1,605    31    0  

Avslag på reklamasjon hos Komplett.no - Hjelp

 636     0
Kort fortalt. Har ein HP laptop som har vært 3 ganger hos Infocare for rep innenfor garanti. 2 av gangene har hovedkort vært skiftet. Nå har sikkert hovedkortet røket igjen og eg har da levert en retur/reklamasjon søknad via deres hjemmeside. Har fått avslag fordi produktet er utenfor garantitid. PC er i dag 3 år og 11 mnd gamel. Hvilke ting gjelder???? Trodde jeg hadde 5 års reklamasjonsrett

   #1
 5,112     Troms     0
Garanti er en ting, du kan reklamere på produktet hvis det er ment å vare lengre enn 5 år. men tror kanskje PC er på lik linje som mobiltelefoner, dvs kun ment å vare i 3 år.

Signatur
   #2
 7,685     Bærum     0
Du har 5 års reklamasjon. Det ser ut som denne PCen har hatt problemer fra den var ny. Når leverandør har prøvd å reparere 2 ganger uten å lykkes kan du forlange omlevering.
   #3
 21,481     Enebolig     0

Garanti er en ting, du kan reklamere på produktet hvis det er ment å vare lengre enn 5 år. men tror kanskje PC er på lik linje som mobiltelefoner, dvs kun ment å vare i 3 år.





Mobil har fremdeles 5 års reklamasjon: http://forbrukerportalen.no/rettighetsartikkel/mobiltelefon_dine_rettigheter_nar_feil_oppstar


Det gjelder PC`er også. Denne saken hadde jeg aldri gitt meg på. Jeg hadde kanskje latt det gå hvis den er hardt brukt og alt hadde fungert så langt, men det har med min holdning om at man ikke skal være urimelig å gjøre.
Loven er klar.  Og dette høres ut som en følgefeil, ikke hard bruk osv. Jeg hadde krevd ny maskin siden de har prøvd å reparere den tre ganger.



Forøvrig vil jeg benytte anledningen til å skryte litt av Elkjøp....faktisk. De har hengt opp plakater med kundens rettigheter som helt klart poengterer at garanti er noe som kommer i tillegg til reklamasjonsrettighetene. Det trådstarter her opplever er et typisk forsøk der man undervurderer kunden.

Så er litt synd å høre dette om komplett.no. Men kanskje du bare har møtt feil person denne gangen.
   #4
 90     Nord-Østlandet     0

tror kanskje PC er på lik linje som mobiltelefoner, dvs kun ment å vare i 3 år.


Jeg tror du tror feil  ;D

5år på mobiltelefoner og pc.

Her er det bare å sette seg ned og skrive brev til Komplett og kreve din rett.

Husk at hvis Komplett nekter har du anledning til å gå på distributøren, dvs. HP Norge.
Mest naturlig er det å klage til forbrukerrådet.
   #5
 4,148     Oslo Vest     0
Som sOPp har skrevet så er det 5 års reklamasjonsrett for datamaskiner og de har kun to muligheter for å reparere. Jeg hadde selv det samme problemet med en PC og reklamerte når den samme problemet oppsto for tredje gang. Hos meg var det at PC'en gikk varm. Butikken jeg kjøpte i sa nei og jeg tok direkte kontakt med produsent som umiddelbart godtok heving av kjøpet. Dagen etter så kom de og hentet maskinen og jeg ble tilbudt en tilsvarende maskin eller pengene tilbake. Siden jeg har hatt flere problemer med maskiner av dette fabrikatet valgte jeg pengene, kr. 17,000,- tilbakebetalt siden maskinen var mer enn 2 år.

Det gikk mer enn 3 uker før jeg hørte noe og etter purring fikk jeg beskjed om at pengene skulle tilbakebetales fra USA og de visste ikke når. Dette akespterte jeg ikke og tok kontakt med adm.dir i firmaet her i Norge. Jeg fortalte at jeg ville anmelde dem for underslag og at jeg trengte navn og adresse på den som hadde signatur i styret slik at jeg visset hvem som skulle saksøkes.

Bekreftelsen på at pengene var betalt kom inn på faksen i løpet av ettermiddagen.

Regelverket rundt dette følger av forbrukerkjøpsloven.

Ikke gi deg og lykke til!
Signatur
   #6
 21,481     Enebolig     0
Nå vet ikke jeg hvordan det er ellers i verden, men jeg som elektriker opplever at produsentene av produkter (altså el materiell) strekker seg svært langt for å gjøre meg som kunde fornøyd. For min del er det Elko og Hager som har vært særdeles enkle å ha med å gjøre.

Det kan godt være at HP Norge ordner opp greit dersom man tar kontakt. Selve butikken (Komplett) gjør vel som regel ikke mer enn å videresende produktet.

Men jeg ville nå nevnt at butikken skulle fått en sak hos forbrukerrådet før jeg hadde kontaktet produsenten.

Eller gjøre som Incognito, bare bli ferdig med det. Hard linje fungerer ofte  ;D

   #8
 7,685     Bærum     0
Du får lese Forbrukerkjøpsloven. http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html Her finner du alt du trenger. Paragraf 30 beskriver at leverandør kun har krav på to forsøk på avhjelp (reparasjon). Slik jeg forstår deg har de allerede forsøkt to ganger. Da kan du forlange omlevering eller heving av kjøpet. Hvis de hevder to års reklamasjon kan du henvise til mobiltelefondommen i Høyesterett. Slik jeg ser det har du en god sak.
  (trådstarter)
   #9
 636     0
Då er returmail skrevet og sagt at hvis det blir gitt nytt avslag vil denne saken bli prøvd i forbrukerrådet...
Skal holde dere orientert hvis det er interesse for det.

   #10
 21,481     Enebolig     0
Ja, jeg trodde Komplett var seriøse, så er interessant å høre hva de sier.