2,407
26
5
Tilhengerflåte?
5,111
Sørnorge
0
Er det noen som har tanker/erfaring med å frakte materialer på tilhenger på flåte?
Saken er at materialer trenger å komme til en plass hvor landeveien er ufremkommelig. De må altså fraktes til sjø, over sjø, og fra sjø.
Normal praksis har vært å frakte til sjø, lesse over i båt, og bære fra båt til hytte. Nå er tanken å frakte litt større volumer (og materiallengder større enn båten). Derfor tenkte jeg å bygge en flåte for transporten. Deretter slo tanken meg, at kanskje man kan lage flåten slik at det blir mulig å rulle tilhengeren ferdig lastet rett på flåten, og deretter trekke den av flåten og til hytten ved hjelp av taljer, evt leie en atv.
Kan noen fortelle om det er en helt sprø ide, eller faktisk noe som kan gjøres. Og evt tanker om hvordan man bør bygge en slik flåte?
Saken er at materialer trenger å komme til en plass hvor landeveien er ufremkommelig. De må altså fraktes til sjø, over sjø, og fra sjø.
Normal praksis har vært å frakte til sjø, lesse over i båt, og bære fra båt til hytte. Nå er tanken å frakte litt større volumer (og materiallengder større enn båten). Derfor tenkte jeg å bygge en flåte for transporten. Deretter slo tanken meg, at kanskje man kan lage flåten slik at det blir mulig å rulle tilhengeren ferdig lastet rett på flåten, og deretter trekke den av flåten og til hytten ved hjelp av taljer, evt leie en atv.
Kan noen fortelle om det er en helt sprø ide, eller faktisk noe som kan gjøres. Og evt tanker om hvordan man bør bygge en slik flåte?
Å bygge den kun for det formålet tror jeg blir i overkant dyrt, men det finnes kanskje noen som leier ut en lekter? Men det blir kanskje for stort/dyrt.
Et kjapt overslag... hvis man tenker seg en 3x5m flåte
+ dekke av terrassebord: 15m2 a kr 75 = kr 1125
Kjørebane for hengerhjul: lage et H-element av vertikale 2"x8" og horisontal 2"x4", med en liggende 2"x8" på toppen. To slike elementer legges ved siden av hverandre og utgjør en 40cm bred kjørebane. Man trenger en slik på hver side, 5lm. Totalt blir det:
+ 2x2x5lm av 2"x4" = 20lm a kr 14 = kr 280
+ 3x2x2x5lm av 2"x8" = 60lm a kr 23 = kr 1380
Så trengs noen tverrbjelker. annenhver 2"x8" (5stk) og 2"x4" (3stk) med cc 60 mellom kjørebanene (1,2m avstand) gir:
+ 3x 1,2lm av 2"x4" = 3,6lm a kr 14 = kr 50
+ 5x 1,2lm av 2"x8" = 6lm a kr 23 = kr 138
Og diagonale avstivere mellom 8" tverrbjelkene:
+ 3x 1,7lm av 2"x4" = 5,1lm a kr 14 = kr 72
Og flyteelementer som på Finn ser ut til å selges for kr 200 pr 300kg oppdrift. Disse er 1,6m lange. For stabilitetens skyld tror jeg det bør være 3 slike på hver side:
+ 2x3 a kr 200 = kr 1200
SUM: kr 4245
I tillegg kommer festemateriell, beslag, gjerde rundt flåten, landgang, nedsenkbare støttebein ved ilandkjøring, feste for påhengsmotor og endel overraskelser.
Vektberegning:
66lm av 2"x8" a 6,75kg/lm = 446kg
28,7lm av 2"x4" a 4,5kg/lm = 129kg
125 lm terrassebord a 2,856kg/lm = 357kg
sum: 932kg
oppdrift: 6x300kg = 1800kg
nyttelast: 868kg
Antagelig har jeg her overdrevet dimmensjoneringen av kjørebanene, og terrassebordene kan sikkert legges med litt avstand slik at både vekt og pris reduseres.
Nå vet jo ikke jeg hvordan det ser ut der du skal ha det på land, men det letteste med tanke på støttebein er å få dratt brygga inn på grunna, binde den godt i brygga el.
Rekkverk er vel heller ikke nødvendig så lenge du ikke skal rundt Stadt.
Et annet alternativ er selvfølgelig å få det levert rett ombord på flåten/brygga med kranbil og heller bære det i land og bruke henger derfra.
Helikopteret tar noen hundre kilo i slengen og greier flere turer på time enn båt med kran. Som bonus så havner materialene helt oppe ved hytta og ikke i vannkanten.
Ville justert regnestykket ditt når det gjelder oppdrift. Tipper 300kg med oppdrift er når hele flyteelementet er under vann, du bør nok legge inn noen hundre kilo oppdrift for å skaffe deg fribord også. Har sett en flytebrygge laget for å legge ut moringer, denne hadde dobbelt sett elementer i forhold til std...
Flyteelementene i estimatet er 450 liter. Med sylinderform betyr det litt over halvt nedsenket ved 300kg last. Jeg synes oppgitt makslast høres ut til å ha passelig sikkerhetsmargin.
Flytebrygger i privat eie er gjerne 2m brede. Tilhengeren er 2,05 bred ved hjulene. Jeg vil føle meg langt tryggere med margin med positivt fortegn på sidene. Dessuten blir de gjerne ganske lave ved mye last. (Bølger gjør lett lasten våt.) Min eksempelflåte kommer til å ha dekket 40cm over vannflaten ved makslast. Det er omtrent det en standardbrygge av høyeste sort har i ubelastet tilstand.
Flytebrygger av rimeligste sort er gjerne 1,6m brede. De har da flyteelementene plassert på tvers, ett i bredden. Det gjør at vippepunkt havner i senter av brygga, mens bredere brygger har langsgående flyteelementer, to i bredden, og får vippepunkt i senter av hver flyteelementrad. Så kommer det vesentlige for stabiliteten: nyttelast (bevegelig) skal ikke overstige den ene flyteelementradens fulle oppdrift, fratrukket egenvekt på denne. For min eksempelflåte betyr det: full oppdrift pr side: 3x450kg=1350kg. Egenvekt pr side: 932kg/2=466kg. Stabilitetsgrense nyttelast: 1350kg-466kg=884kg.
Hvordan er forholdene for ombord- og ilandkjøring?
Støtter forøvrig de som nevner at slikt kan leies, både utstyr og tjenesten. Rundt der vi har hytte er det i alle fall masse små lektere osv som frakter ting til/fra byggeplasser ved sjø. De fleste av disse vil det ikke være noe problem å plassere en henger på. Enten kjørt av/på eller bare løftet med kran.
Helikopter er mye brukt på fjellet, og fungerer nok her også. Bare pass på at det da er krav ikke bare til vekt, men også form på lasten.
Hverken heli eller lekter har gjenbruksverdi, riktig nok. Trenger dere en ny flytebrygge? Kanskje en frittliggende flåte med stupebrett?
Tanken er å bygge langgangen med støttebein slik at den kan brukes på slipp. Der man kommer til med bil, er det som oftest en havn, og en slipp.