Hvis din teori om kompresjon var riktig, så ville en ikke trengt jake brakes. At bilen din motorbremser betviles ikke, men en får en følelse av at det må være en spjellfunksjon. Alt stæsjet rundt motoren tror jeg ikke er nok til å gi merkbar effekt.
Satt på med to dieselbusser for tog i helga. Der bremset sjåføren hele tiden med en spak på dashbordet (skvettfjøla) og jeg måtte spørre: - "det var motorbrems! Noe som "klemte" på mellomakselen". Mao, han kunne å bruke den, men visste ikke hvordan det fungerte. Bussene hadde nok mellomakselbrems, ikke manuell motorbrems.
I wikipediaartikkelen KjellG linket til nevnes turbo og partikkelfilter som bremser i systemet. -I tillegg er det jo åpenbart ganske tungt å drive rundt en motor med hjulene (det er bare å prøve.. ), for ikke å snakkke om å endre hastigheten på all massen som er i sving..
-I avsnittet om jake-brake blir en dieselmotor på nermere 600 hester brukt som eksempel. De fleste doninger med 600 dieselgamp er godt over personbiltunge, og det blir dermed greit med ekstra bremsehjelp skulle man tro..
Eventuelt spjeld på diesel brukes til andre ting slik som å auke hastighet på lufta, stoppe motor raskere eller lage vakum til dieselpumpa eller bremser og sikkert andre ting også..
Nei, dieselmotorer må ha egen vakuumpumpe. (siden de ikke har noe spjeld som lukkes og lager vakuum).
Tuller no ikkje sant? eller er du påståelig om ting du ikkje har greie på? ;)
At det er dieselmotorer som har spjeld er det nok ingen tvil om. Eg trur vel dei fleste fabrikanter bruker det i dag pga. EGR Om den gamle MB kassa di hadde vore nokre år nyare hadde nok den hatt spjeld den og. Landrover iallefall brukte spjeld i innsug for å gje vakum til bremser.
-I tillegg er det jo åpenbart ganske tungt å drive rundt en motor med hjulene (det er bare å prøve.. ), for ikke å snakkke om å endre hastigheten på all massen som er i sving..
Det er bl.a derfor jeg nevner tverrstilt motor. Snekkedrev (kronhjul/piniong) er et artig gir, det har en inngående og en utgående aksel. I form av ei patenttalje/kjettintalje er dette giret selvlåsende og kan ikke trekkes rundt baklengs. På bil er det ikke fullt så gjestridig, men yter motstand.
At rotasonsmassen skal opp i fart er klart, men det er en kortvarig glede. (Vi skrubba fra Fokkstumyra til Dovre)
Så det om turbo. En slik er lett å dra rundt mekanisk. Hva som skje i form av propelleffekter aner jeg ikke. At partikkelfilter skal være så tungdrevet et det monner høres også rart ut, vil ikke det gjenfinnes i uakseptabelt dieselforbruk?
Edit: turbo for bedre fylling og spjell, struping, for bedre vakuum? :o
Men husk å ta med i beregningene at turboen har to propeller som henger sammen, og at fart/trykk nedstrøms nok er betydelig lavere uten drivstoff innblandet..
Om den gamle MB kassa di hadde vore nokre år nyare hadde nok den hatt spjeld den og.
Den hadde i hvert fall hatt EGR. Samme motor med og uten har ingen betydning for motorbrems.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Satt på med to dieselbusser for tog i helga. Der bremset sjåføren hele tiden med en spak på dashbordet (skvettfjøla) og jeg måtte spørre: - "det var motorbrems! Noe som "klemte" på mellomakselen". Mao, han kunne å bruke den, men visste ikke hvordan det fungerte. Bussene hadde nok mellomakselbrems, ikke manuell motorbrems.
-I avsnittet om jake-brake blir en dieselmotor på nermere 600 hester brukt som eksempel. De fleste doninger med 600 dieselgamp er godt over personbiltunge, og det blir dermed greit med ekstra bremsehjelp skulle man tro..
Tuller no ikkje sant?
eller er du påståelig om ting du ikkje har greie på? ;)
At det er dieselmotorer som har spjeld er det nok ingen tvil om.
Eg trur vel dei fleste fabrikanter bruker det i dag pga. EGR
Om den gamle MB kassa di hadde vore nokre år nyare hadde nok den hatt spjeld den og.
Landrover iallefall brukte spjeld i innsug for å gje vakum til bremser.
Det er bl.a derfor jeg nevner tverrstilt motor. Snekkedrev (kronhjul/piniong) er et artig gir, det har en inngående og en utgående aksel. I form av ei patenttalje/kjettintalje er dette giret selvlåsende og kan ikke trekkes rundt baklengs. På bil er det ikke fullt så gjestridig, men yter motstand.
At rotasonsmassen skal opp i fart er klart, men det er en kortvarig glede. (Vi skrubba fra Fokkstumyra til Dovre)
Så det om turbo. En slik er lett å dra rundt mekanisk. Hva som skje i form av propelleffekter aner jeg ikke. At partikkelfilter skal være så tungdrevet et det monner høres også rart ut, vil ikke det gjenfinnes i uakseptabelt dieselforbruk?
Edit: turbo for bedre fylling og spjell, struping, for bedre vakuum? :o
Men husk å ta med i beregningene at turboen har to propeller som henger sammen, og at fart/trykk nedstrøms nok er betydelig lavere uten drivstoff innblandet..
antyder at enkelte dieselmotorer har inntaktsspjell for undertrykk til bremseforsterkeren. Med dette vil en diesel fungere som på en bensinbil.
Ja, som sagt ...
Den hadde i hvert fall hatt EGR. Samme motor med og uten har ingen betydning for motorbrems.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
men du hevder det er ingen diesler som har spjeld.
Eg hevder det er mange motorer som har dette.
Hovuddelen av motorbrems på ein bensinmotor kjem frå vakum, og tilsvarande motorbrems får da i ein diesel om ein får vakum.