2,464
48
2
Lokalisere ulyd fra motor
5,111
Sørnorge
0
Tilhengerbilen har fått en veldig ulyd. Det høres ut som om noe metall ligger og rister mot noe annet metall. Jeg prøvde å ta en video av dette, men på opptaket kommer ikke lyden med. Der høres kun vanlig motorlyd. Lyden kommer kun ved varm motor på tomgang, eller ved høy belastning og turtall på ca 18-1900rpm. Jeg tror den kommer fra høyre side av motoren (sett i kjøreretning). Jeg klarer ikke med håndspåleggelser å få lyden til å gå bort og tenker derfor at den sitter innvendig i en eller annen komponent, eller utenfor rekkevidda av hånda. I dette området sitter viftereim og registerreim (begge byttet for 55.000km siden), dynamo, vannpumpe, ... Finnes det noen triks for å lokalisere mer spesifikt hvor lyden kommer fra? Er det noen typiske feilkilder til slik lyd?
Jeg hadde en tilsvarende lyd en gang før, dog i et bredere turtallsområde, og da var det foringen på stanga som skal holde panseret oppe som hadde løsnet slik at stanga slo mot karosseriet.
Jeg hadde en tilsvarende lyd en gang før, dog i et bredere turtallsområde, og da var det foringen på stanga som skal holde panseret oppe som hadde løsnet slik at stanga slo mot karosseriet.
Jeg husker ikke hvilken bil du har, men ofte er registerkjede/reim på høyre side hvis motor er tverrstilt.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Stetoskop-2000018564/
Har hjulpet meg mange ganger.
Støtter forøvrig HaakonMD sitt forslag om å ta av reimene for å utelukke komponenter. Hører du fortsatt lyden ville jeg inspisert strammere på registerkjede før jeg kjørte noe særlig mer.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Når dere sier "ta av reimer for å utelukke komponenter", så mener dere å ta av viftereim, starte motor og lytte? Det skader ikke motoren å starte uten reima på?
Jeg antar at å ta av registerreima og starte motor for å lytte vil bli katastrofe.
Bilen er en 2004 Primera P12, 1.9dci, motorkode F9Q.
Den har gått ca 110mil siste uka, uten at lyden har endret seg. Jeg merket meg imidlertid i dag at lyden blir sterkere ved finmanøvrering med henger - altså situasjoner der turtall kommer litt under tomgangsturtall.
Det er viftereim og eventuell reim til ac jeg mener.
Bilen kan fint startes, men du vil ikke ha fungerende dynamo eller vannpumpe så du må ikke gjøre noe mer enn å la den gå mer enn høyst nødvendig og under 1min.
Har du spurt mr. google eller fru youtube om noen andre har hatt tilsvarende symptomer? Som regel har jeg pleid å få hjelp med feilsøkingen ved bruk av de.
Svingningsdemper eller "belt vibration damper" sitter nede på veiva. (Nederst)