Skal ikke ytterringen være litt exsenter da? Slik at den fungerer som et motlodd. Ellers vil det jo bare være et drivhjul, mens funksjonen er at den skal motballansere veivakslingen?
Den består av to metallplater med gummi i midten. Over tid brytes gummien ned, og til slutt kan platene bevege seg uavhengig av hverandre. Da er den kaputt. Hvis man er i tvil kan man merke innside og utsiden, kjøre et stund og så inspisere på nytt. Hvis merkene ikke sitter som de gjorde er den kaputt.
Skal ikke ytterringen være litt exsenter da? Slik at den fungerer som et motlodd. Ellers vil det jo bare være et drivhjul, mens funksjonen er at den skal motballansere veivakslingen?
Funksjonen er noe annet. Den utbalanserer ikke ubalanse i veiva. Veiva går rykkevis pr tenning i sylinderne. Dermed napper det i kileremma. For å redusere disse rykkene er det elastisk kobling mellom drivdelen, bosset, og den drevne delen, kileremsporet. Balanseakslinger i motoren gjør det du er inne på. Du har det samme på clutchskiva, men her med små fjærer. Slipper du cluchen brått, så er det elastisitet i clutchskiva slik at ikke slaget mot motoren og vise versa blir så hardt.
Observer om det er kast i remskiva når motoren går! Det er ofte en støpt del som er maskinert i etterkant. Da kan det se ut som delene ikke er helt konsentriske selv om de er det. Om det er kast eller slingring i remskive delen så er den kaputt.
Ellers er jeg at noen har puttet en Renault motor i Nissen din!
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Hadde planer om å ta av viftereim og lytte i dag. Det ble raskt kanselert. Reima begynte å sprekke så fort den fikk litt sideveis bøy. Jeg fikk klare meg med å slakke reima, og ingen tvil om at ytre ring av svingningsdemperen ikke sitter veldig sammen med den indre ringen. Ny demper kostet 2300 i Norge, og €39 i Tyskland, så det blir å vente på pakke derfra før jeg gjør noe mer med dette.
Og ja, F9Q er en Renaultmotor. Den brukes bl.a. av Nissan, Opel, Suzuki, Volvo....
Bestilt, ja. Kommer kanskje på fredag. Det som er bra jobba her er dere som utfra en vag beskrivelse av en ulyd fra ukjent sted peker direkte på hvor problemet ligger. Skulle det være flere ulydkilder, vil i alle fall to deler som var nødvendige å skifte ha blitt skiftet.
Husk løphjul! Skifta reim på SAAB 9-5en i går og reima så kjempefin ut, men lagrene til løpehjulet og spennhjulet var virkelig tørre. Ikke utslitt enda, men ville blitt det.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Hvis man er i tvil kan man merke innside og utsiden, kjøre et stund og så inspisere på nytt. Hvis merkene ikke sitter som de gjorde er den kaputt.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Funksjonen er noe annet. Den utbalanserer ikke ubalanse i veiva. Veiva går rykkevis pr tenning i sylinderne. Dermed napper det i kileremma. For å redusere disse rykkene er det elastisk kobling mellom drivdelen, bosset, og den drevne delen, kileremsporet.
Balanseakslinger i motoren gjør det du er inne på.
Du har det samme på clutchskiva, men her med små fjærer. Slipper du cluchen brått, så er det elastisitet i clutchskiva slik at ikke slaget mot motoren og vise versa blir så hardt.
Det er ofte en støpt del som er maskinert i etterkant. Da kan det se ut som delene ikke er helt konsentriske selv om de er det. Om det er kast eller slingring i remskive delen så er den kaputt.
Ellers er jeg at noen har puttet en Renault motor i Nissen din!
Og ja, F9Q er en Renaultmotor. Den brukes bl.a. av Nissan, Opel, Suzuki, Volvo....
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Det som er bra jobba her er dere som utfra en vag beskrivelse av en ulyd fra ukjent sted peker direkte på hvor problemet ligger. Skulle det være flere ulydkilder, vil i alle fall to deler som var nødvendige å skifte ha blitt skiftet.