Siden dette er en diesel så har den nok en større og mer komplisert svingningsdemper, nemlig svinghjul/clutch. På en 2004 Primera tar du den ut og skyter den om denne delen ryker!
Sjekk deksler. Det er gjerne deksler over eksosmanifold og andre steder hvor temperaturen skal holdes unna andre komponenter. Og deksel over kamremmen. Når disse ryker i festepunktene ligger de og skrangler.
Også som du nevner selv: foringer. Sjekk foringer i giroverføring, gasspedal (dieselpedal?) o.l. Hva med motorfester? Kan motoren bevege seg mer enn den skal?
Eksosanlegg? Ta tak i halen og rist det du kan uten motor i gang! Hør etter om det treffer noe eller innmaten i potte eller kat ligger og skrangler.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Som Tovas skriver - svigningsdemper = Harmonic Balancer. Sitter på veivakselen - og fungerer gjerne som hoved-pulley for reim som driver AC, vannpumpe, dynamo etc.
Som HaakonMD skriver - motor kan fint kjøres uten AC, dynamo og vannpumpe - men siden motor ikke får sirkulert vann hold et øye med vanntemperatur og ikke la motor bli for varm. I feilsøking på mine gamle Saab'er gjør jeg dette rett som det er. Pleier å sette batteriet på lading påfølgende natt hvis det blir mange start/stopp i feilsøkingen.
Registerreim er noe helt annet - den tar du selvsagt aldri av. Hvis dette er en Nissan diesel har du vel kanskje registerkjede også.
Svinghjul, clutch og girkasse sitter på motsatt side, så der tror jeg ikke kilden ligger.
Med forståelse for hva svingningsdemper er, og litt lyttefokus i den retningen, tror jeg nok det er der lyden kommer fra. Men der er det så trangt at jeg ikke har sjans til å se hvordan den ser ut. Kan problemer med denne kjennes med finger, eller må man se?
Jeg venter litt på tørt vær før jeg prøver meg på å ta av viftereim. Vil lyd fra svingningsdemper forsvinne når viftereima tas av?
Nei. Svigningsdemperen sitter ytterst på veivakselen og roterer rundt etter at viftereim er tatt av. Dog kan du ta svigningsdemperen den av, og forsøke kjøre motor litt uten den. Hvis du først tar av demperen, bytter du også o-ring mot oljepumpe som sitter bak der.
For å komme til - jekk opp og ta av høyre framhjul - og så skru ut innerskjermen.
Det jeg mente var at lyden trolig vil endrer seg og kan bli helt borte.
Formålet med disse demperne er å jevne ut ørsmå, skarpe rykk fra veiva over til aggregatene. Demperne lages på forskjellig måte, men når belastningen blir borte, er det bare overføring av bevegelse mellom boss (veiv) og selve remskiva, en liten last = liten lyd.
Dette er antagelser, jeg har ikke slik demper og har ikke feilsøkt dem.
Slik ser den ut. Man ser jo at ytre og indre ring ikke har samme senter mens reima står på. Er det tegn på at ny svingningsdemper, o-ring til oljepumpe og viftereim må bestilles, eller må jeg av med reima for å stille diagnosen?
Sjekk deksler. Det er gjerne deksler over eksosmanifold og andre steder hvor temperaturen skal holdes unna andre komponenter. Og deksel over kamremmen. Når disse ryker i festepunktene ligger de og skrangler.
Også som du nevner selv: foringer. Sjekk foringer i giroverføring, gasspedal (dieselpedal?) o.l. Hva med motorfester? Kan motoren bevege seg mer enn den skal?
Eksosanlegg? Ta tak i halen og rist det du kan uten motor i gang! Hør etter om det treffer noe eller innmaten i potte eller kat ligger og skrangler.
Om vulkaniseringa er ødelagt vil denne gi deg plager. Evt om senterbolt er løs. Slik ser den ut.
Slik ser den ut på Saab 9-5 f.eks :
http://fixmysaab.com/9-5_repair/pulley/intro.asp?nsteps=3
Som HaakonMD skriver - motor kan fint kjøres uten AC, dynamo og vannpumpe - men siden motor ikke får sirkulert vann hold et øye med vanntemperatur og ikke la motor bli for varm.
I feilsøking på mine gamle Saab'er gjør jeg dette rett som det er. Pleier å sette batteriet på lading påfølgende natt hvis det blir mange start/stopp i feilsøkingen.
Registerreim er noe helt annet - den tar du selvsagt aldri av. Hvis dette er en Nissan diesel har du vel kanskje registerkjede også.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Med forståelse for hva svingningsdemper er, og litt lyttefokus i den retningen, tror jeg nok det er der lyden kommer fra. Men der er det så trangt at jeg ikke har sjans til å se hvordan den ser ut. Kan problemer med denne kjennes med finger, eller må man se?
Jeg venter litt på tørt vær før jeg prøver meg på å ta av viftereim. Vil lyd fra svingningsdemper forsvinne når viftereima tas av?
Hvis du først tar av demperen, bytter du også o-ring mot oljepumpe som sitter bak der.
For å komme til - jekk opp og ta av høyre framhjul - og så skru ut innerskjermen.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Hvorfor tenker du det?
Formålet med disse demperne er å jevne ut ørsmå, skarpe rykk fra veiva over til aggregatene. Demperne lages på forskjellig måte, men når belastningen blir borte, er det bare overføring av bevegelse mellom boss (veiv) og selve remskiva, en liten last = liten lyd.
Dette er antagelser, jeg har ikke slik demper og har ikke feilsøkt dem.