Lade til 100% er kun for at bil og ladeautomatikk skal vite hvor Max er hvis en aldri lader til 100% så blir utjevning dårligere over tid slik jeg har forstått det. Jeg fyller på til 100 de gangene jeg vet jeg skal ut på langtur med dårlig lademulighet så får jeg noe igjen for disse 100% rundene
LPF (Litium-jern-fosfat) batteri anbefales å lade 100% kvar gang, andre litiumbatteri av dagens typer har det best under 100%, og bør lades til 100% kun når behov, og eventuelt for å balansere og nullstille BMS. Hunday har så dårlig BMS at den bør lades til 100% innimellom slik at den får nullstillt seg, dei fleste andre klarer seg uten.
Jeg fikk nå ladeboksen opp og gå. Bilen sa at den var ladet til 85%, noe som skulle tilsi at 10kWh manglet. Men den har trukket 17kWh fra ladeabonnementet. Da er det lenge siden bilen har vært fulladet, og kun ladet med hurtiglader. Så det er godt mulig at de ekstra 7kWh har gått til litt cellebalansering og at BMSen har mistet litt oversikt over hvor maksgrensen er. Samt at virkningsgrad ikke er 100% osv.
Synd at det ikke ser ut som det er noe måte å lese av hvilken lademodus den kjører på. Men jeg får ta tiden en gang når den er godt utladet og se hvor mange timer det går med på ladingen.
Trur nok alle ladere ligger over 90% virkingsgrad, men det kan ha gått noko til varming av batteri om dette var kaldt eller BMS kan være ute på tur som du seier, så SOC kan være høgare enn 85%.
Jeg lurer litt på hvor mye prosent av batteriet forbruker har tilgjengelig på de forskjellige bilmerkene.
Hørte Tesla kan gi forbruker tilgang til 100% av batteriet
Synd at det ikke ser ut som det er noe måte å lese av hvilken lademodus den kjører på. Men jeg får ta tiden en gang når den er godt utladet og se hvor mange timer det går med på ladingen.