10,372    30    14  

Funksjonstest av påløpsbrems

 5,111     Sørnorge     0
Hvordan tester man om en påløpsbrems på tilhenger faktisk fungerer?
Man kan dra på håndbrekket og trekke hengeren fremover og kjenne at den bremser.
Man kan rygge i motbakke og se at påløpet blir trykket inn.
Men selv om de to testene er ok, er det vel ikke sikkert at påløpsbremsen faktisk bremser? Hvordan vet man f.eks at påløpet går langt nok inn til å gi bremseeffekt?

   #1
 24,032     Akershus     1
Biltilsynet bruker "kjettingjekk" i felt:

En innretning med en kjetting til å feste i tilhengerkroken. En annen som festes i draget. Imellom er en stang/hevarm/"spett". Med dette trekkes draget sammen. Mens testeren holder stramt, får du ordre om å kjøre frem. Hjulene skal kunne bringes til låsing på ren asfalt.

Trolig gjør de det samme på bremsetest i hallen, men da kan de sjekke virkningen på hvert hjul på bremsetesteren.
Signatur
   #2
 3,210     Vestlandet     1
Går jo an å teste med litt last, med og uten bremsestaget tilkoblet. Mulig du kjenner forskjell, men det blir jo uansett bare en kvalitativ test.
  (trådstarter)
   #3
 5,111     Sørnorge     1
Jekkemetoden hørtes fornuftig ut. Det bør jo kunne gjennomføres med et par jekkestropper. Trengs det noen måling på hvor hardt det skal jekkes før låsing inntreffer?
Man kan kanskje også sjekke bremsebalanse ved å stramme jekkestroppen ett og ett hakk og se om begge hjulene blokkerer omtrent på samme hakket?
   #4
 5,568     2
Standard bremsetest for henger er å kjøre frem, ca 30 km/t, og bremse bestemt. Man kjenner godt når (og om) bremsen på hengeren slår inn.

Men mulig du tenkte litt mer avansert testing enn vanlig daglig kontroll?
  (trådstarter)
   #5
 5,111     Sørnorge     2
Hengeren skal ut på lang tur med mye last i sommer. Vil gjerne sjekke at ting er ok i forkant - litt grundigere enn det jeg gjør for den årlige turen med hageavfall. Litt upraktisk å innse behovet for bremserep like etter toppen av en fjellovergang med full last.
   #6
 194     Søgne     0
Når jeg tok hengerlappen fikk jeg beskjed om at bremsene skulle testes ved å dra på brekket(på hengern) og prøve å kjøre framover. Brekket aktiverer det samme staget som påløpet, og testen er derfor god nok. Dette ifølge både kjørelærer og sensor.

Dette, sammen med at man sjekker at draget enkelt trykkes inn(f.eks rygge opp en bakke), burde være godt nok.
Signatur
HSt
   #7
 35,438     Lillestrøm kommune     1
Kjørelærer og sensorer sover litt på sørlandet Smile

Når en drar på håndbrekket så er dette et mye større drag enn fra kompresjonen av kulekoblingen så det er nok mulig å ha ok håndbrekk uten å ha bremsevirkning ved normal kjøring. Ellers er det ryggeautomatikk som demper bremsevirkning når hjulene ruller bakover, ellers måtte du ha hatt en innretning for utkobling av påløpsbremsen for å kunne rygge... Dvs hva bremse effekten er ved rygging avhenger av hvor godt/dårlig dette er justert. Synes det var svar over her som kan brukes som test.

   #8
 24,032     Akershus     0
De gjør vel ikke det? Test av brems ved å trekke til håndbrekk og kjøre frem, test av bevegelse i bremsedraget ved å rygge?

Dog, forekommer meg at det er litt forskjellige koblinger mellom drag, brekk og bremsestamg mellom de enkelte babrikatene.

Kompresjon av draget er kanskje den beste testen, mens kjørelærer kommer like etter?
Signatur
HSt
   #9
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Dere får løpe ut å se Smile Håndbrekket trekker jo fantastisk mye i staget og ryggeautimatikken står beskrevet hos Tysse. Det er jo en strammemekanisme på staget som justerer inn stagets lengde til påløpsbremsens kompresjon. (Pga den ekstra bevegelsen på håndbrekket så låses hjulene ved rygging selv med ryggeautomatikken og brems med håndbrekk, rygger henger ned en bratt bakke hver gang jeg skal ut på denne måten).
   #10
 24,032     Akershus     0
He, he, har nettopp vært ute en tur. To forskjellige hengere, to forskjellige drag, to forskjellige løsninger. Det ene var pakket inn, så der så jeg mekanismen bare delvis.

Dersom du rygger ned en bakke, så inngår ingen ryggeautomatikk eller bremsing, hengeren henger på kroken.
Kan godt hende du har rett. Kompresjon av draget er mer plundrete og kanskje ikke nødvendig. Imidlertid, veivesenet tester med kompresjon av en eller annen grunn.
Signatur