Du kan få lysrør til å lyse svakt bare ved å holde det og gni deg i håret. Lysrør bare viser deg energien i form av synlig lys. Energien er der hele tiden, som feks stråling fra en elektrisk motor. Lysrøret suger ikke energien ut av noe, det bare visualiserer energien som allerede ligger i lufta. I stedet for at strålingen blir varme på en overflate, blir det lys i røret. (som igjen er stråling, bare på en annen bølgelengde). ).
... så jeg er ikke i tvil om at lysrør kan "stjele" energi fra andre kilder.
Ja, men kilden må være vekselstrøm. Prøv å legge et lysrør oppå/inntil et batteri og la det ligge der. Sett et annet batteri et stykke unna som kontroll. Røret vil ikke lyse, og batteriet taper ikke energi.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Veldig bra Einar, da er "myten" løst. Om ikke annet så for min del ;)
Det med fiber er et godt poeng, og det kommer sikkert i bil også når prisene blir lavere (hvis det ikke allerede er i "high-end" modellene). Men det har sine svakheter over tid også, men det blir vel enn servicekostnad som forbruker må ta det også... Ved x antall km skiftes registerreim og 3 stk kretskort :D
Et annet problem kan være belysning i rom med bevegelige maskiner som roterer hurtig. Den kan se ut til at maskinene roterer i en annen hastighet en det de gjør pga at belysningen flimrer i 50hz utenfor vårt synsfelt.
Kan kanskje sammenligne dette med en bil som kjører fort. Det ser ut til at hjulene roterer bakover.
Det er forsåvidt ikke noe problem driftssikkerhetsmessig med fiber. Det er vel heller ikke store ekstrakostnaden, men koster det en tier blir det penger hvis du lager millioner av biler.
Desverre finnes det lite teknologi for signalbehandling av lyssignaler. Alt må konverteres til el før behandling. Da har fiber lite for seg på korte strekk.
Desverre finnes det lite teknologi for signalbehandling av lyssignaler. Alt må konverteres til el før behandling. Da har fiber lite for seg på korte strekk.
Jeg ser jo problemet med å bruke en lysstråle til å feks åpne og lukke vinduene ;D
Konverteringen er ikke vanskelig. Det blir omtrent som fjernkontrollen til tven.
Lysrør bare viser deg energien i form av synlig lys. Energien er der hele tiden, som feks stråling fra en elektrisk motor.
Lysrøret suger ikke energien ut av noe, det bare visualiserer energien som allerede ligger i lufta. I stedet for at strålingen blir varme på en overflate, blir det lys i røret. (som igjen er stråling, bare på en annen bølgelengde).
).
Ja, men kilden må være vekselstrøm. Prøv å legge et lysrør oppå/inntil et batteri og la det ligge der. Sett et annet batteri et stykke unna som kontroll. Røret vil ikke lyse, og batteriet taper ikke energi.
Det med fiber er et godt poeng, og det kommer sikkert i bil også når prisene blir lavere (hvis det ikke allerede er i "high-end" modellene).
Men det har sine svakheter over tid også, men det blir vel enn servicekostnad som forbruker må ta det også...
Ved x antall km skiftes registerreim og 3 stk kretskort :D
Kan kanskje sammenligne dette med en bil som kjører fort. Det ser ut til at hjulene roterer bakover.
bare en liten kuriositet =)
Konverteringen er ikke vanskelig. Det blir omtrent som fjernkontrollen til tven.