Ulyden er borte også etter at ny demper + reim er på plass. Det kan være en falsk nyhet siden i dag er en vesentlig kaldere dag enn de andre dagene siden lyden dukket opp. Planen var at jeg skulle bytte indre styrestag i samme slengen. Det viste seg da at med to like stag bestilt, lever i lik eske med samme varenummer, så var de likevel ikke like. Altså ble det ikke noe prøvekjøring med hjula på bakken.
Men i høyeste gir får vel motoren mer slakk med tanke på hvor langt man må bevege latmannsarmen før man får utnyttet kraften? Mitt problem var jo at latmannsarmen ikke hadde plass nok, selv i laveste gir. Ikke at det hadde hjulpet noe - her trengtes vesentlig større krefter enn jeg kunne gitt på den metoden. Jeg skal ha ganske ideell arbeidsstilling for å klare mer kraft på latmannsarmen enn det muttertrekkeren klarer.
Den store lærdommen i dag var at det er forskjell på piper. Hvis en glipper, bruk en annen. Og for at det skal være noe poeng å bruke en annen, må man passe på å ha forskjellige piper i samme størrelse. Jeg har aldri sprukket en pipe før. Og dagens krefter på 18mm var ingenting i forhold til de antatt 4-5000Nm som ble brukt på 19mm pipa fra samme sett den gangen jeg brukte frontlasteren på en traktor til å dytte på latmannsarmen.
Metoden du beskriver i 4 og utover er et risikoprosjekt. Belastningen på gearkasse og akslinger kan bli langt høyere enn de er dimensjonert for. Det pleier å gå med muttertrekker. Ikke bruk forlenger, den virker som momentstang. Og det fines ganske kraftige muttertrekkere som ikke nødvendigvis er store i vekt og omfang. Det kan også være verd forsøket å snu slagretning venstre-høyre-venstre osv. selv om det ikke virker spesiellt logisk.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Er vel begrenset hvor risikabelt det er? Å kjøre starter gir jo tydeligvis større moment enn verktøyet, og jeg har aldri hørt om noen kjøre i filler clutch og girkasse fordi de vrei på startnøkkelen mens bilen sto i gir i motbakke.
Bekjent fant sin Ford stående og dytte på glassruten til blomsterbutikken, han måtte skru av batteripol før han fikk bilen til å stoppe. Glassruten holdt, det hadde blitt spennende hvis den hadde knust. Bilen hadde kjørt en billengde eller 2 før den traff glasset. Ledningsnett mot starter var grillet.
(Stakk på ferie i noen dager) Her var det snakk om at starter gikk så kort tid som overhode mulig - altså det raskeste jeg klarte å vri nøkkelen fra off til start og tilbake til off. Eller kunne jeg jo risikert at motoren startet.
Lite tips: bruk høyeste gir. Motoren er veldig sterk i 1.gir
Den store lærdommen i dag var at det er forskjell på piper. Hvis en glipper, bruk en annen. Og for at det skal være noe poeng å bruke en annen, må man passe på å ha forskjellige piper i samme størrelse. Jeg har aldri sprukket en pipe før. Og dagens krefter på 18mm var ingenting i forhold til de antatt 4-5000Nm som ble brukt på 19mm pipa fra samme sett den gangen jeg brukte frontlasteren på en traktor til å dytte på latmannsarmen.
Her var det snakk om at starter gikk så kort tid som overhode mulig - altså det raskeste jeg klarte å vri nøkkelen fra off til start og tilbake til off. Eller kunne jeg jo risikert at motoren startet.