Ja, når den når rundt 80% av kapasiteten så begynner ladehastigheten å avta dramatisk. Det kan fortsatt ta over en time å lade helt ferdig fra 80-100%. Det er vel derfor bransjen opererer med tall på ladetid opp til 80%, og at det er da man pleier å avslutte hurtigladingen.
Men man kan selvsagt lade videre. Men noen ladestasjoner er vel slik at de gir et tillegg i prisen på kWh over 80% eller belaster for tid + kWh for å unngå at folk okkuperer hurtigladerne mer enn nødvendig til topplading av bilene.
For vanlig hjemmelading så spiller det vel ikke så stor rolle. Bilen står jo likevel parkert, og dessuten er ladehastigheten lavere enn at både høy SOC og lav batteritemperatur er et problem. Det er vel likevel noen som velger å sette maks lading til litt under 100% for å bevare batteripakken. Litium sies vel å ha det best et sted mellom 50-70% om det står mye ubrukt.
Det er godt mulig at e-transiten også støtter forvarming, men jeg har ikke klart å se noe sted å skru det på. Nå testet jeg bare hurtiglading på en god vårdag uten noe forvarme. Jeg har lurt på å høre med en Ford-forhandler om å få en liten omvisning på bilen, jeg har bare fått den direkte utlevert, uten at det en gang følger med en håndbok.
Koblet vår ionic 28Kw batteri (eller var det 32?) til omtrent hver dag også har jeg begrenset ladingen til 80%.
Har laget til i garasjen slik at støpselet henger rett ved «tank lokket, da er det så enkelt å bare gjøre det. Lading er satt fra kun kl 01-06 og max 16a. Dersom jeg skal langt overkjører jeg fra tlf til å lade 100% og gjerne forvarme. I vinterhalvåret så er fortsatt lading som det er men setter til å forvarme kupe sånn ca når fruen skal på jobb.
Jeg var i begynnelsen livredd for å gå tom men har aldri opplevd at det har vært ett problem til tross for beskjeden rekkevidde på 330km på sommertid og 230km på de verste vinterdagene.
Bilen har iløpet av de tre årene bare bært hurtigladet en håndfull ganger. Og de fleste på ferie. Ferie krever litt planlegging.
Jeg har hverken rekkeviddeangst eller ladeangst lenger men det har tatt litt tid.
Mitt råd er å dytte laderen inn hver dag/kveld og bruk den som du ellers ville ha gjort og se hvordan det går før du setter for mye i sving. Jeg tipper det går helt fint. Dersom det er helt krise denne beredskapsbilen og handler om liv og helse eller annet så går det kanskje ann å kjøpe seg en kjempebillig backup bil i tilfelle? Bare til du har blitt litt vant til dette?
Det sliter mer på batteriet å fulllade til 100% hele tiden så selv om det er mye snillere å gjøre dette med AC lader enn DC lader så er det ikke å anbefale
Det er dog en teknologi der de anbefaler lading til 100% for de andre så sier noen at en sykel til 100% i måneden er fornuftig
Mister han 10-15% av kapasiteten så kommer han jo til å slite enda mere det siste året når han allerede nå med ny bil synes det er litt trøblete. Men han trenger ikke å tenke på det nå hvis han ikke vil…
I Leaf tiden hørte jeg en som ikke fikk noen batteri garanti pga klønete lading akkurat hva han hadde gjort vet jeg ikke men mulig det var klattlading til 100% alltid
Det er fult mulig å svekke ett batteri på 5 år, men du trenger jo ikke å ta hensyn til det, Men hvis TS vil ha den marginen og det passer å unngå å lade til 100% så gir vi han den muligheten og en vil jo normalt også spare tid. Trenger en mye hurtiglading er beste prosedyre å prøve å lade når det et mulig da sparer en også tid.
Nja. Litt forskjellige meninger ute å går her blant de forskjellige produsentene. Har nok mye med hvor stor buffer i hver ende batteriet har. Dvs at forbruker ikke har tilgang til 100% av batteriet. Vw og ford sier vel at man ikke bør lade til mer enn 90% daglig mens Chevy og nissan og ett par til sier kjør på til 100% vhevy har forresten 8 års garanti på batteriet.
Da jeg kjøpte huyndaien fikk jeg beskjed om at det var bare å kjøre på; du har jo 7års garanti uansett. Og jeg kan ikke finne noe i håndboka som sier noe annet.
Men det er enighet om at hurtiglading til 100% veldig ofte er skadelig.
Uansett er det verdt å merke seg at garantien på batteriet ikke gjelder at det skal ha 100% kapasitet igjen etter 7 år men snarere 70%. Og at det er mye annet enn lading som er skadelig for batteriet. Hovedsakelig alderen. Uavhengig av lading.
Ja er en fornøyd med 70% batterikapasitet så er det kanskje bare å kjøre i vei. Hundai foreslår forøvrig lading til 100% en gang i måneden
Det er som jeg nevnte en teknologi som har det best på 100% så at en av de kinesiske produsentene bruker dette men vet ikke hvilke andre merker som evt også benytter denne teknologien
Hvis en oppdager at ladehastighet går ned på slutten (over 80%) så tipper jeg at dette også er et signal om at en nærmer seg degraderingspunkt og en fornuftig kan gi seg der
Noen sier også at 20-80 grensene burde være 30-70 for best levetid
Jeg er ikke fornøyd med (inntil) 70% etter 7 år men så har jeg planer om å ha bilen lenger enn det også. Men igjen: det er mye annet som skaper mer degradering enn lading over 80%.
Har ikke sett den anbefalingen om å lade opp til 100% 1 gang i mnd? Har du link til det?
Såvidt jeg forstår er det (litt forenklet) ikke samme battericellene man lader hver gsng så alle blir «aktivert» jevnlig. Mao har det ikke så mye for seg å hverken slippe den langt ned eller lade den langt opp.
Ligger noen gode artikler på hovedsaklig Nissan Leaf men teknologien går fort, meningene er mange og datagrunnlaget er ikke så gammelt.
Selv skal jeg ikke tilbake til bensin/diesel som privatbil/persontransport. Varebil og arbeidsbil segmentet er ikke helt der enda mener jeg.
For arbeidsbil hadde jeg dritt i det da den er borte etter 4-5 år
Men man kan selvsagt lade videre. Men noen ladestasjoner er vel slik at de gir et tillegg i prisen på kWh over 80% eller belaster for tid + kWh for å unngå at folk okkuperer hurtigladerne mer enn nødvendig til topplading av bilene.
For vanlig hjemmelading så spiller det vel ikke så stor rolle. Bilen står jo likevel parkert, og dessuten er ladehastigheten lavere enn at både høy SOC og lav batteritemperatur er et problem. Det er vel likevel noen som velger å sette maks lading til litt under 100% for å bevare batteripakken. Litium sies vel å ha det best et sted mellom 50-70% om det står mye ubrukt.
Det er godt mulig at e-transiten også støtter forvarming, men jeg har ikke klart å se noe sted å skru det på. Nå testet jeg bare hurtiglading på en god vårdag uten noe forvarme. Jeg har lurt på å høre med en Ford-forhandler om å få en liten omvisning på bilen, jeg har bare fått den direkte utlevert, uten at det en gang følger med en håndbok.
Har laget til i garasjen slik at støpselet henger rett ved «tank lokket, da er det så enkelt å bare gjøre det. Lading er satt fra kun kl 01-06 og max 16a. Dersom jeg skal langt overkjører jeg fra tlf til å lade 100% og gjerne forvarme. I vinterhalvåret så er fortsatt lading som det er men setter til å forvarme kupe sånn ca når fruen skal på jobb.
Jeg var i begynnelsen livredd for å gå tom men har aldri opplevd at det har vært ett problem til tross for beskjeden rekkevidde på 330km på sommertid og 230km på de verste vinterdagene.
Bilen har iløpet av de tre årene bare bært hurtigladet en håndfull ganger. Og de fleste på ferie. Ferie krever litt planlegging.
Jeg har hverken rekkeviddeangst eller ladeangst lenger men det har tatt litt tid.
Mitt råd er å dytte laderen inn hver dag/kveld og bruk den som du ellers ville ha gjort og se hvordan det går før du setter for mye i sving. Jeg tipper det går helt fint. Dersom det er helt krise denne beredskapsbilen og handler om liv og helse eller annet så går det kanskje ann å kjøpe seg en kjempebillig backup bil i tilfelle? Bare til du har blitt litt vant til dette?
Det er dog en teknologi der de anbefaler lading til 100% for de andre så sier noen at en sykel til 100% i måneden er fornuftig
da dette er en servicebil som sannsynligvis har en leasingtid på rundt 5 år, så er dette revnende likegyldig for TS
I Leaf tiden hørte jeg en som ikke fikk noen batteri garanti pga klønete lading akkurat hva han hadde gjort vet jeg ikke men mulig det var klattlading til 100% alltid
Da jeg kjøpte huyndaien fikk jeg beskjed om at det var bare å kjøre på; du har jo 7års garanti uansett. Og jeg kan ikke finne noe i håndboka som sier noe annet.
Men det er enighet om at hurtiglading til 100% veldig ofte er skadelig.
Uansett er det verdt å merke seg at garantien på batteriet ikke gjelder at det skal ha 100% kapasitet igjen etter 7 år men snarere 70%. Og at det er mye annet enn lading som er skadelig for batteriet. Hovedsakelig alderen. Uavhengig av lading.
Det er som jeg nevnte en teknologi som har det best på 100% så at en av de kinesiske produsentene bruker dette men vet ikke hvilke andre merker som evt også benytter denne teknologien
Hvis en oppdager at ladehastighet går ned på slutten (over 80%) så tipper jeg at dette også er et signal om at en nærmer seg degraderingspunkt og en fornuftig kan gi seg der
Noen sier også at 20-80 grensene burde være 30-70 for best levetid
Har ikke sett den anbefalingen om å lade opp til 100% 1 gang i mnd? Har du link til det?
Såvidt jeg forstår er det (litt forenklet) ikke samme battericellene man lader hver gsng så alle blir «aktivert» jevnlig. Mao har det ikke så mye for seg å hverken slippe den langt ned eller lade den langt opp.
Ligger noen gode artikler på hovedsaklig Nissan Leaf men teknologien går fort, meningene er mange og datagrunnlaget er ikke så gammelt.
Selv skal jeg ikke tilbake til bensin/diesel som privatbil/persontransport. Varebil og arbeidsbil segmentet er ikke helt der enda mener jeg.
For arbeidsbil hadde jeg dritt i det da den er borte etter 4-5 år