Det siste forslaget er ikke dumt. Angående gårdsbiler så snakker vi nok en gang om ytterpunktene og ikke mannen i gata.
Jeg vet ikke om dere har lagt merke til det, men det er ALLTID noen som klager. Noen klager på en millionpremie i lotto også, verste er at det er fakta Jeg tror ikke protestgruppen MOT øking av vrakpant hadde fått så mange facebook tilhengere.
Vrakpanten har stått stille i 12 år. Hva annet gjør det, 200 kr grensen for momsfri utenlandshandel?
Et kjapt søk på finn.no viser at det er nesten 700 biler med en pris på mellom 1K og 10K. Det er mer eller mindre hundre prosent sikkert at disse hadde gått i pressa dersom vrakpanten ble økt, pengene råder. Da hadde det blitt mission accomplished for staten.
Selvfølgelig hadde ikke alle eierene av disse vrakene kjøpt seg splitter ny bil. Men ved å øke vrakpanten og gradvis senke avgiftene på ny bil, så hadde alle rykket et steg frem i køen mot nyere og mer miljøvennlig bil.
Litt interessant dette med alle ytelsene som ikke har vært endret på mange år (vrakpant, momsgrenser, barnetrygd osv) når man sammenligner med avgifter... Husker feks for et par år siden når minstepris for barnehage ble satt opp. Da argumenterte jo politikerne med at "det er ingen prisstigning, kun en indeksregulering". Lurer på når ytelsene skal indeksreguleres?
Å fornye bilparken kan man argumentere for utfra et sikkerhetshensyn. Miljøvennlig er det neppe, hvis det medfører produksjon av flere biler. Husk at det er en miljøbelastning å produsere en ny bil som overgår effekten av å bytte ut en gammel bil med en ny. På sikt vil nok norske bilavgifter bli harmonisert med EU. Norske alkoholavgifter er allerede under press.
Så var det dette med å klage uansett da. Vrakpanten blir en vrakutgift i EU(*). Du må betale penger for å vrake bilen din. Vi får jo spenn for vraket. Aldri så gæli at det ikke er godt for noe.
(*) Hørte om dette på Topgear. Har ikke sjekket det opp selv.
Så var det dette med å klage uansett da. Vrakpanten blir en vrakutgift i EU(*). Du må betale penger for å vrake bilen din. Vi får jo spenn for vraket. Aldri så gæli at det ikke er godt for noe.
(*) Hørte om dette på Topgear. Har ikke sjekket det opp selv.
Ja...man kan jo bare søke på div eu land og vrakpant.
Forøvrig er jeg enig med Torango. En dødsulykke koster 25 millioner kr, da etter bregninger fra Trygg Trafikk i 2006. Så kan man indeksregulere det beløpet :P
Nå var ikke mitt innlegg en direkte dialog opp mot sOPp men mer en videreføring. Jeg beskylder ikke han for å velte seg i overdreven luksus.
Et spennende scenario er at ved sykemelding skriker folk opp omkring karensdager, dvs en dag uten lønn eller tre dager med redusert lønn. Da kan ikke folk klare seg sier de. De bør virkelig reflektere over hva som skjer om de blir sykemeldt i lang tid. Først er det et maksbeløp på hva du kan få i sykepenger og der kan en da risikere ett rått kutt på flere hundre tusen. Etter ett år så detter du ned til 66% av dette belpet igjen og uføretrygdes du så ramler det enda mer ned igjen. I dag er det så ille at enkelte sykmelder seg en uke eller to for da sparer de reiseutgifter til jobben og klarer betale den litt for dyre turen på byen eller lignende. Da er det noe som er feil.
Skolesektoren flyter ikke akurat i penger, i alle fall ikke de som sitter på et universitet og søker etter forskningsmidler, der er det tørke siste året. Så det holder.
Med en økning av vrakpanten vil en del skrøplige biler fremdeles rulle på veien for selv om de får 10 tusen for den gamle bilen har ikke enkelte råd til å kjøpe en ny bil. Så de med dårlig råd, da mener jeg virkelig dårlig råd vil falle utenfor hele veien.
Og ja det er en høyredreing i hele europa hans, særlig i østeuropa men også i den "siviliserte" delen av europa.
Styring av et land er jaggu ikke enkelt og jeg for min del tror ikke noen av partiene sitter med den beste fasiten. Jeg tror en blanding av arbeiderpartiet og høyre ville gitt det beste resultatet.
Vi må ha noe markedskrefter, men om de ikke kontrolleres så får vi type ENRON. Katastrofe.
Norge startet 20 år for sent med å bygge veier og det er et problem. Virkelig, og i forhold til biler så er det jo et problem å sette ned avgiftene for raskt uten at det skal bli rått parti. Jeg kjøpte en ny mindre personbil i høst til snaue 300 tusen. C4 med en god del utstyr. Om avgiften på den reduseres med mer enn 5% i året så vil det svi skikkelig når jeg skal bytte den inn om tre til fire år.
Samtidig ville en reduksjon av avgiftene med 5% i året gi utslag etter en del år. Og de store suvene med 400 hk og to liter på mila kan bare koste, rått mye. Men det bør finnes alternativer slik at folk med lavere inntekt kan kjøpe en sikker bil for en vettug pris. En ti år gammel bil i dag er ofte uten antispinn og har færre kollisjonsputer, dvs større skader ved en ulykke og dersom en tyveåring blir varig ufør koster det så mange millioner for samfunnet at det er helt utrolig, pluss at det er drita kjipt å være ufør og vite at om du hadde hatt en annen bil hadde du kunne hatt jobb og bygget en fin bolig og ikke sittet i en kjip kommunal bolig og bli spylt i ræva av ukjente mennesker hver eneste dag fordi kommunen bare ansetter ufaglærte for å spare penger.
Men bil koster for mye i innkjøp, det er bedre at kostnader bindes opp til bruk. Det er jeg helt enig i.
Men jeg har det fett og da er det lett å glemme de som ikke har det like bra.
Jeg tok det ikke opp som at jeg velter meg i luksus, men refererte til at jeg snakker om mannen i gata. Folk flest, ikke advokaten i Holmenkollåsen.
Og ja, folk bør kjøpe seg uføreforsikring i dag. Ikke i morra, da kan det være for sent og eventyret er over.
Jeg har forståelse for at folk som nettopp har kjøpt ny bil synes det er kjipt. Men det gjør alltid vondt et sted når slike ting skal forandres, og nybil kjøpere er ikke de jeg har mest vondt av. Da er det værre andre veien. La oss si 5K i vrakpant og en redusering av avgifter med 2 prosent årlig innenfor en gitt periode. Istedenfor å øke. Og gjerne enda litt lavere på de drivstoffgjerrige bilene.
Det er ikke alltid man trenger å gjøre ting så vanskelig. Med en kostnad på 25 mill pr dødsulykke, så trenger man ikke være så kjapp i pappen for å se hvordan en investering vil gi avkastning.
Men.......istedenfor skal folk flest betale mer, og de rike mindre. Som vanlig.
Jepp. Jeg med min ti år gamle bil skal betale mer for å passere Oslo enn Mr. million dollar man til tross for at han har en bil som sannsynligvis ikke forurenser mindre enn min. Det er det som er utgangspunktet for tråden.
Jeg vet ikke om dere har lagt merke til det, men det er ALLTID noen som klager. Noen klager på en millionpremie i lotto også, verste er at det er fakta Jeg tror ikke protestgruppen MOT øking av vrakpant hadde fått så mange facebook tilhengere.
Vrakpanten har stått stille i 12 år. Hva annet gjør det, 200 kr grensen for momsfri utenlandshandel?
Et kjapt søk på finn.no viser at det er nesten 700 biler med en pris på mellom 1K og 10K. Det er mer eller mindre hundre prosent sikkert at disse hadde gått i pressa dersom vrakpanten ble økt, pengene råder. Da hadde det blitt mission accomplished for staten.
Selvfølgelig hadde ikke alle eierene av disse vrakene kjøpt seg splitter ny bil. Men ved å øke vrakpanten og gradvis senke avgiftene på ny bil, så hadde alle rykket et steg frem i køen mot nyere og mer miljøvennlig bil.
(*) Hørte om dette på Topgear. Har ikke sjekket det opp selv.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=558648
http://www.dn.no/dnBil/article1655253.ece
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=553444
Ja...man kan jo bare søke på div eu land og vrakpant.
Forøvrig er jeg enig med Torango. En dødsulykke koster 25 millioner kr, da etter bregninger fra Trygg Trafikk i 2006. Så kan man indeksregulere det beløpet :P
http://www.aftenbladet.no/lokalt/e39/article358985.ece
Et spennende scenario er at ved sykemelding skriker folk opp omkring karensdager, dvs en dag uten lønn eller tre dager med redusert lønn. Da kan ikke folk klare seg sier de.
De bør virkelig reflektere over hva som skjer om de blir sykemeldt i lang tid. Først er det et maksbeløp på hva du kan få i sykepenger og der kan en da risikere ett rått kutt på flere hundre tusen. Etter ett år så detter du ned til 66% av dette belpet igjen og uføretrygdes du så ramler det enda mer ned igjen.
I dag er det så ille at enkelte sykmelder seg en uke eller to for da sparer de reiseutgifter til jobben og klarer betale den litt for dyre turen på byen eller lignende. Da er det noe som er feil.
Skolesektoren flyter ikke akurat i penger, i alle fall ikke de som sitter på et universitet og søker etter forskningsmidler, der er det tørke siste året. Så det holder.
Med en økning av vrakpanten vil en del skrøplige biler fremdeles rulle på veien for selv om de får 10 tusen for den gamle bilen har ikke enkelte råd til å kjøpe en ny bil. Så de med dårlig råd, da mener jeg virkelig dårlig råd vil falle utenfor hele veien.
Og ja det er en høyredreing i hele europa hans, særlig i østeuropa men også i den "siviliserte" delen av europa.
Styring av et land er jaggu ikke enkelt og jeg for min del tror ikke noen av partiene sitter med den beste fasiten. Jeg tror en blanding av arbeiderpartiet og høyre ville gitt det beste resultatet.
Vi må ha noe markedskrefter, men om de ikke kontrolleres så får vi type ENRON. Katastrofe.
Norge startet 20 år for sent med å bygge veier og det er et problem. Virkelig, og i forhold til biler så er det jo et problem å sette ned avgiftene for raskt uten at det skal bli rått parti. Jeg kjøpte en ny mindre personbil i høst til snaue 300 tusen. C4 med en god del utstyr. Om avgiften på den reduseres med mer enn 5% i året så vil det svi skikkelig når jeg skal bytte den inn om tre til fire år.
Samtidig ville en reduksjon av avgiftene med 5% i året gi utslag etter en del år. Og de store suvene med 400 hk og to liter på mila kan bare koste, rått mye. Men det bør finnes alternativer slik at folk med lavere inntekt kan kjøpe en sikker bil for en vettug pris.
En ti år gammel bil i dag er ofte uten antispinn og har færre kollisjonsputer, dvs større skader ved en ulykke og dersom en tyveåring blir varig ufør koster det så mange millioner for samfunnet at det er helt utrolig, pluss at det er drita kjipt å være ufør og vite at om du hadde hatt en annen bil hadde du kunne hatt jobb og bygget en fin bolig og ikke sittet i en kjip kommunal bolig og bli spylt i ræva av ukjente mennesker hver eneste dag fordi kommunen bare ansetter ufaglærte for å spare penger.
Men bil koster for mye i innkjøp, det er bedre at kostnader bindes opp til bruk. Det er jeg helt enig i.
Men jeg har det fett og da er det lett å glemme de som ikke har det like bra.
Og ja, folk bør kjøpe seg uføreforsikring i dag. Ikke i morra, da kan det være for sent og eventyret er over.
Jeg har forståelse for at folk som nettopp har kjøpt ny bil synes det er kjipt. Men det gjør alltid vondt et sted når slike ting skal forandres, og nybil kjøpere er ikke de jeg har mest vondt av. Da er det værre andre veien. La oss si 5K i vrakpant og en redusering av avgifter med 2 prosent årlig innenfor en gitt periode. Istedenfor å øke. Og gjerne enda litt lavere på de drivstoffgjerrige bilene.
Det er ikke alltid man trenger å gjøre ting så vanskelig. Med en kostnad på 25 mill pr dødsulykke, så trenger man ikke være så kjapp i pappen for å se hvordan en investering vil gi avkastning.
Men.......istedenfor skal folk flest betale mer, og de rike mindre. Som vanlig.