1,024    31    1  

Bremsebelegget delte seg fra metallplaten på Berlingo 1.4

 342     Hordaland     0
Hørte dunkelyder ved bremsing og fikk svampe følelse i bremsepedslen.   Det var etter at jeg kjørte ned fra Gullbotn (300 m høyde.) med fullt lass. Bremset på girene men det er ikke mye retardasjon i en liten bensinmotor. Bremseklossen på yttersiden var delt og anti vibra platen svidd  Må man la være å ligge i 80 nedover bakkene. Jeg trodde god fart bør gi god kjøling på bremsene. Tar jeg feil eller bør jeg reklamere på den knekte bremseklossen?  

HSt
   #2
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Du har jo overopphetet bremsene, tydeligvis koking i bremsenvæske også. Alt kan vel da i prinsippet skje. Hvilket gir kjørte du i ? Aktiv kjøring i stor fart gir større behov for bremsing. Og varmeutvikling øker sikkert dramatisk med økende fart. Du kunne endt opp helt uten bremse effekt.
   #3
 153     0
Jeg trodde det var sånn at når bremsene ble overopphetet, så "fader" de, du får dårligere effekt, og til sist ingen, fordi bremsevæsken koker. Når den koker, mister du det hydrauliske trykket (gass komprimerer mens væske ikke gjør det), og dermed bremseffekt.

Belegget burde allikevel ikke løsne på grunn av det, med mindre det har vært helt ekstremt varmt.
   #4
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Ingen av oss vet egentlig hvordan denne bilføreren bremser. Alle har sin måte å kjøre bil på.

Klokkene ringer litt når han kjører ned brattebakken med full henger og en liten Berlingo. Det er mye energi som skal overføres (mgh => 0.5mv2). Man må bruke gir og motor aktivt, spesielt med små motorer. Fart kjøler ikke trommelbremser spesielt godt. Så du bør absolutt få ned farten. Som du ser av ligningen, vil du hente ut mer energi med kvadratet av farten og dette skal altså ut i ren varme. Det er betydelige mengder.

Bremsebelegg løsner pga varme og/eller rust. Står bilen parkert over lenger tid med håndbrekk på, så vil det ruste fast i trommel. Da er det mange som "jukker" bilen i gang og dette kan skade bremsebelegget. Hva vet vi egentlig om historikken?

Vil påstå dette ikke dekkes av garanti. Dette må nok bilfører betale og muligens legge om kjørestil hvis det er rom for å bremse mer på motor ned brattebakken.
   #5
 3,412     Akershus     0
Må man la være å ligge i 80 nedover bakkene. Jeg trodde god fart bør gi god kjøling på bremsene.


For å løfte noe opp trengs energi.  Når det senkes ned igjen, frigjøres denne energien igjen, i ditt tilfelle som varme.  

Jo fortere man kjører nedover, jo fortere frigjøres energi.  Kjører du ned en 300 meter lang bakke på 10 sekunder i stedet for 20, så frigjøres dobbelt så mye energi per tidsenhet.

Energien som frigjøres finner vi i stor grad igjen som varme i bremseklosser/bremsebelegg og bremseskive/bremsetrommel.  

Jo mer tyngde man har, jo fortere må energien frigjøres.  Veier bilen (for eksempel med lass) to tonn, blir det dobbelt så mye energi som frigjøres som om bilen (for eksempel uten lass) veier ett tonn.  

Newton lærte oss at hastigheten på varmetransport i et materiale avhenger av blant annet av temperaturgradienten i materialet.  For å få dobbelt så rask varmetransport trenger man også dobbelt så store temperaturforskjeller.  

Varmen skal bort fra bremseklosser/bremseskive i to etapper: Den skal til overflaten på materialet i bremsesystemet (ved varmeledning) og den skal fra materialet over til lufta og bort (ved stråling og konveksjon).  Hverken varmeledningen eller strålingen øker ved høyere hastighet.  Man får mer konveksjon ved høyere hastighet, men det er ikke på langt nær nok til å oppveie for den økende varmemengden som skal transporteres bort.

Det er en grunn til at bremsene på en Ferrari er annerledes dimensjonert enn bremsene på en Trabant.  På noen biler ser man også store luftinntak til bremsesystemet, og at bremseskivene har huller i seg for å forbedre varmetransporten ytterligere.  Det er større hastigheter og større tyngder involvert.  Kjører man en Berlingo må man ikke kjøre som om man har Ferrari-bremser.   

Det er en grunn til at det i endel unnabakker er lavere fartsgrense enn ellers.  

Det er en grunn til at før noen unnabakker står det eksplisitt at man skal geare ned.  

Det er en grunn til at man lærer om nedgearing og lavere hastighet i bakker på kjøreskolene.

Det vil være snodig om noen skulle kunne reklamere på bremseklosser som er ødelagt på grunn av uvettig kjøring.

Vær glad for at det ikke skjedde noe alvorlig uhell!
Signatur
   #6
 6,009     Finnmark     0
Bremser blir også varme på vanlig kjøring uten tilhenger....... Tipper at Berlingo har " billigste" type bremser......vanlig skive foran og trommel bak?........og det er mye dårligere enn normale ventilerte skivebremser foran og bak.......

Denne type kjøring er ikke denne typen bilberegnet for, tenker da på fart/ vekt og unnabakke........ Så selvsagt må eier dekke utgifterselv....
Signatur
   #7
 1,060     Jevnaker     0
Denne type kjøring er ikke denne typen bilberegnet for, tenker da på fart/ vekt og unnabakke........ Så selvsagt må eier dekke utgifterselv....

En varebil som ikke er beregnet for å kjøre med last? Så lenge ikke bilen er overlastet(at det ikke overskrider totalvekt/akselvekt) så skal det ikke være noe problem med en bakke på 300 meter. Hvis man bremser hele veien ned så vil nok bremsene bli varme, men det skal de tåle. Selv om det er de er "billigste" typen bremser som gjerne er på bilene med små bensinmotorer.

Hørte dunkelyder ved bremsing og fikk svampe følelse i bremsepedslen. Det var etter at jeg kjørte ned fra Gullbotn (300 m høyde.) med fullt lass. Bremset på girene men det er ikke mye retardasjon i en liten bensinmotor. Bremseklossen på yttersiden var delt og anti vibra platen svidd Må man la være å ligge i 80 nedover bakkene. Jeg trodde god fart bør gi god kjøling på bremsene. Tar jeg feil eller bør jeg reklamere på den knekte bremseklossen?

Hvor gammel er bilen?

Ingen av oss vet egentlig hvordan denne bilføreren bremser. Alle har sin måte å kjøre bil på.

Klokkene ringer litt når han kjører ned brattebakken med full henger og en liten Berlingo.

Han har ikke nevnt noen ting om henger. Han skreiv "fullt lass". Ville tolket dette somfulllastet bil.
Signatur

   #8
 6,009     Finnmark     0
Denne type kjøring er ikke denne typen bilberegnet for, tenker da på fart/ vekt og unnabakke........ Så selvsagt må eier dekke utgifterselv....

En varebil som ikke er beregnet for å kjøre med last? Så lenge ikke bilen er overlastet(at det ikke overskrider totalvekt/akselvekt) så skal det ikke være noe problem med en bakke på 300 meter. Hvis man bremser hele veien ned så vil nok bremsene bli varme, men det skal de tåle. Selv om det er de er "billigste" typen bremser som gjerne er på bilene med små bensinmotorer.



Mente faktisk kombinasjon som TS beskriver......
80 km i timen,  full last og unnabakke.............bruk av både motorbrems og vanlig tyder på at farta kanskje har vært i overkant?
Signatur
HSt
   #9
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Vegvesenet stoppet etter tunnellbrannen lastebiler med 4-500grader på bremsene på Rv7 så det viser bare hvor varmt det kan bli.
   #10
 1,060     Jevnaker     0
4-500 grader er ingenting. Da er det bare så vidt at bremsene spytter tilbake. Den temperaturen oppnås bare ved å ta en kraftig nedbremsing i 100-sone... Det er når det blir 7-800 grader og mer som det begynner å ta skade.
Signatur