10,372
30
14
Funksjonstest av påløpsbrems
5,111
Sørnorge
0
Hvordan tester man om en påløpsbrems på tilhenger faktisk fungerer?
Man kan dra på håndbrekket og trekke hengeren fremover og kjenne at den bremser.
Man kan rygge i motbakke og se at påløpet blir trykket inn.
Men selv om de to testene er ok, er det vel ikke sikkert at påløpsbremsen faktisk bremser? Hvordan vet man f.eks at påløpet går langt nok inn til å gi bremseeffekt?
Man kan dra på håndbrekket og trekke hengeren fremover og kjenne at den bremser.
Man kan rygge i motbakke og se at påløpet blir trykket inn.
Men selv om de to testene er ok, er det vel ikke sikkert at påløpsbremsen faktisk bremser? Hvordan vet man f.eks at påløpet går langt nok inn til å gi bremseeffekt?
En innretning med en kjetting til å feste i tilhengerkroken. En annen som festes i draget. Imellom er en stang/hevarm/"spett". Med dette trekkes draget sammen. Mens testeren holder stramt, får du ordre om å kjøre frem. Hjulene skal kunne bringes til låsing på ren asfalt.
Trolig gjør de det samme på bremsetest i hallen, men da kan de sjekke virkningen på hvert hjul på bremsetesteren.
Man kan kanskje også sjekke bremsebalanse ved å stramme jekkestroppen ett og ett hakk og se om begge hjulene blokkerer omtrent på samme hakket?
Men mulig du tenkte litt mer avansert testing enn vanlig daglig kontroll?
Dette, sammen med at man sjekker at draget enkelt trykkes inn(f.eks rygge opp en bakke), burde være godt nok.
Når en drar på håndbrekket så er dette et mye større drag enn fra kompresjonen av kulekoblingen så det er nok mulig å ha ok håndbrekk uten å ha bremsevirkning ved normal kjøring. Ellers er det ryggeautomatikk som demper bremsevirkning når hjulene ruller bakover, ellers måtte du ha hatt en innretning for utkobling av påløpsbremsen for å kunne rygge... Dvs hva bremse effekten er ved rygging avhenger av hvor godt/dårlig dette er justert. Synes det var svar over her som kan brukes som test.
Dog, forekommer meg at det er litt forskjellige koblinger mellom drag, brekk og bremsestamg mellom de enkelte babrikatene.
Kompresjon av draget er kanskje den beste testen, mens kjørelærer kommer like etter?
Dersom du rygger ned en bakke, så inngår ingen ryggeautomatikk eller bremsing, hengeren henger på kroken.
Kan godt hende du har rett. Kompresjon av draget er mer plundrete og kanskje ikke nødvendig. Imidlertid, veivesenet tester med kompresjon av en eller annen grunn.