Min beste bil var en VW T3 synkro. «Alt gikk inn. Barnestoler med god plass, 5 fotballgutter, pulk, 6 par ski, snowboard, et helt hyttekjøkken, et studentflyttelass, et helt «kontor . 4,25 m lange gulvbord! (Og baklemmen var lukket!). Buzz er en bare en miniutgave.
Ja, vi har mulighet til å hurtiglade. Med lynlader (testet med 150kW og 225kW ladere) så ladet bilen fra 15-80% på ca 47 minutter når jeg selv tok tiden. Den ser ut til å maks ta imot rundt 75kW under den raskeste fasen av ladingen. Ford sier at den egentlig skal klare 115kW og 15-80% på 34 min men det klarer den ikke i praksis.
Jeg vil jo prøve å lade litt i lunsjen, og hvis jeg har en planlagt tur med handling underveis så kan handelen legges til et sted med hurtiglader.
Men har likevel ikke lyst til å måtte bruke egen fritid på sitte i bilen og vente på hurtigladeren, eller bli mer begrenset i hvor jeg kan dra på fritiden pga rekkevidden. Det er litt derfor jeg kartlegger ladehastighet slik at jeg kan vise frem regnestykket og utfordringen for sjefen.
Jeg tenker det er fair at de må ta litt av byrden, og at vi avtaler at det må kunne hurtiglades arbeidstiden de gangene det er behov. Som HSt sier så er det ikke alle turer som alltid er planlagt heller.
Det er et felles ladeanlegg der laderne kommuniserer og fordeler den effekten som er tilgjengelig. Tror det skal være greit dimensjonert i forhold til total tilgjengelig kapasitet. Siden det er begrenset hvor mye hver bil kan få ved 1-fas, så skal det litt til før kapasiteten totalt sett begrenses.
Men jeg får se hva elektrikeren sier når de kommer for å sette opp ladeboksen. Kanskje de vet litt mer om det.
Reduksjon i ladestrøm kommer oftest av enten for høy eller lav batteritemperatur men ikke alle biler som har system for å tilpasse dette ordentlig. Vinterstid må batteri varmes opp før du når ladestasjon
Redusjon i ladestrøm når det nærmer seg fulladet kjem av høg spenning i toppen, det vanlige er lading med fast spenning (og deved redusert strøm) når spenninga overstig ein viss verdi. Høg temp er nesten aldri tema i Norge, det vel kun leaf & egolf for mangler kjøling på batteria så vidt eg veit.
Alle elbiler har redusert ladehastighet ved låg temp. eller låg SOC på batteriet, dette veit jo alle som lest litegrann om elbiler. Ingen elbilprodusenter lover høge ladehastigheter ved låge temperaturer.
Og hurtiglading stopper vel ikkje på 80%? Manger stopper den sjølv, men ein kan hurtiglade til 100% om ein vil. Og Leafen går fint fra Orkdal til Trondheim.....til og med uten lading underveis.... kjenner fleire som har kjørt 700km ++ på ein dag med Leaf Gen1, men på dei varmaste sommardagane går nok ikkje det. #rapidgate
Og flere produsenter begynner nå å få til batteri varming før ladestopp som fungerer vinterstid det er stor forskjell på reduksjon til 1/3 og 10-20% reduksjon
Leaf turen jeg hørte om til Trondheim sydfra som skulle være ferdig på en søndag avsluttet mandag morgen kl 05:00 i Tronheim, bilen slutter å ta lading og der koster også en formue hvis en har hurtiglader basert på tid. De kunne sikkert trolig like effektivt parkert å ventet som å prøve å lade
«Alt gikk inn. Barnestoler med god plass, 5 fotballgutter, pulk, 6 par ski, snowboard, et helt hyttekjøkken, et studentflyttelass, et helt «kontor . 4,25 m lange gulvbord! (Og baklemmen var lukket!). Buzz er en bare en miniutgave.
Jeg vil jo prøve å lade litt i lunsjen, og hvis jeg har en planlagt tur med handling underveis så kan handelen legges til et sted med hurtiglader.
Men har likevel ikke lyst til å måtte bruke egen fritid på sitte i bilen og vente på hurtigladeren, eller bli mer begrenset i hvor jeg kan dra på fritiden pga rekkevidden. Det er litt derfor jeg kartlegger ladehastighet slik at jeg kan vise frem regnestykket og utfordringen for sjefen.
Jeg tenker det er fair at de må ta litt av byrden, og at vi avtaler at det må kunne hurtiglades arbeidstiden de gangene det er behov. Som HSt sier så er det ikke alle turer som alltid er planlagt heller.
Borettslag vil ofte redusere effekten litt for å slippe å lage et for dyrt system.
https://www.salto.no/lade-egen-bil/hjemme/ford/ford-e-transit
PS:ladefart på hurtigladere begrenses ofte litt om du har kaldt batteri. Kan og variere litt mellom hurtigladere
Men jeg får se hva elektrikeren sier når de kommer for å sette opp ladeboksen. Kanskje de vet litt mer om det.
Høg temp er nesten aldri tema i Norge, det vel kun leaf & egolf for mangler kjøling på batteria så vidt eg veit.
Så kommer lade til topp reduksjon i tillegg men er ikke det som vanligvis begrenser ladehastighet for hurtiglading blr stoppes rundt 80%
Og har en Leaf så finner en fort ut at bilen ikke kan kjøre til Trondheim
Og hurtiglading stopper vel ikkje på 80%? Manger stopper den sjølv, men ein kan hurtiglade til 100% om ein vil.
Og Leafen går fint fra Orkdal til Trondheim.....til og med uten lading underveis.... kjenner fleire som har kjørt 700km ++ på ein dag med Leaf Gen1, men på dei varmaste sommardagane går nok ikkje det. #rapidgate
Og flere produsenter begynner nå å få til batteri varming før ladestopp som fungerer vinterstid det er stor forskjell på reduksjon til 1/3 og 10-20% reduksjon
Leaf turen jeg hørte om til Trondheim sydfra som skulle være ferdig på en søndag avsluttet mandag morgen kl 05:00 i Tronheim, bilen slutter å ta lading og der koster også en formue hvis en har hurtiglader basert på tid. De kunne sikkert trolig like effektivt parkert å ventet som å prøve å lade