturerer den dyreste.........akk listen er lang.

Men!

Oljesprut i motorrommet hadde jeg brydd meg minst.

Langt verre at motoren har kjørt uten skikkelig oljetrykk.

Du har kanskje fått noen skikkelige skader på lagrene, ripet opp. Skal være glad for at motoren din ikke har skjært seg fullstendig. Motoren trenger oljetrykk for å presse opp roterende deler fra anleggsflatene.

Ang. vask av motorrommet så er det som oftest harmløst, men man skal ikke spyle direkte på koblinger og andre følsomme elektrodeler.

Hadde de gjort dette på bilen min, så måtte politiet komme for å roe meg ned. Herregud for ei suppa........

Det minste de nå kan gjøre er å rense motorrommet slik at du ikke må puste inn skadelig oljedamp. Den er dessverre sterkt kreftframkallende.


Hadde bilen inne til skift av olje og filter i går. Da hadde de glemt å skru til til oljefilteret, så mekkanikerns kjøretur ut av verkstedhallen og rundt bygget til parkeringsplassen medførte at det meste av motorrommet ble innsatt med olje. De tok da bilen tilbake og spylte motorrommet med en hageslange. Er det en akseptabel løsning?

Det eneste problemet jeg har oppdaget er at det stinker olje av lufta som blåses inn i kupeen. Men er dette bra for elektronikk og annet som har blitt spylt med olje og vann? Bør jeg foreta meg noe i etterkant av dette?

Det er en 2004 primera p12 diesel.
   #5
 3,109     Norge     0
Du får ikkje lavt oljetrykk før oljepumpa suger luft, med andre ord kan du mista ca 1,5 liter olje på en bilmotor før det skjer.
(Med mindre at oljen har fossa ut, ei oljepumpe har bra kappasitet når det kjem til volum, så ei lita lekasje har minimalt å seie for oljetrykket).
   #6
 3,997     Oppland     0
Det er ikke slik at 30sek med lavt oljetrykk og lav belastning pä motoren vil fä den til ä skjäre seg, det ligger olje mellom lagrene som kan ta seg av noen sekunder med lavt trykk. kan kjöre et godt stykke för det skjärer seg (Dog jeg presiserer at det ALDRI mä pröves! Lyser lampa mer enn noen sekunder etter start, evt under kjöring, stopp umiddelbart). Har selv kjört tom en bil som skulle skrotes og det tok overraskende lang tid för den sa stopp, mange minutter.
När dette er gjort pä verksted er jeg rimelig sikker pä at de ikke har kjört motoren lenge uten oljetrykk sä tror ikke du har mye ä frykte, som Aktiv sier, en liten lekasje er ikke verdens undergang, det skaper mest söl.
   #7
 1,505     0

Du får ikkje lavt oljetrykk før oljepumpa suger luft, med andre ord kan du mista ca 1,5 liter olje på en bilmotor før det skjer.
(Med mindre at oljen har fossa ut, ei oljepumpe har bra kappasitet når det kjem til volum, så ei lita lekasje har minimalt å seie for oljetrykket).


Nå skal det vel understrekes at selv om det skal mye til for at oljelampa lyser så mister man endel smøreeffekt ved lav oljestand på motorer med sprutsmøring av sylinderveggen. Om det har noe å si for en kort tur er noe helt annet.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 5,111     Sørnorge     0
Jeg vet ikke hvor mye som fant veien ut. Filteret var jo ikke av, bare så løst at man kunne stramme det for hånd. Med fingern i været kan jeg tenke meg at motoren gikk et par minutter.
Det jeg er mer bekymret for er hva olje og vann kan ha gjort av andre skader. Det har spruta godt når selv panseret var oljete på undersiden. Jeg tolker innspillene som har kommet til at det er filteret for luft til kupeen som antagelig bør byttes, men ellers er det ikke stort å bry seg om.
   #9
 3,109     Norge     0


Du får ikkje lavt oljetrykk før oljepumpa suger luft, med andre ord kan du mista ca 1,5 liter olje på en bilmotor før det skjer.
(Med mindre at oljen har fossa ut, ei oljepumpe har bra kappasitet når det kjem til volum, så ei lita lekasje har minimalt å seie for oljetrykket).


Nå skal det vel understrekes at selv om det skal mye til for at oljelampa lyser så mister man endel smøreeffekt ved lav oljestand på motorer med sprutsmøring av sylinderveggen. Om det har noe å si for en kort tur er noe helt annet.


Klart det, men dei fleste motorar med trykksmøring har en dyse som er plassert under sylinderen som sprutar olje opp på sylinderveggane og stempet (denne er med på å kjøle stempelet og er forsynt med olje frå oljepumpa)
pwb
   #10
 2,256     Ski     0

Bare så løst at man kunne stramme det for hånd.


Bare til info, har ingen ting med oljesøle ditt å gjøre siden det var så løst at du fortsatt kunne stramme det, men oljefilter skal kun strammes til for hånd, man skal ikke bruke verktøy for å stramme til oljefilteret.