Poenget mitt har lite med hva du mener er en gammel bil Staten mener at en ti år gammel bil er et miljøsvin. Det er de jeg må forholde meg til angående kostnader.
"Nei nei Ola, hvorfor kjøper du ikke en ny og miljøvennlig bil? Og miljøvennlig bolig som vi kan skatte deg for. Vi tillegger deg en avgift på 50 kr hver gang du passerer Oslo. Mens advokat Audun suser forbi i sin splitter nye monster BMW..."
Jeg er også tilbøyelig til å tro at vi står ovenfor et "sparepære miljøprosjekt" der fremstilling og avfall fra produktet overskygger gevinsten ved bruk.
At bil ikke er en mennskerett har ingenting med saken å gjøre. Staten bryr seg lite om hvilke tanker de uten bil måtte ha.
Problemet i Norge er at vi er så innst inni helvete bortskjemte at vi forstår ikke selv hvor fett vi har det.
og noen som mener at vi kan bruke mye mer oljepenger uten at det har noen betydning. Begge deler er frådende galskap.
Det kommer an på hvordan pengene brukes. Oljefondet er ikke nødvendigvis det som vil gi oss mest glede av pengene.
Til tross for dette går Norge faktisk med overskudd, selv uten oljepengene. Hvilket annet land er det som gjør det?
Stemmer dette?
Kanskje bilavgiftene kunne vært redusert litt, for egen del har jeg mer tro på å øke vrakavgiften på biler slik at vi blir kvitt all driten som er over ti år gammelt
Det har vist seg at slike ting ikke hjelper. De gjør det bare værre for de med lite penger å få seg en bil. Dessuten er det ikke de værste vrakene som forsvinner. Dette er prøvd i flere land.
Når jeg ser på den levestandarden vi har i Norge så blir jeg rett og slett litt trist av det. Store grupper velter seg i luksus med store påkostede boliger, nye biler, reiser til varme strøk minst en gang i året, hytte på fjellet, hytte ved sjøen og i garderoben henger det klær for sekssifrede beløp. Dette er hverdagen for en del mens andre lurer på hvordan de skal få råd til melk og brød og matpakke til ungene neste dag.
Nå overdriver du.
Samtidig er det en høyredreining som går som en vind over Europa. Mer egeninteresse, mindre fellesskapsidealer. Alt til de sterke og vellykkede og de andre som ikke ble født i en ressursterk famile får bare angre på det og ha det kjipt. For jeg vil ha mer, for jeg fortjener å ha alt, jeg trenger ikke dele med gamle skrukkete mennesker som ikke bidrar lenger.
Tull.
Grunen til at sosialistene har mistet greper er fordi de har fylt lommene med samfunnets penger og forvaltet dem dårlig. Eller som her fyller lommene til narkiser og en del arbeidsky elementer.
Poenget mitt har lite med hva du mener er en gammel bil Staten mener at en ti år gammel bil er et miljøsvin. Det er de jeg må forholde meg til angående kostnader.
Staten vil ha penger. Jeg så tull på tv. De skulle sammenlikne noen bilgreier. Den ti år gamle bilen var en Volvo 850/V70 av ikke økonomitype. Du vet en slik alle hadde for ti år siden. Motstanderen var en elbil. Dette blir bare tull. Hvis de skal sammenlikne biler så får de sammenlikne en Golf 2001 modell med en 2011 modell. Det er sikkert en liten forskjell, men det får være måte på idioti. Greia er den at de kan beskatte den gamle bilen mere fordi den som har denne ikke kan komme seg unna pga lite penger. Hva om alle som hadde en ti år gammel bil skulle lånefinansiere en ny. Det hadde blitt en megaboble og et stort avfallsproblem.
At bil ikke er en mennskerett har ingenting med saken å gjøre. Staten bryr seg lite om hvilke tanker de uten bil måtte ha.
Fordi de som har bil ikke kommer til stemmeurnene. ;D
Hvis du har fulgt litt med på politikk i det siste bør du ha merket at regjeringen ikke helt har grep om hva som skjer i landet. De kommer seg ikke helt ut av sin egen gruppe mennesker, så de legger kanskje ikke merke til at de "glipper".
Er jo ikke lenge siden USA satte opp varkpanten drastisk for å hjelpe bilbransjen. Bilene rullet inn som aldri før.
Også i Norge ble dette prøvd. I 1996 ble vrakpanten midlertidig økt til 6000 kr, noe som fordoblet antall vrak.
Alle bryr seg om penger, og alle steder det er vedtatt økt vrakpant, så har antallet vrak økt.
Det du sier....det stemmer ikke.
1500 kr er forøvrig HELT latterlig. Hvilken standard har en bil til 5000 kr?
Jeg så forøvrig sammenlikningen med elbilen jeg også. Det er greit nok å sammenlikne så lenge man skjønner villkårene, men de fleste skjønner nok også at grunnen til vegring for bytte av Volvoen mot en elbil er prisen. Det har ingenting med plass å gjøre.
Jeg følger litt med på politikken, og har ganske klare meninger. Men hva man mener blir som alltid individuelt. Regjeringen har vært litt ute på tur.
Mitt problem med Norge er at jeg synes myndighetene har altfor høy fokus på fordeling. Jeg synes de burde fokusert litt på motivering og nyskaping også. Jeg tenker at dess større kake man lager dess mer blir det å fordele. Men hvor er motivasjonen til å lage en kake? All fokus dreier seg om å fordele den før den lages.
Jeg ser argumentet at Norge produserer som juling innen Oljesektoren. Men hvordan er situasjonen i andre sektorer? Er det bare olje vi skal drive med i all tid?
Å risikere hus og hjem for å starte en bedrift i dag, er galemattias sett i forhold til skattebelasting av både aksjonær og selskap. Jeg har selv mange ansatte i bedrifter der jeg har gått inn med private midler med risiko for eget hjem. Etter mange år har jeg fremdeles ikke fått midlene tilbake grunnet beskattning.
Jeg kunne ikke vært mere enig. Jeg drømte om å starte noe stort selv. Nå trapper jeg ned firmaet mitt og begynner i vanlig jobb. Det er flere ting regjeringen har gjort som gjør at jeg ser nagativt på fremtiden. Nå har jeg fått barn og orker ikke å slite mere. Da er det bedre å gjøre 8 timers arbeid fem ganger i uka.
Jeg håper oljen varer noen år til ihvertfall. Når det gjelder næring i landet etterpå blir det vel skralt. Jeg håper bare jeg er gjeldfri innen da. Regjeringen har puttet alle utdannings og forskningspenger i barnehagene. Det blir lite å stille opp mot kinesere, tyskere og andre utlendinger da.
Er jo ikke lenge siden USA satte opp varkpanten drastisk for å hjelpe bilbransjen. Bilene rullet inn som aldri før.
Det var stor kritikk mot dette da mange av bilene egentlig ikke var vrak. Dessuten ødela det for bruktbilnæringer. Søk på Google.
I Tyskland var det værre. Åkre med Lupo, Polo, Corsa osv mange ikke mye over ti år ble presset. Folk i Østeuropa hisset seg opp over dette. Miljøvennlig var det ikke.
Også i Norge ble dette prøvd. I 1996 ble vrakpanten midlertidig økt til 6000 kr, noe som fordoblet antall vrak.
Det fikk kritikk dette også.
Problemet er ikke at det er 5000kr biler som blir trykket flate. Det er gjerne biler verdt mere enn dette som går fordi eier ikke gidder å selge. Naboen kjøper av og til noen biler for under 10 000kr. Jeg synes de ikke er så værst.
Da er det vel lov å betegne deg som "av del eldre garden" eller evt skrotfant? ;)
I USA økte de vrakpanten voldsomt, det skjedde øyeblikkelig, og jeg har forståelse for at de som kun selger bruktbiler fikk en hard tid.
Men det er ingenting drastisk over å øke vrakpanten til 10K i Norge. Disse bilene eksisterer ikke hos bruktbilselgere, og oppfordrer heller ikke noen til å vrake bilen og kjøpe en splitter ny miljøblomst. Økt vrakpant og gradvis senking av avgiftene, da kan jeg vurdere en ny bil om noen år.
Øst-europeere er stort sett hissige. Hva det gjelder spiller liten rolle.
Da er det vel lov å betegne deg som "av del eldre garden" eller evt skrotfant? ;)
Han kom med en ti år gammel Hyundai stasjonsvognsak her om dagen. Bere en et par bittesmå rustflekker og EU ok under 200k km pris 9000kr. Sikkert grei bil for de som liker slike.
I USA økte de vrakpanten voldsomt, det skjedde øyeblikkelig, og jeg har forståelse for at de som kun selger bruktbiler fikk en hard tid.
Det var ikke bare dem.
Men det er ingenting drastisk over å øke vrakpanten til 10K i Norge.
For meg personlig hadde dette vært bra, men jeg tviler på om det er til det gode.
Økt vrakpant og gradvis senking av avgiftene, da kan jeg vurdere en ny bil om noen år.
Du får heller spare...
Øst-europeere er stort sett hissige. Hva det gjelder spiller liten rolle.
Du mener at nybilsalget også gikk ned? Det gjorde det ikke, det gikk opp.
Hvorfor er ikke økt vrakpant og gradvis senking av avgifter på nye biler til det gode i Norge? Det hadde vært greit om du begrunnet noen av påstandene dine.
Ja jeg kan spare. Men det er vanskelig når jeg også skal kjøpe en miljøvennlig bolig og har studielån. Du unngår å se poenget mitt. Det vil faktisk ta meg like lang tid å spare som det tar å betale ned disse lånene.
Det er ikke snakk om hva jeg personlig vil ha. Jeg har ikke anledning til å være miljøvennlig slik staten ønsker. Og nå skal de straffe Jørgen Hattemaker og la de rike suse forbi i miljøbomber, nye sådan. Fortell meg hvordan det løser statens problem med en eldre bilpark?
Hehe, jeg liker å diskutere like mye som nestemann, men "Regjeringen har puttet alle utdannings og forskningspenger i barnehagene." Dette man kaller "hyperbole". Selv jobber jeg i utdanningssektoren og det er ikke spesielt mye dårligere tider nå enn tidligere.
Da de satte opp vrakpanten i Norge sist så klagde folk sin nød for at fullt brukbare biler ble skrotet og folk med dårlig råd ikke kunne kjøpe seg bil. Fin far har ofte gjort som naboen til hans og kjøpte billige bruktbiler til gårdsbiler. Da han drev saudrift så var dette veldig kjekt siden en gårdsbil full av sau og verktøy fort får noen riper i lakken. Jeg tror ikke vrakpanten løser noen andre problemer enn at det leveres noen biler til og noen graver frem gamle vrak som står og ruster. Ekte fornyelse er det uansett ikke snakk om. 4000 ekstra er 1% for en ny bil hvis man sikter over minimum.
Jeg tror aldri vi kan sammenligne Norge med USA. Arbeidsmiljø, solidaritet og politikk er som på en annen planet. Når så du sist fem karer som livnærte seg av å parkere biler foran et hotell i Norge? Eller fikk beskjed om at i dette fylket så har du ikke lov til å fylle bensin på bilen selv, det må en ansatt gjøre. Det er masse rar politikk og kutyme i USA for å få folk i uansett arbeid så offentlige myndigheter ikke trenger å ta vare på dem. Minstelønnen er en vits. Serviceyrkene bugner over av folk.
For å fornye bilparken så foreslår jeg skattelette på biler som oppfyller sikkerhets- og miljøkrav. Viser det seg at en Prius er sikker og miljøvennlig så fjern noe av skatten. En råflott BMW med 250 gamp og interiør fra en utryddet regnskog kan godt koste mer. Får jeg råd til en så skal jeg gladelig betale mer. Dette vil koste staten, men gevinsten over tid er en nyere bilpark, lavere utslipp og forhåpentligvis mindre ulykker som belaster helsevesen. Problemet vil være at dette er en ren utgift som statsbudsjettet må dekke over flere år før man ser gevinsten i det. Ikke bare-bare å sette ut til livs.
"Nei nei Ola, hvorfor kjøper du ikke en ny og miljøvennlig bil? Og miljøvennlig bolig som vi kan skatte deg for. Vi tillegger deg en avgift på 50 kr hver gang du passerer Oslo. Mens advokat Audun suser forbi i sin splitter nye monster BMW..."
Jeg er også tilbøyelig til å tro at vi står ovenfor et "sparepære miljøprosjekt" der fremstilling og avfall fra produktet overskygger gevinsten ved bruk.
At bil ikke er en mennskerett har ingenting med saken å gjøre. Staten bryr seg lite om hvilke tanker de uten bil måtte ha.
Grunen til at sosialistene har mistet greper er fordi de har fylt lommene med samfunnets penger og forvaltet dem dårlig. Eller som her fyller lommene til narkiser og en del arbeidsky elementer.
Hvis du har fulgt litt med på politikk i det siste bør du ha merket at regjeringen ikke helt har grep om hva som skjer i landet. De kommer seg ikke helt ut av sin egen gruppe mennesker, så de legger kanskje ikke merke til at de "glipper".
Også i Norge ble dette prøvd. I 1996 ble vrakpanten midlertidig økt til 6000 kr, noe som fordoblet antall vrak.
Alle bryr seg om penger, og alle steder det er vedtatt økt vrakpant, så har antallet vrak økt.
Det du sier....det stemmer ikke.
1500 kr er forøvrig HELT latterlig. Hvilken standard har en bil til 5000 kr?
Jeg så forøvrig sammenlikningen med elbilen jeg også. Det er greit nok å sammenlikne så lenge man skjønner villkårene, men de fleste skjønner nok også at grunnen til vegring for bytte av Volvoen mot en elbil er prisen. Det har ingenting med plass å gjøre.
Jeg følger litt med på politikken, og har ganske klare meninger. Men hva man mener blir som alltid individuelt. Regjeringen har vært litt ute på tur.
Jeg håper oljen varer noen år til ihvertfall. Når det gjelder næring i landet etterpå blir det vel skralt. Jeg håper bare jeg er gjeldfri innen da. Regjeringen har puttet alle utdannings og forskningspenger i barnehagene. Det blir lite å stille opp mot kinesere, tyskere og andre utlendinger da.
I Tyskland var det værre. Åkre med Lupo, Polo, Corsa osv mange ikke mye over ti år ble presset. Folk i Østeuropa hisset seg opp over dette. Miljøvennlig var det ikke. Det fikk kritikk dette også.
Problemet er ikke at det er 5000kr biler som blir trykket flate. Det er gjerne biler verdt mere enn dette som går fordi eier ikke gidder å selge. Naboen kjøper av og til noen biler for under 10 000kr. Jeg synes de ikke er så værst.
I USA økte de vrakpanten voldsomt, det skjedde øyeblikkelig, og jeg har forståelse for at de som kun selger bruktbiler fikk en hard tid.
Men det er ingenting drastisk over å øke vrakpanten til 10K i Norge. Disse bilene eksisterer ikke hos bruktbilselgere, og oppfordrer heller ikke noen til å vrake bilen og kjøpe en splitter ny miljøblomst. Økt vrakpant og gradvis senking av avgiftene, da kan jeg vurdere en ny bil om noen år.
Øst-europeere er stort sett hissige. Hva det gjelder spiller liten rolle.
Hvorfor er ikke økt vrakpant og gradvis senking av avgifter på nye biler til det gode i Norge? Det hadde vært greit om du begrunnet noen av påstandene dine.
Ja jeg kan spare. Men det er vanskelig når jeg også skal kjøpe en miljøvennlig bolig og har studielån. Du unngår å se poenget mitt. Det vil faktisk ta meg like lang tid å spare som det tar å betale ned disse lånene.
Det er ikke snakk om hva jeg personlig vil ha. Jeg har ikke anledning til å være miljøvennlig slik staten ønsker. Og nå skal de straffe Jørgen Hattemaker og la de rike suse forbi i miljøbomber, nye sådan. Fortell meg hvordan det løser statens problem med en eldre bilpark?
Da de satte opp vrakpanten i Norge sist så klagde folk sin nød for at fullt brukbare biler ble skrotet og folk med dårlig råd ikke kunne kjøpe seg bil. Fin far har ofte gjort som naboen til hans og kjøpte billige bruktbiler til gårdsbiler. Da han drev saudrift så var dette veldig kjekt siden en gårdsbil full av sau og verktøy fort får noen riper i lakken. Jeg tror ikke vrakpanten løser noen andre problemer enn at det leveres noen biler til og noen graver frem gamle vrak som står og ruster. Ekte fornyelse er det uansett ikke snakk om. 4000 ekstra er 1% for en ny bil hvis man sikter over minimum.
Jeg tror aldri vi kan sammenligne Norge med USA. Arbeidsmiljø, solidaritet og politikk er som på en annen planet. Når så du sist fem karer som livnærte seg av å parkere biler foran et hotell i Norge? Eller fikk beskjed om at i dette fylket så har du ikke lov til å fylle bensin på bilen selv, det må en ansatt gjøre. Det er masse rar politikk og kutyme i USA for å få folk i uansett arbeid så offentlige myndigheter ikke trenger å ta vare på dem. Minstelønnen er en vits. Serviceyrkene bugner over av folk.
For å fornye bilparken så foreslår jeg skattelette på biler som oppfyller sikkerhets- og miljøkrav. Viser det seg at en Prius er sikker og miljøvennlig så fjern noe av skatten. En råflott BMW med 250 gamp og interiør fra en utryddet regnskog kan godt koste mer. Får jeg råd til en så skal jeg gladelig betale mer. Dette vil koste staten, men gevinsten over tid er en nyere bilpark, lavere utslipp og forhåpentligvis mindre ulykker som belaster helsevesen. Problemet vil være at dette er en ren utgift som statsbudsjettet må dekke over flere år før man ser gevinsten i det. Ikke bare-bare å sette ut til livs.