#11
 923     0
Hvis det er en sideventilert 6 hk, så har de plaskesmøring, det er lett å ta av toppen, og det er det du bør gjøre for å kikke etter feil.
Vi hadde en snapper med 6 hk sideventilert, den gikk aldri spesielt bra, og motoren varte heller ikke(dvs. den gikk, men olja kokte på slutten, og den var svak).
Kokset tennplugg vil aldri kunne gi dårlig komp, heller bedre.

Det man og skal tenke på er at det er en form for EGR, eller noe slikt, som gjør at eksosventilen åpner under innsugstakten i en form, mulig at dette vil gi en oppfattelse av manglende komp ved rotasjon feil vei.

De gamle motorene med hvit lakk, tankmontert forgasser og startmeksnisme på siden, det var bra saker, de nymoderne, med plastdekseler, liggende forgasser og startmekanisme på toppen, men samme motokonstrusksjon, er helt elendige greier.

Tipper på at det er sotede ventiler, og kanskje på høy tid å rense kjøleribber.

   #12
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Et godt tips: Hiv den.

Hvorfor bruke tid på noe slikt.

Som rekreasjon og hobby kanskje. Men den er ikke verd noe som helst. Konstruert på billigeste måte.

Og hva du bør kjøpe?  Wink
   #13
 22,342     Akershus     0

De gamle motorene med hvit lakk, tankmontert forgasser og startmeksnisme på siden, det var bra saker, de nymoderne, med plastdekseler, liggende forgasser og startmekanisme på toppen, men samme motokonstrusksjon, er helt elendige greier.
De hvite motorene er vel sammenliknbare med proffserien de har nå. Pga prispress har de laget rimeligere serier med motorer.

For prisen er disse motorene ikke så gale. Når klipperen koster 1000kr kan du ikke forventa all verden heller. Hvis folk hadde tatt vare på greiene sine hadde de holdt lengre. De fleste småmotorer hives fordi det er vann eller gammel bensin på tanken. Spiller ingen rolle om det er BS, Honda eller Kina, ingen av disse motorene går på vann og med kjøleribber fylt av gress duger de heller ikke.

Der jeg jobber kommer det ofte hauger med skrapjern, det er forbausende mye gressklippere og sykler i dette...
  (trådstarter)
   #14
 2,264     0
Nevnte klipper her koster 7000 kroner i dag, så noe billigsøl er det ikke. Men tipper den har gått 1000ish timer, hvorav 80% før jeg fikk den, og da har jeg ikke kontroll på oljebytter i den perioden Den er ca 15 år gammel.. Resten av klipperen er som ny, så hvis jeg kan koste på 50 kroner i nye stempelringer, og den går bra igjen, så anser jeg det som fornuftig.

Har ikke råd til ny skikkelig klipper nå, så hvis alternativene er no billigdrit til 2000 kroner, så bruker jeg heller 500 kroner på å fikse denne klipperen.
   #15
 923     0
Deler kan fint kjøpes på felleskjøpet, er det en sideventiler(noe alderen tilsier) så er den lettskrudd som fy.
Er klipperen like god som du sier, så ville jeg også vurdert ny motor fremfor en billigklipper.

Hans9001: De klipperne som ligger i skraphaugene går stortsett som klokker etter ett lite oversyn på motor
  (trådstarter)
   #16
 2,264     0
Skal ta av toppen i dag og se hvordan det står til. Evnt zalovann og trykksette veivhuset for å se lekkasjer.
pwb
   #17
 2,256     Ski     1
For å teste om det er stempelringene på en bilmotor så kan man ta ut pluggen og ha i litt olje (1 teskje), skru i pluggen igjen å se om den har blitt bedre, er den bedre er det slitte ringer.

  (trådstarter)
   #18
 2,264     0
Bilde etter at toppen er tatt av.
Noen med erfaring som kan si om denne slitasjen betyr skrapdynga neste?
Wd40 rundt stemplet gir litt mer comp, men ikke mye. Ingen riper i sylinder som jeg kjenne.
Gressklippermotor uten kompresjon - 2013-09-21 11.57.07.png - Storfe
   #19
 7,685     Bærum     0
Det ser greit ut. Kjenner du noen "slitekant" dvs. en kant i overkant at der stempelringen står i øvre posisjon? Tror du bør sjekke at ventilene ikke lekker. Det kan også være lurt å ta ut stempelet og sjekke at stempelringene ikke er fastbrent. Får du tak i nye ringer er det vel en god idé å skifte disse når du likevel har demontert motoren.
   #20
 3,210     Vestlandet     0
Det er et deksel, muligens bak eksosen, der du kan ta av låseringene på ventilstengene slik at du kan ta ut ventilene.