Jeg tok førerkort før halvparten av deltakerne på BB var født, da var det to rundkjøringer i Norge: Sinsenkrysset og østenden av Fredrikstad bru. Dersom du velger kjørefelt i Fredrikstad nå slik vi gjorde, stryker du. Hadde du kjørt som idag dengang, ville du strøket.
Jeg er gammel og støvete, men finner venstreblink formålstjenelig for dem rund meg, så da blinker jeg uansett regler. Diskusjonene om rundkjøringer i mange år viser at mine to trafikkregler for rundkjøring gjelder:
§1: Det gjelder ingen regler i rundkjøringer. §2: Kjør i henhold til §1.
En fikk bot i utlandet for å kjøre med lys om dagen også. Politiet ble oppfordret til å slå av lyset, og måtte ta sikringer eller koble fra pærene! I Norge hadde vi lysautomatikk. Nå har vi dessverre mange "svarte katter" uten lys i stjerten.
Jeg tok førerkort før halvparten av deltakerne på BB var født, da var det to rundkjøringer i Norge: Sinsenkrysset og østenden av Fredrikstad bru. Dersom du velger kjørefelt i Fredrikstad nå slik vi gjorde, stryker du. Hadde du kjørt som idag dengang, ville du strøket.
Jeg er gammel og støvete, men finner venstreblink formålstjenelig for dem rund meg, så da blinker jeg uansett regler. Diskusjonene om rundkjøringer i mange år viser at mine to trafikkregler for rundkjøring gjelder:
§1: Det gjelder ingen regler i rundkjøringer. §2: Kjør i henhold til §1.
KjellG, rundkjøringen du nevner i Fredrikstad har jeg kjørt igjennom sikkert 1000 ganger. Jeg så du i ett annet innlegg skrev: "Det finnes f.eks intet direktiv som sier at ringen er enveiskjørt eller hvilken vei en skal kjøre med mindre det står et 402.1 Påbudt kjøreretning inne i midtrabatten."
I den rundkjøringer står det faktisk et slikt skilt. Har også sett det i noen andre store rundkjøringer.
Dette var forøvrig den siste rundkjøringen i landet hvor høyreregelen gjaldt (ikke vikepliktskilt ved innkjøring).
Det er en felle-"rundkjøring" i Lillestrøm. I midten er en nær kvadratisk midtrabatt. 3 veier inn. Skilt som pålegger enveiskjøring rundt midtøya. Stadig folk som tror at dette, som ser ut som en rundkjøring, ER en rundkjøring.
Hvis rundkjøringen er så stor at den har oppmerking mellom feltene så ser du tydelig om bilen befinner seg i det venstre feltet eller det høyre. Da ser du det selv om den ikke har på blinklysene. Men er veien i rundkjøringen så smal at det i praksis knapt er plass til to biler ved siden av hverandre (og dermed heller ikke er oppmerket noen midtlinje) så er det en KJEMPEgod tillegsinformasjon jeg får når jeg ser blinklyset. Vet jeg hvor de andre trafikantene har tenkt seg så er det mye lettere for meg å se når det er klart for meg til å hive meg inn i rundkjøringen.
Skummel rundkjøring. I høyre felt tett kø. Biler kommer opp fra venstre ganske tett. De fleste ligger i indre ring til bak hvit kassebil og fletter til høyre før utkjøring i ett felt på brua. Går stort sett bra, de fleste fletter prydelig. Så har du enkelte som står på krava. Hvem har da vikeplikt? Høyre felt har vikeplikt for "biler på kryssende vei" ved innkjøring. I mange tilfeller har biler fra venstre entret rundkjøringen først, altså høyre bil viker ved fletting/utkjøring? Men venstre bil her krysser ledelinje og viker?
Om en vil helgardere, kommer fra venstre, men kjører ytterst og foran trafikken i høyre felt idet de skal inn, så må en også være forsiktig fordi dette ikke tilhører "dialekten" i denne rundkjøringen. Vegvesenet omtaler den nesten rette strekningen inne i rundkjøringen som "flettefelt", med ledelinjen går hele veien fra innkjøring til utkjøring. Har vært minst en kollisjon og en rekke tilbud siden åpningen for 2 mnd siden.
Blinking til venstre har helt klart en stor fordel, bedre trafikkflyt.
Dersom jeg skal til venstre i en rundkjøring (og blinker til venstre), så kan de som kommer fra min høyre og skal til sin høyre kjøre inn og ut av rundkjøringen selv om jeg er inne i den.
Dersom jeg skal til venstre i en rundkjøring (og ikke blinker til venstre), så må de som kommer fra min høyre og skal til sin høyre vente med å kjøre inn før de ser jeg kjører mot venstre.
Skummel rundkjøring. I høyre felt tett kø. Biler kommer opp fra venstre ganske tett. De fleste ligger i indre ring til bak hvit kassebil og fletter til høyre før utkjøring i ett felt på brua. Går stort sett bra, de fleste fletter prydelig. Så har du enkelte som står på krava. Hvem har da vikeplikt? Høyre felt har vikeplikt for "biler på kryssende vei" ved innkjøring. I mange tilfeller har biler fra venstre entret rundkjøringen først, altså høyre bil viker ved fletting/utkjøring? Men venstre bil her krysser ledelinje og viker?
Om en vil helgardere, kommer fra venstre, men kjører ytterst og foran trafikken i høyre felt idet de skal inn, så må en også være forsiktig fordi dette ikke tilhører "dialekten" i denne rundkjøringen. Vegvesenet omtaler den nesten rette strekningen inne i rundkjøringen som "flettefelt", med ledelinjen går hele veien fra innkjøring til utkjøring. Har vært minst en kollisjon og en rekke tilbud siden åpningen for 2 mnd siden.
Hvor ligger denne spesielle rundkjøringen?
Den som skifter felt har selvsagt vikeplikt. Selv om en bil er inne i rundkjøring før den andre så kan han ikke forlange å "flette" seg inn ved utkjøring.
Den sølvfargede stasjonvognen i indre felt til høyre på bildet må selvsagt vike for den mørke stasjonsvognen i ytre selv om den sølvfargede sikkert entret rundkjøringen først.
Fetsund bru vest. Rundkjøringen er ekstra skummel fordi det er en rekke rundkjøringer i området med et "utenomfelt" utenfor selve rundkjøringen. Her kan en oppleve høyre felt som et utenomfelt, men det er det ikke. Enig i at den som kommer fra indre felt etter den hvite kassebilen formelt har vikeplikt. Derfor holder jeg konsekvent ytre høyre til jeg er forbi begge felt som skal inn. Slik er det ikke mange som kjører og de i høyre felt tenderer til å overse vikeplikt ved innkjøring i rundkjøringen. En merkelig elliptisk rundkjøring med et underlig kjøremønster. Vegvesenet hevder at effektiviteten bedres med et slikt flettefelt som de kaller det.
Fetsund bru vest. Rundkjøringen er ekstra skummel fordi det er en rekke rundkjøringer i området med et "utenomfelt" utenfor selve rundkjøringen. Her kan en oppleve høyre felt som et utenomfelt, men det er det ikke. Enig i at den som kommer fra indre felt etter den hvite kassebilen formelt har vikeplikt. Derfor holder jeg konsekvent ytre høyre til jeg er forbi begge felt som skal inn. Slik er det ikke mange som kjører og de i høyre felt tenderer til å overse vikeplikt ved innkjøring i rundkjøringen. En merkelig elliptisk rundkjøring med et underlig kjøremønster. Vegvesenet hevder at effektiviteten bedres med et slikt flettefelt som de kaller det.
Pussig at Vegvesenet kaller det flettefelt. Se hva de skriver om fletting i rundkjøring i denne guiden:
Jeg er gammel og støvete, men finner venstreblink formålstjenelig for dem rund meg, så da blinker jeg uansett regler. Diskusjonene om rundkjøringer i mange år viser at mine to trafikkregler for rundkjøring gjelder:
§1: Det gjelder ingen regler i rundkjøringer.
§2: Kjør i henhold til §1.
KjellG, rundkjøringen du nevner i Fredrikstad har jeg kjørt igjennom sikkert 1000 ganger. Jeg så du i ett annet innlegg skrev: "Det finnes f.eks intet direktiv som sier at ringen er enveiskjørt eller hvilken vei en skal kjøre med mindre det står et 402.1 Påbudt kjøreretning inne i midtrabatten."
I den rundkjøringer står det faktisk et slikt skilt. Har også sett det i noen andre store rundkjøringer.
Dette var forøvrig den siste rundkjøringen i landet hvor høyreregelen gjaldt (ikke vikepliktskilt ved innkjøring).
Skummel rundkjøring. I høyre felt tett kø. Biler kommer opp fra venstre ganske tett. De fleste ligger i indre ring til bak hvit kassebil og fletter til høyre før utkjøring i ett felt på brua. Går stort sett bra, de fleste fletter prydelig. Så har du enkelte som står på krava. Hvem har da vikeplikt?
Høyre felt har vikeplikt for "biler på kryssende vei" ved innkjøring. I mange tilfeller har biler fra venstre entret rundkjøringen først, altså høyre bil viker ved fletting/utkjøring?
Men venstre bil her krysser ledelinje og viker?
Om en vil helgardere, kommer fra venstre, men kjører ytterst og foran trafikken i høyre felt idet de skal inn, så må en også være forsiktig fordi dette ikke tilhører "dialekten" i denne rundkjøringen.
Vegvesenet omtaler den nesten rette strekningen inne i rundkjøringen som "flettefelt", med ledelinjen går hele veien fra innkjøring til utkjøring.
Har vært minst en kollisjon og en rekke tilbud siden åpningen for 2 mnd siden.
Dersom jeg skal til venstre i en rundkjøring (og blinker til venstre), så kan de som kommer fra min høyre og skal til sin høyre kjøre inn og ut av rundkjøringen selv om jeg er inne i den.
Dersom jeg skal til venstre i en rundkjøring (og ikke blinker til venstre), så må de som kommer fra min høyre og skal til sin høyre vente med å kjøre inn før de ser jeg kjører mot venstre.
Hvor ligger denne spesielle rundkjøringen?
Den som skifter felt har selvsagt vikeplikt. Selv om en bil er inne i rundkjøring før den andre så kan han ikke forlange å "flette" seg inn ved utkjøring.
Den sølvfargede stasjonvognen i indre felt til høyre på bildet må selvsagt vike for den mørke stasjonsvognen i ytre selv om den sølvfargede sikkert entret rundkjøringen først.
Enig i at den som kommer fra indre felt etter den hvite kassebilen formelt har vikeplikt. Derfor holder jeg konsekvent ytre høyre til jeg er forbi begge felt som skal inn. Slik er det ikke mange som kjører og de i høyre felt tenderer til å overse vikeplikt ved innkjøring i rundkjøringen.
En merkelig elliptisk rundkjøring med et underlig kjøremønster. Vegvesenet hevder at effektiviteten bedres med et slikt flettefelt som de kaller det.
Pussig at Vegvesenet kaller det flettefelt. Se hva de skriver om fletting i rundkjøring i denne guiden:
http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer