Ymse poster her viser noen hinsides priser enkelte (merke)verksteder opererer med på olje/filter. Skulle tro oljen var laget av "gull" ;D Hos "mitt" merkeverksted, Oldervoll i Bergen (Opel), koster 1 liter 5w-30 longlife olje 118,-, eller med OMC-rabatt 99,-/l. Filter til min ligger på 68,-. Oljen som GM/Opel bruker er for stor del produsert av Fuchs, som også er en stor leverandør av oljer til VAG, altså er det en stor mulighet for at oljen som Opel selger til noe over hundrelappen er identisk med oljen som VAG skal ha adskillig mer for.
Ser det er endel som reagerer på store forskjeller på oljeskift-intervall på de forskjellige merkene. Min påstand: Ingen motorfabrikanter/oljefabrikanter har ennå klart å lage en motor/olje som trives med skiftintervall på 30.000KM eller mer. Ikke med den kjøringen en gjennomsnittlig bil i Norge kjøres, iallfall. Spesielt ikke dieselbiler som tutler rundt i sentrum... Så at f.eks Honda har korte intervaller, er vel helst et tegn på at disse faktisk ønsker at bilene deres skal leve så lenge som mulig, og tar konsekvensen av det
Personlig bytter jeg olje selv. Med en enkel oljesuger fra Biltema, noe helt enkelt verktøy og en garasje å stå i, er det hele gjort på få minutter, på de aller fleste biler. Holder meg til Royal Purple olje, som ligger på 165,-/l ferdig levert på døren. Dette er en kostbar olje som i utgangspunktet er svært høyt priset i det store utland, men her i Norge er det langt mer spiselige priser på den. Anbefales!
Angående RP-oljen? Ja, men det er samme pris hos alle, bare det at ved å bestille rett fra nettsiden (eller rettere sagt med en epost til en av adressene en finner på siden) så får man det som postpakke, og faktura kommer som eget brev i etterkant, uten noe påslag. For min del som bor minst en halvtimes kjøretur unna en fornuftig oljesjappe, er det enkelt og greit
Hos "mitt" merkeverksted, Oldervoll i Bergen (Opel), koster 1 liter 5w-30 longlife olje 118,-, eller med OMC-rabatt 99,-/l. Filter til min ligger på 68,-. Oljen som GM/Opel bruker er for stor del produsert av Fuchs, som også er en stor leverandør av oljer til VAG, altså er det en stor mulighet for at oljen som Opel selger til noe over hundrelappen er identisk med oljen som VAG skal ha adskillig mer for.
Ser det er endel som reagerer på store forskjeller på oljeskift-intervall på de forskjellige merkene. Min påstand: Ingen motorfabrikanter/oljefabrikanter har ennå klart å lage en motor/olje som trives med skiftintervall på 30.000KM eller mer. Ikke med den kjøringen en gjennomsnittlig bil i Norge kjøres, iallfall. Spesielt ikke dieselbiler som tutler rundt i sentrum... Så at f.eks Honda har korte intervaller, er vel helst et tegn på at disse faktisk ønsker at bilene deres skal leve så lenge som mulig, og tar konsekvensen av det
Personlig bytter jeg olje selv. Med en enkel oljesuger fra Biltema, noe helt enkelt verktøy og en garasje å stå i, er det hele gjort på få minutter, på de aller fleste biler. Holder meg til Royal Purple olje, som ligger på 165,-/l ferdig levert på døren. Dette er en kostbar olje som i utgangspunktet er svært høyt priset i det store utland, men her i Norge er det langt mer spiselige priser på den. Anbefales!
Angående RP-oljen? Ja, men det er samme pris hos alle, bare det at ved å bestille rett fra nettsiden (eller rettere sagt med en epost til en av adressene en finner på siden) så får man det som postpakke, og faktura kommer som eget brev i etterkant, uten noe påslag. For min del som bor minst en halvtimes kjøretur unna en fornuftig oljesjappe, er det enkelt og greit