498    35    1  

11kW ombordlader i elbil, og 7.2kW ladeuttak. Maks ladeeffekt?

 71     0
Jeg har nettopp fått elbil i forbindelse med jobben. Jeg mener å ha lest et sted at borettslaget mitt har ladeinfrastruktur som støtter opptil 7.2kW, mens bilen har ombordlader på 11kW.

Jeg antar det henger sammen slik at ladeuttaket i borettslaget er 1-faset 230V 32A (7.2kW) mens bilen har en 3-fase 16A ombordlader. (11kW ved 3-fase 400V 16A TN). Borettslaget har 230V IT i alle leilighetene, og jeg kan ikke se at det står noe svær trafo som kan omforme fra 230V IT til 400V TN.

Det jeg lurer på er, hva kan jeg forvente som høyeste ladehastighet? Vil en 11kW ombordlader kunne trekke 7.2kW ved at den trekker strøm til 2 av sine interne faser fra den ene fasen som er tilgjengelig i ladeuttaket? Eller vil jeg maks kunne forvente 3.6kW fordi den maks støtter 16A per tilgjengelige fase?

Det er veldig dårlig med informasjon rundt dette både fra ladeleverandøren, Ford, og generell informasjon om kompatibilitet og hvilke konfigurasjoner som støttes ved 230V og 400V 1-fas og 3-fas. Jeg har heller ikke funnet ut om det finnes en måte hvor bilen viser ladeeffekt eller hvilken modus det lades i f.eks via dashboardet eller med en app. Selve ladeuttaket har ingen skjerm.

Er det noen som har litt greie på elbillading som vet?

HSt
   #2
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Det er omtrent tilsvarende som beskrevet over på KiA og Hundai også. Det var engelske nettsider jeg fant info om dette. I starten trodde tydeligvis forhandlere at 11kw var 11kw overalt noe som ikke er tilfelle (gjelder 400V)

Så er det på disse en ladejudtering i bilen så det går an å dempe ladestrøm hvis en f.eks har konfigurert 10A/400V trefase på ladeboks så kan en få bilen til å trekke mindre enn 10A/trefas. Men denne settingen er ikke i app’en.
   #3
 24,032     Akershus     0
Du vil trolig oppleve at 16A i det daglige er mer enn nok. Nyere biler har gjerne store batterier. I det daglige klarer en seg da med mindre ladestrøm.
Signatur
HSt
   #4
 35,438     Lillestrøm kommune     0
På hytte har jeg 16A/400V trefas, det er mer enn nok så har satt ned grensen til 10A på Easee, men det finnes visst ikke valg under 10A så en må få hjelp av bilen hvis en skal få ned effekten

Hjemme er det evt å lade opp etter langtur hvis en skal langt neste dag som er dimensjonerende, hurtiglading er så grisedyrt at en må prøve å få mest mulig AC lading.

Venter på avklaring på Easee før jeg får opp boks hjemme, der er det bare 230v og dermed 1-fase lading i mitt tilfelle men planlegger å koble opp med 3 fase kabel
   #5
 24,032     Akershus     0
Enig i at «langt neste dag kan være dimensjonerende. Imidlertid, om du kommer i gang med hjemmelading kl 23:00 med 2*16A, så har du inne ca 15 mil neste dag kl 07:00
Signatur
HSt
   #6
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Ja, men fortsatt er en ofte da bare ca halvveis ferdigladet

Jeg tenker på 25A eller noe slik som normalt justeres ned av ladeboksen.

  (trådstarter)
   #8
 71     0
Det er en Ford e-transit.
Jeg er ikke så bekymret for ladehastigheten til vanlig når den likevel bare står parkert. Om den får ladet 15 timer fra ettermiddagen og frem til neste morgen, så er det uansett 15t * 3,6kW = 54kWh på en batteripakke som er rundt 67kWh totalt. Det er sjelden bilen vil være så dypt utladet at den ikke er 100% neste dag, og om den manglet et par prosent på morgenen så går det nok greit likevel.

Men: Bilen har ikke all verdens rekkevidde, bare litt i overkant av 200 "realistiske" km. Jeg har bilen i vaktberedskap og får av og til utkallinger på kvelden og i helger. Om jeg skal noe privat (besøk, helgetur) så må jeg ha bilen med i beredskap. Om jeg allerede har kjørt mye på dagtid, og bilen skal brukes igjen 2 timer etter jeg har kommet hjem så utgjør det litt forskjell. Med 3.6kW lading, får jeg ca 20km på de 2 timene, mens med 7.2 så får jeg 40km. Mens 11kW ville gitt 60km, osv osv.

Og som noen nevner: Hvis lading ikke kommer i gang før sent kl 23:00 og batteriet da nesten er flatt, for at den så skal kjøres neste morgen så kan det bli knappe antall kWh som lades.
   #9
 24,032     Akershus     0
Som beredskapsbil burde vel arbeidsgiver betale for hurtiglading ved behov.
Signatur
HSt
   #10
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Selv hadde jeg 180km uplanlagt tur på lørdag, lading var egentlig planlagt til lav pris på formiddagen så hadde aldri i tankene en langtur på jobb. Men med 1t på 3 fas og god margin på bil så nådde jeg frem med bare noen prosent på hurtigladeren som sikkerhet underveis.

Kunne selv tenkt meg en liten varebil men kjørelengden er foreløpig alt for liten på disse bilene