Det var noen som klaget til Subaru og Opel pga oljeforbruk på 1l 1000km og fikk beskjed om at det var innenfor spekken. Det synes jeg er mye.
Helt enig i at dette er formykkje, men tru det eller ei, akseptabelt oljeforbruk er intill 1 liter/1000 kilometer. Dette er en bransjenorm, som du også lærer når du går skule.
I mitt hode er det helt ugørt at du på en moderne bil skal etterfylle 6-8 dl olje når du fyller drivstoff.
Når overfylling er så liten at du ikke rekker å se på pinnen hvor mye (Kanskje 5mm) som er over max, har jeg problemer med å fatte at det skal kunne ødelegge noe som helst med så lite "merolje". Er det så mye olje at det vil skape fare for feil på motor vil jeg tro at om du åpnet oljepåfyllinglokket med motor i gang, så kommer det ut en stor oljetåke fra all oljen som veiv eventuelt pisker opp. MEn har du det, så vil den tåken etter hvert avta i og med at veivhusventilasjonen som går til innsuget leder oljetåken dit og etter hvert har du "kjørt opp" all oljen som er for mye. Kjør tenker jeg, 5mm overfylling er det nok millioner av biler som har opplevdt, og de ruller fortsatt uten probelmer eller varige men. ;)
Det stemmer nok at du ikke får havari, men maks- og minmerkene er jo satt nettopp der av en årsak. Det er sikkert litt slingringsmonn uten at det er godt å si hvor mye. Folk kjører jo biler med alt for gammel og/eller for lite olje også. Ikke nødvendigvis havari det heller, men bil og lommebok har ikke godt av det.
Det stemmer nok at du ikke får havari, men maks- og minmerkene er jo satt nettopp der av en årsak. Det er sikkert litt slingringsmonn uten at det er godt å si hvor mye. Folk kjører jo biler med alt for gammel og/eller for lite olje også. Ikke nødvendigvis havari det heller, men bil og lommebok har ikke godt av det.
Enig, og en en uheldig så nivå en gang i løpet av 300000km er få mm over maks, kjør.
Etter min mening er en motor som bruker så mye defekt. Litt forbruk skal det være fordi det skal ligge igjen en oljehinne i sylindrene som forsvinner/brenner/fordamper. Forsvinner det ikke "olje" tyder det på at det kommer noe inn som erstatter oljen.
Det er min mening også, men verkstedene sier det er normalt.. Og flere VAG motorer har dette syndromet.
Jeg har ingen problemer med at en ottomotor "bruker" olje. For det skal den jo.
Hver gang stempel går opp/ned, så blir en (nødvendig) oljehinne brent av og kommer ut med eksosen.
Blir bilen brukt mye til småkjøring, så kan det bli akkumulert bensin i oljen. Denne bensinen vil fordampe ved langkjøring. Er jo typisk tabloide avisoppslag hver sommer om nordmenn som får motorhavari i tyskland. Oljepeilepinnen viser korrekt nivå, men er bensin+olje. Når så motoren blir skikkelig kjørt på motorvei, vil bensinen fordampe og man får en sur overraskelse.
Hondamotorer liker seg på høye turtall og da er oljeforbruket tilsvarene. Så lenge eksosen ikke lukter surt og det ikke er mulig å se blå eksos ved heftige gasspådrag, så bryr det meg ingenting å etterfylle litt olje ved behov. Men ett sted går jo grensen.
Folk som bastant sier "motoren bruker ikke olje" eller "fri for rust", gjerne på litt eldre biler, er det grunn til å bli skeptisk til......
Byttet nettopp olje på firmabilen. Da var det 2 liter igjen av 4. Har vel kjørt 15-20 000 km. Dette er vel akseptabelt. Det som er litt sløvt er at ingen har sjekket oljenivået siden den ble fylt opp...
Kunder vil ha biler med lange serviceintervall, = lang tid mellom oljeskift.
På biler uten turbo går dette, selv om jeg personlig ville byttet oftere.
På biler med turbo derimot, vil sløvhet rundt oljeskift medføre at man lett får turbohavari. Ny turbo = kostbart.
Med alle de nye bilene med dieselturbomotor, så spår jeg innslag turboproblemer vil få folk til å steile i framtiden, da de innser at turboen må byttes etter 120k km. Og ikke minst, partikkelfilter........ Blir penger av denslags ;D
Vil turboen ta skade av lavt oljenivå selv om det er trykk nok?
Nei, men er det lite olje vert sotkonsentrasjonen høgre pr volumenhet, + at oljetemperaturen vil verte ørliten grann høgre, så skal man krangle på dette vil det ha en marginal innvirkning.
Helt enig i at dette er formykkje, men tru det eller ei, akseptabelt oljeforbruk er intill 1 liter/1000 kilometer.
Dette er en bransjenorm, som du også lærer når du går skule.
I mitt hode er det helt ugørt at du på en moderne bil skal etterfylle 6-8 dl olje når du fyller drivstoff.
Er det så mye olje at det vil skape fare for feil på motor vil jeg tro at om du åpnet oljepåfyllinglokket med motor i gang, så kommer det ut en stor oljetåke fra all oljen som veiv eventuelt pisker opp. MEn har du det, så vil den tåken etter hvert avta i og med at veivhusventilasjonen som går til innsuget leder oljetåken dit og etter hvert har du "kjørt opp" all oljen som er for mye. Kjør tenker jeg, 5mm overfylling er det nok millioner av biler som har opplevdt, og de ruller fortsatt uten probelmer eller varige men. ;)
Enig, og en en uheldig så nivå en gang i løpet av 300000km er få mm over maks, kjør.
Det er min mening også, men verkstedene sier det er normalt..
Og flere VAG motorer har dette syndromet.
Som aktiv sier, det er en bransjenorm..
Hver gang stempel går opp/ned, så blir en (nødvendig) oljehinne brent av og kommer ut med eksosen.
Blir bilen brukt mye til småkjøring, så kan det bli akkumulert bensin i oljen. Denne bensinen vil fordampe ved langkjøring. Er jo typisk tabloide avisoppslag hver sommer om nordmenn som får motorhavari i tyskland. Oljepeilepinnen viser korrekt nivå, men er bensin+olje. Når så motoren blir skikkelig kjørt på motorvei, vil bensinen fordampe og man får en sur overraskelse.
Hondamotorer liker seg på høye turtall og da er oljeforbruket tilsvarene. Så lenge eksosen ikke lukter surt og det ikke er mulig å se blå eksos ved heftige gasspådrag, så bryr det meg ingenting å etterfylle litt olje ved behov. Men ett sted går jo grensen.
Folk som bastant sier "motoren bruker ikke olje" eller "fri for rust", gjerne på litt eldre biler, er det grunn til å bli skeptisk til......
På biler uten turbo går dette, selv om jeg personlig ville byttet oftere.
På biler med turbo derimot, vil sløvhet rundt oljeskift medføre at man lett får turbohavari. Ny turbo = kostbart.
Med alle de nye bilene med dieselturbomotor, så spår jeg innslag turboproblemer vil få folk til å steile i framtiden, da de innser at turboen må byttes etter 120k km. Og ikke minst, partikkelfilter........ Blir penger av denslags ;D
Nei, men er det lite olje vert sotkonsentrasjonen høgre pr volumenhet, + at oljetemperaturen vil verte ørliten grann høgre, så skal man krangle på dette vil det ha en marginal innvirkning.