Oljepumpen suger fra bunnpannen og presser oljen inn ytre del av oljefilteret.
Oljen kommer så ut fra sentrum av oljefilteret og skal her distribueres ut i motoren.
Hvis oljefilteret ikke er skrudd til skikkelig, så vil oljepumpen presse oljen ut ved pakningen til oljefilteret og du er i fare for å miste oljetrykket totalt, siden det er ganske mye motstand ved å presse oljen rundt motorens deler. Det er derfor det har sprutet så j...
Ergo: Oljepumpen tømmer bunnpannen og motoren har ikke nok oljetrykk til å løfte akslinger fra lagrene.
Hvordan ville du reagert hvis dette skjedde på din bil? Smile & le?
Kommer nok til å lukte olje av denne bilen i LANG tid. Hvis motorrommet er sprayet med olje og motorvask (whitespirit), så vil det fordame og siden innsuget til kupeluft ligger ved bunnen av ruten så vil TS kunne nyte herlig kreftframkallende luft i tiden framover.
Du får ikkje lavt oljetrykk før oljepumpa suger luft, med andre ord kan du mista ca 1,5 liter olje på en bilmotor før det skjer. (Med mindre at oljen har fossa ut, ei oljepumpe har bra kappasitet når det kjem til volum, så ei lita lekasje har minimalt å seie for oljetrykket).
Du kan bruke hva faen du vil, bare du strammer til etter fabrikkens anbefalinger (klokketurn).
Bruk av ordet "skal" er voldsomt ;D
(I mine Honda manualer, som forklarer alt så enkelt at selv bestemor kan bytte ventilseter, er det tydelig bilde av verktøy under montering av oljefilter, men dog...)
@Hondaen Synes du jeg bør kreve at verkstedet gjør noe med saken? I tilfelle, hva er rimelig å kreve? I følge flyfoto kjørte dem bilen 400m, og hvor mye de evt kjørte på tomgang inne i verkstedhallen er ukjent.
Normalt sett er det en grei regel at man kun strammer oljefilteret for hånd. Andre ganger kommer man rett og slett ikke til for hånd, eller at man er litt svak, da kan man bruke verktøy, men med omhu.
Alle kan gjøre feil, men denne feilen her får større konsekvenser enn bare søl. Å bytte olje og filter er ingen kunst, men det krever to helt elementære enkle ting når oljen er ute. Å sjekke at tappeskruen er montert igjen, og da helst med ny pakning (her føler jeg mange jukser på 2kr, og det ender med at olja drypper ut litt etter litt). Og ikke minst skru på filter skikkelig, og da med litt olje på selve pakningen før montering (med mindre vi snakker om et innsatsfilter). Hvordan klarte han å delmontere det, dvs bare sette det inntil. Selv temmelig lett tilskruing har jeg erfaring med er nok for å få det tett (som regel en tykk gummipakning).
Som sagt, dette er ikke bare snakk om en liten lekasje. Dette er hovedpulsåren for olja, og all olja vil passere gjennom her. Det meste er avhengig av skikkelig trykk, og uten det så får det konsekvenser. Kanskje ikke på kort sikt, men motor kan ha fått interne skader/riper som vil øke slitasjen ekstra.
Den andre ulempen er et tilgriset motorrom. Avspylning føler jeg ikke er nok. Det blir bare en fastbrent hinne du vil slite med lenge. I det minste hadde jeg krevd å få dekket en real motorvask som fjerner dette. Samt filterbytte.
Alle kan som sagt drite seg ut, fagfolk eller ikke, men så lenge de krever betalt for dette får de ta konsekvensene når de bommer såpass på relativt enkle oppgaver.
Lekkasje ved oljefilter førte til girkassehavari på et Sikorsky helikopter for noen år tilbake, dersom husken ikke spiller meg et puss. Så en lekkasje her er ikke til i kjimse av, men det spørs om motoren har tatt varig skade av det - det skal ikke jeg ha noen formening om.
Det er ikke lett å si hvilke rettigheter man har som forbruker når et verksted ramponerer bilen din. Det var en sak her i byen for 10+ år siden, hvor en av lærlingene hos et VW merkeverksted skulle ut å teste en snedden bil. Det endte som det måtte, med relativt store materielle skader. Mener å huske at kunden ble avspist med reparasjon av skadene, til tross for at bilen var "helt ny." En eventuell verdiforringelse som følge av dette måtte kunden selv ta. Så hva som er "rettspraksis" på området nå til dags er ikke godt å si, kanskje forbrukerrådet kan gi deg noen gratis råd?
Årsaken til at man ikke benytter verktøy til å stramme filter er vel hovedsaklig at filtrene er svært ømfintlige, ikke? Bare se på hvordan et filter som har satt seg litt ser ut når man tar dem av med verktøy. Det er ikke pent.
Jeg hadde blitt ganske forbannet hvis noen hadde gjort dette med min bil. Greit nok at motor ikke har skjært seg fullstendig, men stempelringer, lagre og annet snacks kan ha tatt litt skade - i prinsipp slitasjeskade provosert frem ved manglende olje. Forenklet sagt kan denne fadesen ha kostet motoren det ekvivalente av 100.000 km driftstid.
Det beste hadde vært om en uavhengig instans kunne sjekket dette for deg, men det betyr å rive motoren for å undersøke og det koster. Hør med forsikringsselskapet. Kanskje de har råd. Sjekk også oljen ofte og se etter økt oljeforbruk (stempelringene tatt skade). Er du medlem av NAF e.l. så kanskje de kan hjelpe.
Hondaen et al: Tror dere det er noen vits i å forsøke å tappe den nye oljen på motoren for å se etter spon/støv etter en evt. skade? Gitt at verkstedet ikke byttet oljen nok engang for å maskere feilen.
Vi hadde det motsatte problemet, verkstedet fylte for mykje olje på, det kom ei ulyd i motoren (som vi meiner kom etter dette), og verkstedet skifta motor kostandsfritt. Bilen (og motor) var 6 år gamle og gått vel 100 000 km. Det var eit Toyota verksted, dei gjorde det vel for å oppretthalde sitt gode rykte.
suger opp oljen fra bunnpannen isteden for la dritten (bunnfallet) renne skikkelig ut
På min bil er faktisk dette foreskrevet fremgangsmåte fra produsenten. Man kan bruke peilepinnen som "sugerør". Det er en liten grop der pinnen går ned, så evt. slam vil samle seg der. Nå spesifiserer også produsenten at det skal brukes helsyntetisk olje, som tar opp grumset i seg i stedet for å legge det igjen rundtomkring i motoren.
Hadde de gjort dette på bilen min, så måtte politiet komme for å roe meg ned. Herregud for ei suppa........
Overreagerer en smule, kanskje?
Jeg ville bedt verkstedet rydde opp, dvs. vaske skikkelig av motoren, og sørge for at det ikke lukter olje noe sted.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Dette er helt rett!
Oljepumpen suger fra bunnpannen og presser oljen inn ytre del av oljefilteret.
Oljen kommer så ut fra sentrum av oljefilteret og skal her distribueres ut i motoren.
Hvis oljefilteret ikke er skrudd til skikkelig, så vil oljepumpen presse oljen ut ved pakningen til oljefilteret og du er i fare for å miste oljetrykket totalt, siden det er ganske mye motstand ved å presse oljen rundt motorens deler. Det er derfor det har sprutet så j...
Ergo: Oljepumpen tømmer bunnpannen og motoren har ikke nok oljetrykk til å løfte akslinger fra lagrene.
Hvordan ville du reagert hvis dette skjedde på din bil? Smile & le?
Kommer nok til å lukte olje av denne bilen i LANG tid. Hvis motorrommet er sprayet med olje og motorvask (whitespirit), så vil det fordame og siden innsuget til kupeluft ligger ved bunnen av ruten så vil TS kunne nyte herlig kreftframkallende luft i tiden framover.
Elendige amatører, rett og slett ;D
Bruk av ordet "skal" er voldsomt ;D
(I mine Honda manualer, som forklarer alt så enkelt at selv bestemor kan bytte ventilseter, er det tydelig bilde av verktøy under montering av oljefilter, men dog...)
Synes du jeg bør kreve at verkstedet gjør noe med saken? I tilfelle, hva er rimelig å kreve?
I følge flyfoto kjørte dem bilen 400m, og hvor mye de evt kjørte på tomgang inne i verkstedhallen er ukjent.
Alle kan gjøre feil, men denne feilen her får større konsekvenser enn bare søl. Å bytte olje og filter er ingen kunst, men det krever to helt elementære enkle ting når oljen er ute. Å sjekke at tappeskruen er montert igjen, og da helst med ny pakning (her føler jeg mange jukser på 2kr, og det ender med at olja drypper ut litt etter litt). Og ikke minst skru på filter skikkelig, og da med litt olje på selve pakningen før montering (med mindre vi snakker om et innsatsfilter). Hvordan klarte han å delmontere det, dvs bare sette det inntil. Selv temmelig lett tilskruing har jeg erfaring med er nok for å få det tett (som regel en tykk gummipakning).
Som sagt, dette er ikke bare snakk om en liten lekasje. Dette er hovedpulsåren for olja, og all olja vil passere gjennom her. Det meste er avhengig av skikkelig trykk, og uten det så får det konsekvenser. Kanskje ikke på kort sikt, men motor kan ha fått interne skader/riper som vil øke slitasjen ekstra.
Den andre ulempen er et tilgriset motorrom. Avspylning føler jeg ikke er nok. Det blir bare en fastbrent hinne du vil slite med lenge. I det minste hadde jeg krevd å få dekket en real motorvask som fjerner dette. Samt filterbytte.
Alle kan som sagt drite seg ut, fagfolk eller ikke, men så lenge de krever betalt for dette får de ta konsekvensene når de bommer såpass på relativt enkle oppgaver.
Det er ikke lett å si hvilke rettigheter man har som forbruker når et verksted ramponerer bilen din. Det var en sak her i byen for 10+ år siden, hvor en av lærlingene hos et VW merkeverksted skulle ut å teste en snedden bil. Det endte som det måtte, med relativt store materielle skader. Mener å huske at kunden ble avspist med reparasjon av skadene, til tross for at bilen var "helt ny." En eventuell verdiforringelse som følge av dette måtte kunden selv ta. Så hva som er "rettspraksis" på området nå til dags er ikke godt å si, kanskje forbrukerrådet kan gi deg noen gratis råd?
Jeg hadde blitt ganske forbannet hvis noen hadde gjort dette med min bil. Greit nok at motor ikke har skjært seg fullstendig, men stempelringer, lagre og annet snacks kan ha tatt litt skade - i prinsipp slitasjeskade provosert frem ved manglende olje. Forenklet sagt kan denne fadesen ha kostet motoren det ekvivalente av 100.000 km driftstid.
Det beste hadde vært om en uavhengig instans kunne sjekket dette for deg, men det betyr å rive motoren for å undersøke og det koster. Hør med forsikringsselskapet. Kanskje de har råd. Sjekk også oljen ofte og se etter økt oljeforbruk (stempelringene tatt skade). Er du medlem av NAF e.l. så kanskje de kan hjelpe.
Hondaen et al: Tror dere det er noen vits i å forsøke å tappe den nye oljen på motoren for å se etter spon/støv etter en evt. skade? Gitt at verkstedet ikke byttet oljen nok engang for å maskere feilen.
Det var eit Toyota verksted, dei gjorde det vel for å oppretthalde sitt gode rykte.
På min bil er faktisk dette foreskrevet fremgangsmåte fra produsenten. Man kan bruke peilepinnen som "sugerør". Det er en liten grop der pinnen går ned, så evt. slam vil samle seg der. Nå spesifiserer også produsenten at det skal brukes helsyntetisk olje, som tar opp grumset i seg i stedet for å legge det igjen rundtomkring i motoren.
En tur rundt verkstedet med halvløst filter er neppe nok til å gjøre noen skade.
Overreagerer en smule, kanskje?
Jeg ville bedt verkstedet rydde opp, dvs. vaske skikkelig av motoren, og sørge for at det ikke lukter olje noe sted.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.