Jeg synes jeg ser en tendens til at tråder sporer av når folk glemmer at man interakterer med levende mennesker, og ikke bare internettavatarer. I det skriftlige ord er det fort gjort å legge sine egne tolkninger i tekster hvor avsenders hensikt kanskje var noe helt annet enn det man selv tolker inn.
Jeg tror man kunne fått en langt mer trivelig tone på BB om man legger bånd på seg i innlegg hvor irritasjon og sinne kommer bedre frem enn innleggets saklige innhold. Det samme gjelder personer som bare poster for å "fyre opp" under en allerede opphetet debatt. Her synes jeg ditt siste innlegg Tovas, er et godt eksempel.
Siste redigering: Sunday, July 29, 2012 12:48:00 PM av atsjo
Her skjønner jeg ikke. Flyet var kanselert, flyselskapet satte opp buss. Hvorfor skriver du så videre at eneste mulighetene for å komme seg til Oslo på var med tog ? Det skjønner jeg ikke bæret av.
Ble flyet kanselert og selskapet satte opp buss, javel da ble vel varen levert da ? Eller mener du at selskapet skulle gitt f... i sikkerheten og fløyet dere til oslo uansett for å forhindre at dere ble flere timer forsinket ?
Om flyet var kanselert og det isteden var satt opp buss så har du overhodet ingen sak. At du heller foretrekker toget da har liten betydning, varene ble levert, og selskapet gjorde helt sikkert det dem kunne for å få passasjerene frem. At enkelte ikke synes noe om bussreiser og finner ut at dem da heller vil ta toget skal da ikke gå ut over flyselskapet ? Jeg skjønner godt at det er ergelig at flyet ble kanselert og at reisen tar vesentlig lengre tid enn alle involverte helst skulle sett, men ihvertfall i mitt selskapet så setter vi sikkerheten MEGET høyt, og er det det minste tvil om teknisk status på maskinen så forblir den på bakken inntil situasjonen er avklart.
Poenget mitt var at mitt fly var det eneste som gikk fra Kristiansand denne dagen, INGEN andre fly fra andre flyselskaper gikk senere denne dagen.
Fordi at jeg både hadde et møte senere i Oslo samme kveld, samt møter i Oslo tidlig dagen etter MÅTTE jeg til Oslo denne kvelden.
For å bruke dagen fornuftig, måtte vi gjennomføre en del telefoner og det er det selvsagt enklere på toget enn på en buss.
Flyet til Oslo skulle ta 50 min, bussen skulle ta ca 6 timer og 30 min.
For meg har de ikke levert avtalt vare, jeg ville med buss kommet nesten 6 timer forsinket til Oslo, og jeg måtte så dra til Gardermoen for å hente bilen.
På toget hadde jeg strøm, bedre muligheter til å snakke og det er betydelig mer komfort i et tog enn en buss.
Det jeg har krevd tilbake er de ekstra kostnadene jeg hadde med å måtte kjøpe togbillett. Dvs togbilletter - pris på flybilletter= jeg har ingen andre utgifter enn flybillettene.
For meg er det å komme til Oslo 6 timer forsinket ikke levert vare.
At Kjevik er en flyplass med lite trafikk er selvsagt uheldig, og det innstilte flyet var det som sagt det siste flyet (av alle fly fra alle flyselskaper). Neste fly gikk neste dag.
Og ut i fra det som er opplyst i fra flyselskapet er årsaken til kanselleringen utenfor deres ansvar, og derfor ville de ikke dekket hotell for oss tre i Kristiansand, om vi hadde valgt å bli ombooket til neste fly, neste dag.
Jeg har full forståelse for at et fly blir kansellert, men jeg skal ikke lide for det.
Man velger som måte å reise på. Grunnen til at jeg velger fly er at det går raskt. Hadde jeg syntes at buss var det store, hadde jeg valgt buss. Men på en buss kan jeg ikke jobbe på samme måte som på et tog, og det var avgjørende for meg.
At du i fra det det som er skrevet her mener jeg ikke har en sak kan være riktig, men ikke ut i fra det du argumenterer med. Tjenesten er nemlig ikke levert. Og det er ikke på dette juridiske grunnlaget verken jeg eller flyselskapet er uenige.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Det er vel for slike situasjoner man har tegnet reiseforsikring eller benytter seg av fullprisbiletter som er 100% refunderbare. Regner med du kunne velge å få tilbake bilettprisen? Er flymaskinen gått i stykker så kan man ikke forvente at man har et reservefly tilgjengelig alltid samme kveld. Vil tro flyselskapet har gjort riktig her i og med dem setter opp buss.
Jeg flyr ofte og opplever kanselleringer fra tid og annen og forstår godt atflyselskapet ikke kan dekke alles ulike behov for å vere fremme til destinasjonen. Loke fullt er det fortvilende å ikke nå avtalene men slik et det når vi kommer bort i situasjoner vi ikke kan påvirke.
Jeg mener vi må ha forståelse for at flyselskapet ikke kan levere avalt vare med ødelagt fly og selvsagt at det er vi som pasasjerer som lider av det rent tidsmessig tap. Skal flyselskapet dekke for alles tapte tid blir det fort dyrt å fly. Det er passasjerene som får sluttregningen uansett.
Hæ ? Så du mener altså at varen ikke er levert når passasjerene kommer ifra A til B ? At passasjerene ikke kom frem i tide var selvfølgelig beklagelig, og det er jeg sikker på at selskapet også mente uansett om det var Norwegian eller SAS det var snakk om. Men som sagt: sikkerheten er alltid viktigst, i luftfarten tar vi ikke sjanser.
Så du mener altså da at når jeg som pendler ifra øvre Telemark ikke kan ta Haukeliekspressen fordi den gikk i stykker, og ny buss tar 2 timer å få tak i, så er ikke varene levert, og jeg kan ta taxi og få igjen det taxituren kostet ekstra i forhold til bussbilletten ? Tror du virkelig busselskapet ville godta det ?
Eller om butikken ikke får melk på morran fordi melkebilen har gått i stykker, så mener du altså at jeg kan dra til byen (en 2 timers kjøretur, hver vei) og kjøpe melk. Så kan jeg sende regningen på kjøreturen til lokal butikken ? Tror du lokalbutikken ville godta det ?
Hadde ikke flyselskapet satt opp alternativ transport, ja DA er jeg helt enig, da er ikke varene levert. Men så lenge flyselskapet gjorde det beste ut av situasjonen og satte opp alternativ transport, så er faktisk varen levert.
Prøv gjerne dette for domstolen, jeg er HELT sikker på at du taper.
Det er en he del regler som gjelder ved transport, blant annet om hvor mange timer man er forsinket osv.
Du må gjerne mene mye, men jeg forholder meg til det juridiske i denne saken, siden det er det eneste som er relevant, og det gjør også min motpart flyselskapet.
Det vi er uenige om er hvem som er ansvarlig for forsinkelsen. Så lenge flyselskapet er ansvarlig for kanselleringen dekker de alt av ekstrakostnader, men de hevder at de selv ikke er ansvarlig for ødeleggelse av understell ved for hard landing.
Men skal jeg ha en mulighet til få gjennomslag for mitt syn må jeg forholde meg til jussen, og det gjør jeg.
Synsing er alltid en enkel måte å avklare spørsmål på, men det hjelper ikke ved å løse en konflikt hvor jus er det eneste som gjelder.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Og ut i fra det som er opplyst i fra flyselskapet er årsaken til kanselleringen utenfor deres ansvar, og derfor ville de ikke dekket hotell for oss tre i Kristiansand, om vi hadde valgt å bli ombooket til neste fly, neste dag.
Hvis de setter opp buss har du bare 2 valg: Buss, eller pengene igjen.
Takk, jeg kjenner UTMERKET godt til reglene, jeg jobber som flyger i ett større norsk flyselskap. Og jeg er MEGET interessert i hvordan du begrunner jussen din med at du har krav på noe mer enn pengene tilbake for flybilletten.
Dette er sakset fra gardermoen.no og viser til at det er et regelverk rundt dette med kansellering, og at passasjerer har rettigheter. Og jeg presiserer, du etterlyste regler rundt dette, på annet enn å få refundert flybilletten, og informasjon rundt dette finner du under.
Erstatning ved kansellering Hvilke rettigheter har du ved kanselleringer og uregelmessigheter?
Erstatning for innstilte fly.
Blir flyet innstilt/kansellert kan kunden kreve att avtalen heves eller kreve omruting snarest mulig, eller på et senere tidspunkt etter eget valg på tilsvarende vilkår som den opprinnelige avtalen.
Man har rett til forpleining, dvs. mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden, hotellinnkvartering der en eller flere ekstra overnattinger er nødvendig, transport til og fra hotellinnkvarteringen og dekning av utgifter til to telefonsamtaler.
Man vil ha rett på økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. (Se nedenfor.)
Denne kompensasjonen har kunden krav på uavhengig av om det er lidd noe økonomisk tap og denne skal utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet.
Retten til denne kompensasjonen kan bortfalle dersom flyselskapet/reiseoperatøren har informert om innstillingen/kanselleringen innenfor gitte frister.
Ved innstilling/kansellering der flyselskapet godtgjør at grunnen er en ekstraordinær omstendighet som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet, har man ikke krav på kompensasjon. Eksempler på slike forhold kan bl.a. være dårlig værforhold eller uforutsette sikkerhetstiltak.
Er det oppstått økonomisk tap som går utover den standardiserte kompensasjonen, kan det allikevel kreves erstatning for tapet. Det må kunne fremlegges dokumentasjon på dette tapet. Her som ellers har man kun rett til erstatning der årsaken til innstillingen ligger innenfor flyselskapets kontroll. I tillegg må det økonomiske tapet være påregnelig.
Kompensasjon Ved innstillinger/kanselleringer har man rett til økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Disse er som følger:
250 euro for alle flygninger på høyst 1500 km 400 euro for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og alle andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km 600 euro for alle andre flygninger Denne kompensasjonen kan flyselskapene redusere med 50 prosent hvis de kan tilby en omruting til det endelige bestemmelsessted og ankomsttiden ikke går ut over planlagt ankomsttid på den opprinnelige flygningen med mer enn:
2 timer ved flygninger på opptil 1500 km 3 timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og alle andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km 4 timer ved andre flygninger Denne kompensasjonen har kunden krav på uavhengig av om det er lidd noe økonomisk tap og denne skal utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet.
Retten til denne kompensasjonen har man ikke dersom flyselskapet/reiseoperatøren har informert om innstillingen:
tidligere enn 14 dager før avreise mellom 7 og 14 dager før avreise forutsatt at du blir tilbudt en omruting som innebærer at du kan reise høyst 2 timer før planlagt avgangstid og ankomme til bestemmelsesstedet senest 4 timer etter planlagt ankomsttid mindre enn 7 dager før avreise forutsatt at du blir tilbudt en omruting som innebærer at du kan reise høyst 1 timer før planlagt avgangstid og ankomme til bestemmelsesstedet senest 2 timer etter planlagt ankomsttid Det kan ikke kreves kompensasjon der årsaken til innstillingen skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på slike forhold kan bl.a. være dårlig værforhold eller uforutsette sikkerhetstiltak.
I denne forbindelse kan det også nevnes at Reklamasjonsnemnda har lagt til grunn at en teknisk svikt ved flyet som medfører forsinkelse eller innstilling ikke i seg selv medfører ansvarsfrihet for flyselskapet. Flyselskapet må kunne dokumentere at de tekniske problemene skyldes helt uforutsette forhold som de ikke kunne tatt i betraktning eller unngått med rimelige tiltak.
Det er med andre ord flyselskapet som har bevisbyrden for at årsaken til innstillingen var av en slik karakter.
Har du blitt påført et økonomisk tap som går utover den standardiserte kompensasjonen, kan det allikevel kreves erstatning for tapet med grunnlag i internasjonale konvensjoner eller eventuelt alminnelige erstatningsrettslige regler. Det må kunne fremlegges dokumentasjon på dette tapet. Her som ellers har man kun rett til erstatning der årsaken til innstillingen ligger innenfor flyselskapets kontroll. I tillegg må det økonomiske tapet være påregnelig.
Forbrukerrådet har laget en fin oversikt over hva du har krav på ved uregelmessigheter.
ved kansellering, overbooking, innstillinger, forsinkelser, mistet baggasje eller
Fin oversikt fordelt på før, under og etter reisen.
Her finner du informasjonen fra forbrukerrådet
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Og ut i fra det som er opplyst i fra flyselskapet er årsaken til kanselleringen utenfor deres ansvar, og derfor ville de ikke dekket hotell for oss tre i Kristiansand, om vi hadde valgt å bli ombooket til neste fly, neste dag.
Hvis de setter opp buss har du bare 2 valg: Buss, eller pengene igjen.
Nå har vi litt forskjellig oppfattelse av hvem som er skyld i dette da. Og det gjelder jo vanlig erstatningsrettlisge prinsipper også i denne saken da.
Jeg setter stor pris på innspill, men jeg har nå nettopp snakket med den advokaten jeg bruker og han ser det på min måte, så jeg fortsetter på det løpet jeg har lagt opp.
Det kan godt hende jeg ikke vinner frem, men da har jeg iallefall forsøkt.
Og den eneste måten å reise et seriøst krav er selvsagt basert på jus, og ikke synsing,
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Jeg tror man kunne fått en langt mer trivelig tone på BB om man legger bånd på seg i innlegg hvor irritasjon og sinne kommer bedre frem enn innleggets saklige innhold. Det samme gjelder personer som bare poster for å "fyre opp" under en allerede opphetet debatt. Her synes jeg ditt siste innlegg Tovas, er et godt eksempel.
Ble flyet kanselert og selskapet satte opp buss, javel da ble vel varen levert da ? Eller mener du at selskapet skulle gitt f... i sikkerheten og fløyet dere til oslo uansett for å forhindre at dere ble flere timer forsinket ?
Om flyet var kanselert og det isteden var satt opp buss så har du overhodet ingen sak. At du heller foretrekker toget da har liten betydning, varene ble levert, og selskapet gjorde helt sikkert det dem kunne for å få passasjerene frem. At enkelte ikke synes noe om bussreiser og finner ut at dem da heller vil ta toget skal da ikke gå ut over flyselskapet ? Jeg skjønner godt at det er ergelig at flyet ble kanselert og at reisen tar vesentlig lengre tid enn alle involverte helst skulle sett, men ihvertfall i mitt selskapet så setter vi sikkerheten MEGET høyt, og er det det minste tvil om teknisk status på maskinen så forblir den på bakken inntil situasjonen er avklart.
Fordi at jeg både hadde et møte senere i Oslo samme kveld, samt møter i Oslo tidlig dagen etter MÅTTE jeg til Oslo denne kvelden.
For å bruke dagen fornuftig, måtte vi gjennomføre en del telefoner og det er det selvsagt enklere på toget enn på en buss.
Flyet til Oslo skulle ta 50 min, bussen skulle ta ca 6 timer og 30 min.
For meg har de ikke levert avtalt vare, jeg ville med buss kommet nesten 6 timer forsinket til Oslo, og jeg måtte så dra til Gardermoen for å hente bilen.
På toget hadde jeg strøm, bedre muligheter til å snakke og det er betydelig mer komfort i et tog enn en buss.
Det jeg har krevd tilbake er de ekstra kostnadene jeg hadde med å måtte kjøpe togbillett. Dvs togbilletter - pris på flybilletter= jeg har ingen andre utgifter enn flybillettene.
For meg er det å komme til Oslo 6 timer forsinket ikke levert vare.
At Kjevik er en flyplass med lite trafikk er selvsagt uheldig, og det innstilte flyet var det som sagt det siste flyet (av alle fly fra alle flyselskaper). Neste fly gikk neste dag.
Og ut i fra det som er opplyst i fra flyselskapet er årsaken til kanselleringen utenfor deres ansvar, og derfor ville de ikke dekket hotell for oss tre i Kristiansand, om vi hadde valgt å bli ombooket til neste fly, neste dag.
Jeg har full forståelse for at et fly blir kansellert, men jeg skal ikke lide for det.
Man velger som måte å reise på. Grunnen til at jeg velger fly er at det går raskt. Hadde jeg syntes at buss var det store, hadde jeg valgt buss. Men på en buss kan jeg ikke jobbe på samme måte som på et tog, og det var avgjørende for meg.
At du i fra det det som er skrevet her mener jeg ikke har en sak kan være riktig, men ikke ut i fra det du argumenterer med. Tjenesten er nemlig ikke levert. Og det er ikke på dette juridiske grunnlaget verken jeg eller flyselskapet er uenige.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Jeg flyr ofte og opplever kanselleringer fra tid og annen og forstår godt atflyselskapet ikke kan dekke alles ulike behov for å vere fremme til destinasjonen. Loke fullt er det fortvilende å ikke nå avtalene men slik et det når vi kommer bort i situasjoner vi ikke kan påvirke.
Jeg mener vi må ha forståelse for at flyselskapet ikke kan levere avalt vare med ødelagt fly og selvsagt at det er vi som pasasjerer som lider av det rent tidsmessig tap. Skal flyselskapet dekke for alles tapte tid blir det fort dyrt å fly. Det er passasjerene som får sluttregningen uansett.
Så du mener altså da at når jeg som pendler ifra øvre Telemark ikke kan ta Haukeliekspressen fordi den gikk i stykker, og ny buss tar 2 timer å få tak i, så er ikke varene levert, og jeg kan ta taxi og få igjen det taxituren kostet ekstra i forhold til bussbilletten ? Tror du virkelig busselskapet ville godta det ?
Eller om butikken ikke får melk på morran fordi melkebilen har gått i stykker, så mener du altså at jeg kan dra til byen (en 2 timers kjøretur, hver vei) og kjøpe melk. Så kan jeg sende regningen på kjøreturen til lokal butikken ? Tror du lokalbutikken ville godta det ?
Hadde ikke flyselskapet satt opp alternativ transport, ja DA er jeg helt enig, da er ikke varene levert. Men så lenge flyselskapet gjorde det beste ut av situasjonen og satte opp alternativ transport, så er faktisk varen levert.
Prøv gjerne dette for domstolen, jeg er HELT sikker på at du taper.
Du må gjerne mene mye, men jeg forholder meg til det juridiske i denne saken, siden det er det eneste som er relevant, og det gjør også min motpart flyselskapet.
Det vi er uenige om er hvem som er ansvarlig for forsinkelsen. Så lenge flyselskapet er ansvarlig for kanselleringen dekker de alt av ekstrakostnader, men de hevder at de selv ikke er ansvarlig for ødeleggelse av understell ved for hard landing.
Men skal jeg ha en mulighet til få gjennomslag for mitt syn må jeg forholde meg til jussen, og det gjør jeg.
Synsing er alltid en enkel måte å avklare spørsmål på, men det hjelper ikke ved å løse en konflikt hvor jus er det eneste som gjelder.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Hvis de setter opp buss har du bare 2 valg: Buss, eller pengene igjen.
Dette er sakset fra gardermoen.no og viser til at det er et regelverk rundt dette med kansellering, og at passasjerer har rettigheter. Og jeg presiserer, du etterlyste regler rundt dette, på annet enn å få refundert flybilletten, og informasjon rundt dette finner du under.
Erstatning ved kansellering
Hvilke rettigheter har du ved kanselleringer og uregelmessigheter?
Erstatning for innstilte fly.
Blir flyet innstilt/kansellert kan kunden kreve att avtalen heves eller kreve omruting snarest mulig, eller på et senere tidspunkt etter eget valg på tilsvarende vilkår som den opprinnelige avtalen.
Man har rett til forpleining, dvs. mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden, hotellinnkvartering der en eller flere ekstra overnattinger er nødvendig, transport til og fra hotellinnkvarteringen og dekning av utgifter til to telefonsamtaler.
Man vil ha rett på økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. (Se nedenfor.)
Denne kompensasjonen har kunden krav på uavhengig av om det er lidd noe økonomisk tap og denne skal utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet.
Retten til denne kompensasjonen kan bortfalle dersom flyselskapet/reiseoperatøren har informert om innstillingen/kanselleringen innenfor gitte frister.
Ved innstilling/kansellering der flyselskapet godtgjør at grunnen er en ekstraordinær omstendighet som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet, har man ikke krav på kompensasjon. Eksempler på slike forhold kan bl.a. være dårlig værforhold eller uforutsette sikkerhetstiltak.
Er det oppstått økonomisk tap som går utover den standardiserte kompensasjonen, kan det allikevel kreves erstatning for tapet. Det må kunne fremlegges dokumentasjon på dette tapet. Her som ellers har man kun rett til erstatning der årsaken til innstillingen ligger innenfor flyselskapets kontroll. I tillegg må det økonomiske tapet være påregnelig.
Kompensasjon
Ved innstillinger/kanselleringer har man rett til økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Disse er som følger:
250 euro for alle flygninger på høyst 1500 km
400 euro for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og alle andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km
600 euro for alle andre flygninger
Denne kompensasjonen kan flyselskapene redusere med 50 prosent hvis de kan tilby en omruting til det endelige bestemmelsessted og ankomsttiden ikke går ut over planlagt ankomsttid på den opprinnelige flygningen med mer enn:
2 timer ved flygninger på opptil 1500 km
3 timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og alle andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km
4 timer ved andre flygninger
Denne kompensasjonen har kunden krav på uavhengig av om det er lidd noe økonomisk tap og denne skal utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet.
Retten til denne kompensasjonen har man ikke dersom flyselskapet/reiseoperatøren har informert om innstillingen:
tidligere enn 14 dager før avreise
mellom 7 og 14 dager før avreise forutsatt at du blir tilbudt en omruting som innebærer at du kan reise høyst 2 timer før planlagt avgangstid og ankomme til bestemmelsesstedet senest 4 timer etter planlagt ankomsttid
mindre enn 7 dager før avreise forutsatt at du blir tilbudt en omruting som innebærer at du kan reise høyst 1 timer før planlagt avgangstid og ankomme til bestemmelsesstedet senest 2 timer etter planlagt ankomsttid
Det kan ikke kreves kompensasjon der årsaken til innstillingen skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på slike forhold kan bl.a. være dårlig værforhold eller uforutsette sikkerhetstiltak.
I denne forbindelse kan det også nevnes at Reklamasjonsnemnda har lagt til grunn at en teknisk svikt ved flyet som medfører forsinkelse eller innstilling ikke i seg selv medfører ansvarsfrihet for flyselskapet. Flyselskapet må kunne dokumentere at de tekniske problemene skyldes helt uforutsette forhold som de ikke kunne tatt i betraktning eller unngått med rimelige tiltak.
Det er med andre ord flyselskapet som har bevisbyrden for at årsaken til innstillingen var av en slik karakter.
Har du blitt påført et økonomisk tap som går utover den standardiserte kompensasjonen, kan det allikevel kreves erstatning for tapet med grunnlag i internasjonale konvensjoner eller eventuelt alminnelige erstatningsrettslige regler. Det må kunne fremlegges dokumentasjon på dette tapet. Her som ellers har man kun rett til erstatning der årsaken til innstillingen ligger innenfor flyselskapets kontroll. I tillegg må det økonomiske tapet være påregnelig.
Forbrukerrådet har laget en fin oversikt over hva du har krav på ved uregelmessigheter.
ved kansellering, overbooking, innstillinger, forsinkelser, mistet baggasje eller
Fin oversikt fordelt på før, under og etter reisen.
Her finner du informasjonen fra forbrukerrådet
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Nå har vi litt forskjellig oppfattelse av hvem som er skyld i dette da. Og det gjelder jo vanlig erstatningsrettlisge prinsipper også i denne saken da.
Jeg setter stor pris på innspill, men jeg har nå nettopp snakket med den advokaten jeg bruker og han ser det på min måte, så jeg fortsetter på det løpet jeg har lagt opp.
Det kan godt hende jeg ikke vinner frem, men da har jeg iallefall forsøkt.
Og den eneste måten å reise et seriøst krav er selvsagt basert på jus, og ikke synsing,
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.